
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به نقل از مرکز خبر حوزه حجتالاسلام والمسلمین سید علی عماد شامگاه سهشنبه، 13 اسفندماه، در آیین افتتاحیه سومین دوره کوتاه مدت شیعهشناسی که در مرکز تخصصی شیعهشناسی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به آموزهها و تاکیدات دین اسلام در عرصه علم اظهار کرد: بر اساس روایت معصومین(ع) هیچ علمی بدون تحقیق به ثمر نمیرسد؛ چرا که تحقیق معبر تولید دانش به شمار میرود و علم ندای عمل را سر میدهد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه با اشاره به تاکید اسلام به یادگیری علم نافع اظهار کرد: پیامدهای بدی درباره علم بیفایده در روایات اسلامی بیان شده است، بنابراین، برای گرفتار نشدن در این مسئله، باید متون علمی و دینی خود را ناظر به ادبیات جهان معاصر بخوانیم و با توجه به این ادبیات آثار علمی و دینیمان را مجدد ارائه کنیم.
وی با بیان این که هر کس به اندازه ظرفیت و توان خود میتواند از دانش بهرهمند شود گفت: برای این که در عرصه علمآموزی به بهرهوری برسیم، باید زمان کسب علم و تولید دانش در کمترین زمان ممکن باشد و در این مسیر دقیقترین ابزارها و امکانات مورد استفاده قرار گیرد در غیر این صورت در عرصه دانش جهانی دچار عقبماندگی خواهیم شد.
حجتالاسلام والمسلمین عماد با تاکید بر این که تعاملات حوزههای علمیه در جهان معاصر چارهای غیر از علم محوری ندارد افزود: حوزه، نهادی است که قرنها به عنوان نهاد دانشی و علمی در جهان مطرح است، بنابراین در این جهان معاصر که توسعه تولید ثروت و غیره دانشمحور است، چارهای جز تعاملات دانشی ندارد و باید در تعاملات علمی جهان نیز حضور به هنگام و موثری داشته باشیم.
وی به وظیفه مرکز تخصصی شیعهشناسی حوزه اشاره کرد و گفت: شیعهشناسی به عنوان یکی از علوم مهم و تاثیرگذار حوزه، باید نقش خود را در عرصه تعاملات دانش محور به خوبی ایفا کند و راهکارهای این مسیر را نیز پیدا نماید.
معاون پژوهش حوزههای علمیه با بیان این که کشورهای دیگر با مکاتب و مذاهب غیر اسلامی کارهای متفاوت زیادی درباره شیعه داشتهاند افزود: بیش از 500 هزار رساله علمی درباره اسلام و بیش از 150 هزار پایان نامه درباره شیعه و دانشهای شیعی در غرب وجود دارد که در برابر اقداماتی که خود شیعیان در این عرصه داشتهاند قابل تامل است.
وی با بیان این که تمامی این کارهای علمی و پژوهشی برای به چالش کشیدن شیعه و اسلام است گفت: آنچه در این شرایط، موجب شده که شیعه همچنان پابرجا بوده و در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد این است که شیعه دارای مرجعیت، رهبری و عقلگرایی است.