اصلاح سبک زندگی مدیر، ضرورتی برای توسعه موفقیت های مدیران

در دنیای پرشتاب کسب و کار، مدیران ستون‌های اصلی هر سازمانی هستند. اما آیا در این میان، به سلامت جسم و روح خود که مهم‌ترین سرمایه‌هایشان است، توجه کافی می‌کنند؟ این مقاله به بررسی اهمیت اصلاح سبک زندگی مدیران و نقش آن در ارتقای سلامتی و موفقیت شغلی می‌پردازد.

عصر ایران؛ عباس منصورنژاد* - در تمامی کسب و کارها، رهبران و مدیران ستون های آن هستند. نمی توان بدون داشتن ستون هایی محکم، به رشد و توسعه ی کسب و کار فکر کرد. یکی از راه کارهای مهم توسعه ی مدیران کسب و کارها توجه به سبک زندگی (Life Style) است، موضوعی که در کشور ما معمولا مورد غفلت قرار می گیرد.

اگر شما از چند تن از مدیران کسب و کارها بپرسید که چقدر برای سبک زندگی خود تامل داشته اند،در بسیاری از موارد با لبخندی روبه رو خواهید شد که معنای لبخند این می باشد که  در میان ده ها چالش و گرفتاری کسب و کاری ما، چه پرسش بلا وجه و بی فایده ای را مطرح کرده ای!

متاسفانه سخن از اصلاح سبک زندگی برای مدیران،به سخنی شیک و باکلاس تبدیل شده است،در حالیکه این موضوع یکی از اساسی ترین موضوعات برای مدیران کسب و کارهاست چرا که اکثر بیماری ها و چالش های روحی و جسمی متاثر از عدم داشتن برنامه در این موضوع است.

فرض کنید که مدیر یک مجموعه ی قوی کسب و کاری هستبد و به درآمد بسیار بالایی نیز رسیده اید، اما آرام آرام چند بیماری میهمان دائمی بدن شما می شوند و دیگران لذت استفاده از ظرفیت های مالی تان را از دست می دهید.از سوی دیگر استرس ها و اضطراب های روحی باعث می شود بسیاری از مدیران با وجود داشتن سطح درآمدی بالا،از نداشتن حال خوب و زندگی مفید گلایه کنند.

بهترین درآمدهای مالی زمانی برای یک مدیر جذاب خواهد بود که بتواند از این تنعم مالی حظ وافر را ببرد. اما گویا مسیر رسیدن به موفقیت های مالی گاه چنان سخت است که مدیر سلامتی روح و جسم خود را به عنوان هزینه ی این موفقیت صرف کرده است.هزینه ای که بهای آن متاسفانه سنگین خواهد بود و قابل بازگشت نیز نمی باشد.

در  اینجاست که اصلاح سبک زندگی اهمیت خود را رخ می نمایاند.سلامتی جسم و روح ما به هیچ وجه نمی بایست وجه المصالحه ی رسیدن به موفقیت های کاری باشد.چرا که بهای آن گران و گاه بازگشت ناپذیر خواهد بود.

یک مدیر در مسیر رشد کسب وکاری می بایست برنامه ای مشخص و مدون برای اصلاح سبک زندگی خود داشته باشد.

تغییر در سبک زندگی محورهای متنوعی دارد اما مهم ترین آن موارد ذیل می باشد:

  1. خواب
  2. ورزش
  3. تغذیه

1.خواب

اصلاح سبک زندگی مدیر، ضرورتی برای توسعه موفقیت های مدیران

زمان مناسب برای خواب یک مدیر کسب وکار در طول شبانه روز هفت ساعت می باشد.اما در اینجا سه نکته ی مهم وجود دارد:

  • قبل از ساعت 12 شب به بستر برود
  • زمان خواب و بیداری روتین مشخصی داشته باشد
  • برای خواب کوتاه میان وعده (ترجیحاقبل از ناهار)برنامه ریزی نماید

یکی از مشکلات مربوط به خواب این است که گاه مدیران به جهت تنوع کاری،کم می خوابند و یا زمان خواب و بیداری متنوع و بدون برنامه می باشد.یک روز تا پاسی از شب بیدار و روز دیگر به جهت خستگی زود به بستر می روند.بیدار شدن نیز معمولا روتین مشخصی ندارد.اما اگر مدیر بتواند یک روتین مشخص برای خواب و بیداری داشته باشد در طول زمان کمک شایانی به حفظ سلامتی می نماید

از سوی دیگر خواب های کوتاه در میان وعده کمک زیادی را به سلامتی می نماید.قدما معمولا خواب قیلوله را جز برنامه های خود داشتند که برکات زیادی برای سلامتی دارد.خواب کوتاهی که قبل از خوردن وعده ی ناهار صورت می پذیرفت.

2.ورزش

اصلاح سبک زندگی مدیر، ضرورتی برای توسعه موفقیت های مدیران

در مورد ضرورت ورزش اینقدر صحبت شده است که از آن عبور می کنیم اما برای یک مدیر کسب و کار این ضرورت دو چندان است.چرا که مدیران درگیرهای روحی مضاعفی دارند و یکی از مهم ترین راه کارها برای مدیریت این موضوع ورزش می باشد.

اما نکته ی مهم در ورزش اهمیت روتین کردن ورزش در زندگی روز مره ی یک مدیر است.این که یک مدیر یک روز به باشگاه برود و چند ساعتی ورزش نماید و چند روز ورزش نداشته باشد،سودی برای بدن نخواهد داشت.ورزش زمانی موثر خواهد بود که به روتین زندگی تبدیل گردد و مدیر در طول روز برنامه ای مشخص برای آن داشته باشد.

از سوی دیگر تاکید بر ورزش های هوازی از جمله مسائل مهم است.درگیر نشدن به ورزش های مرتبط با زیبایی عضلات از جمله مسائل قابل تامل است،چرا که گاها این نوع ورزش ها خود حاوی مخاطرات و استرس ها می باشد

3.تغذیه

اصلاح سبک زندگی مدیر، ضرورتی برای توسعه موفقیت های مدیران

جمله معروف "فقط روی سلامتی ات تعصب داشته باش" می تواند نشانگر اهمیت مسئله ی سلامتی باشد.یکی از مهم ترین مسائلی که بر روی این موضوع تاثیر می گذارد تغذیه است.متاسفانه در کشور ما برنامه های غذایی که با تاکید بر حوزه ی سلامت باشد کمتر تدوین می شود.اکثر برنامه های غذایی برای ورزشکاران پرورش اندام ارائه می شود که گاها نیز آسیب زا می باشد. یک مدیر می بایست برنامه ی مشخصی برای این موضوع داشته باشد،اما به نظر می رسد این برنامه بیشتر از ایجابی بودن می بایست سلبی باشد.بدین معنا که بدانیم چه چیزهایی را نباید بخورد (و یا کمتر بخورد)

برنامه ی سلبی برای تغذیه (چیزهایی که مدیر کسب و کار نباید بخورد – یا حداقل کمتر مصرف نماید)

  • آبمیوه های صنعتی
  • روغن صنعتی
  • گوشت های فرآوری شده
  • قند و شکر صنعتی

طبیعتا در سه محور مذکور(خواب،ورزش و تغذیه)سخن فراوان می توان گفت اما نکته ی بسیار مهم در این موضوع،باور قلبی مدیران به اهمیت این موضوع می باشد.مدیران پرتلاش می بایست درابتدا بپذیرند که موفقیت نیاز به مرکب دارد و جسم و روح ما مرکب های این موفقیت هستند و بدون داشتن سلامت جسمی و روحی حصول موفقیت بعید و در صورت حصول غیر جذاب به نظر می رسد.


* عباس منصورنژاد

دکتری مدیریت

مربی توسعه فردی مدیران عامل

مدیر عامل مرکز مشاوره  کسب وکار بهینه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر