ماهان شبکه ایرانیان

حجت‌الاسلام رضایی عنوان کرد:

انتقام‌گیری از اسلام؛ هدف کشورهای خارجی حامی گروه‌های تکفیری

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت با بیان این که گروه‌های انحرافی چهره‌ای خشن از اسلام به جهان ارائه می‌کنند، عنوان کرد: ارائه این چهره از اسلام قطعا با حمایت کشورهای استعماری و غربی مواجه خواهد شد.


حجتالاسلام محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: سلفیگری جریانی درون دینی و برگرفته از خطای رفتاری و ذهنی در برخورد با منابع دینی است؛ این جریان با اقدامات وحشیانه خود باعث ایجاد اختلاف بین مسلمانان شده و کشورهای اسلامی را ناامن کرده است.



جمود عقلانی؛ علت بروز جریان‌های انحرافی در اسلام



وی افزود: خطای ذهنی و جمود عقلانی است که باعث بروز جریان‎هایی چون سلفی‎گری و وهابیت می‎شود؛ همین خطای انسانی است که حتی ممکن است در عابدترین، زاهدترین و داناترین مردم نیز ایجاد شود و به همین دلیل است که خداوند در قرآن و روایات اهل بیت(ع) بر لزوم پیروی از خط ولایت پیامبر(ص) و امامان تاکید شده است.



عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت عنوان کرد: در طول تاریخ هر کسی که از این مسیر و این خط خارج شده است گرفتار چالش‎ها و لغزش‎هایی شده که بعضا خود و عمدتا گروه بسیاری را در مسیر ناصواب گرفتار کرده است؛ متاسفانه یکی از این جریان‎ها، جریانی موسوم به وهابیت است.



رضایی یادآور شد: سلفی‌گری با وهابیت تفاوت‎هایی دارد که هم از نظر تاریخی و هم از حیث نظری قابل تفکیک هستند؛ در واقع سلفی‌گری جریانی از وهابیت است که دارای یک سری شاخصه‎های جدید است که تحولات تاریخی نیز در تکمیل نظریات آنها تاثیرگذار بوده است؛ نکته اساسی در این تغییرات ذهنی و زایش مجدد آنها پس از دوران محمدبن عبدالوهاب، بدون شک انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و حمله به عراق است.



عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: سلفی‌گری جریانی است که در بسیاری از کشورها از جمله شمال آفریقا ریشه دوانده است و تفکرات سلفی اخوانی و حتی ترکی نیز در این میان است که البته آنها به هیچ عنوان خود را وهابی نمی‎دانند؛ حتی شبکه‎های تلویزیونی فارسی زبان نیز که از حیث ظاهری مبلغ وهابیت دارند به شدت خود را از وهابیت مبری می‎کنند.



این کارشناس تاریخ اسلام بیان کرد: در واقع سلفی‎گری مصری، با سلفی‏‎گری اردنی و یمنی و عربستانی و شامی تفاوت دارد؛ هر کدام از آنها مقداری از تفکرات وهابیت و سلفی‏گری را با خود دارند و مشی آنها نیز تبعیت از نص صریح دینی و سلف صالح است؛ نکته جالب در همین جاست که برخی گروه‎های سلفی جدید که وامدار تفکراتی چون سید قطب و مودودی هستند، نکات جالب توجهی در خصوص سلف صالح و برخی از معتقدات آنها دارند.



اقدامات جریان‌های انحرافی؛ از علل عقب ماندگی کشورهای اسلامی



وی گفت: این جریان سلفی که به خصوص در سالهای اخیر در قالب گروه‎های تروریستی در منطقه شکل گرفته است در واقع ترکیبی از گروه‎های طالبانی و گروه‎های سلفی تجدید نظر طلب و به اصطلاح احیاگر است؛ این جریان پس از جنگ افغانستان و شوروی در قالب‎های مختلف درآمده و امروز با شکل جدید و با ترکیب نظامی، لجستیکی و رسانه‎ای حضوری فعال در عمق تحولات جهان اسلام دارد؛ در واقع این جریان با اقدامات خود مانع رشد کشورهای اسلامی می‌شود چرا که کشوری که دائما در حال جنگ داخلی و کشتار است نمی‌تواند به مسائل دیگر بیاندیشد.



رضایی بیان کرد: جریان‎های سلفی با تکیه خاص بر نصوص دینی و سنت سلف صالح بقیه گروه‏‎های دینی را غیر دینی و کافر می‎دانند؛ یکی از تفاوت‎های آنان با مدل تفکر متعادل‎تر سلفی نیز همین مسئله است که این گروه دیگر مسلمانان را بدعت‌گر می‏دانند و گروه دیگر، آنها را تکفیر می‎کنند که در این حکم تکفیر در واقع حکم به قتل سایر مسلمانان می‎دهند.



وی افزود: یکی از عوامل جریان‌ساز در رشد قارچ گونه این گروه‎ها علاوه بر مباحث درون دینی، عوامل خارجی است؛ عواملی که قطعا از درگیری مسلمانان با هم سود خواهد برد،گروه‌های انحرافی به دنبال حذف فیزیکی مسلمانانی هستند که مانند آنها فکر نمی‌کنند؛ لذا چهر‌ه‌ای خشن و خونخوار را از اسلام به جهانیان عرضه می‌کنند و ارائه این چهره از اسلام قطعا با حمایت کشورهای استعماری و غربی مواجه خواهد شد، در واقع این کشورها از طریق حمایت از این گروه‌های انحرافی به دنبال انتقام‌گیری از اسلام هستند.



بهره‌گیری حضرت علی(ع) از چهره‌های قرآنی برای مقابله با خوارج



رضایی عنوان کرد: یکی از مهمترین شیوه‎های مبارزه با این گروه‎ها، روشی است که امام علی(ع) برای مقابله با خوارج به کار بردند؛ ایشان در هر مرحله‎ای با اعزام علمای بزرگ چون ابن عباس سعی می‎کردند با دلیل و برهان و با استفاده از شخصیت‎های علمی و قرآنی و مقبول عام آنان را به خود آورده و از کار خویش منصرف کند ولی وقتی که این شیوه هم جواب نداد تا روزی که کسی دست به شمشیر نبرد علیه آنها اقدامی انجام نداد؛ خوشبختانه دو تن از مراجع بزرگ تقلید یعنی آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی که مقبولیت قرآنی و جهانی در اسلام دارند این حرکت مبارک را آغار کرده‎اند.



وی گفت: برگزاری کنفرانس بین‎المللی خطر جریانات تکفیری که توسط این دو مرجع تقلید کلید خورده است آغاز راهی است که در آن می‎توان به اجماع جهانی علمای اسلامی برای تحت فشار قرار دادن این گروه‏ها دست یافت و عنصر کلیدی دراین تبلیغ نیز، تکیه بر قرآن  وکلام اهل بیت(ع) خواهد بود؛ مقابله با این جریانات و از بین بردن آنها نیازمند اجماع جهانی علمای جهان اسلام است.



ادامه دارد......

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان