وبلاگ مشرق

اشتباه پزشکیان و ظریف/ ورود مقام قضایی به مسئله گرانفروشی

پیشنهاداتی از قبیل "برگزاری رفراندوم" به دکتر پزشکیان عملا به معنی گذاشتن پوست خربزه زیر پای رئیس جمهور جدید و دولت اوست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اشتباه پزشکیان و ظریف

اشتباه پزشکیان و ظریف/ ورود مقام قضایی به مسئله گرانفروشی

محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه که این روزها به عنوان رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم فعال است، به تازگی فهرست اسامی اعضای این شورا را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، در این فهرست که متشکل از چند چهره اصلاح طلب و اعتدالی است و بسیاری از حاضرین آن در زمره "چپ های نجیب" قرار دارند اما نام برخی افراد مثل "محسن رنانی، علی تاجرنیا و شهیندخت مولاوردی" نیز به چشم می خورد که این مسئله سبب بروز برخی تأملات است.

*قبل از هرچیز باید به ایده تشکیل یک شورای راهبری برای چینش کابینه دولت جدید با چشم خوشبینی و البته تحسین نگاه کرد. این کار در دولت های سابق مرسوم نبود و منهای نتیجه به نظر می رسد یک الگوی خوب است که می توان برای انتخابات های بعدی اینطور متصور بود که حیطه فعالیتی آن به قبل از انتخابات و مثلا تعیین معاون اول تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز گسترش یابد.

مسئله دیگر اینست که هیچکس حق ندارد به استفاده دکتر پزشکیان از رجال اصلاح طلب برای مشاوره یا اجرائیات دولت چهاردهم خرده بگیرد زیرا به هر حال آقای پزشکیان اصلاح طلب هستند و دولتی که از مردم رأی گرفته نیز اصلاح طلب است.

در این میان اما دو تأمل و هشدار مهم وجود دارد.

تأمل و هشدار اول ناظر به عقلانیتِ استفاده از نخبگان برای تصدی امورات اجرایی کشور است.

چه اینکه نخبگی بر هر نگرش سیاسی رجحان دارد و عقلانیت حکم می کند که رئیس جمهور برای مناصب و مصادر دولت خود ابتدا به نخبگی افراد و مدیران توجه کند. زیرا بدین ترتیب کارنامه بهتری هم از خود به جا خواهد گذاشت و به جای اینکه دل چند فعال سیاسی چپ را به دست بیاورد؛ دل مردم و رهبری را به دست آورده است.

و اما مسئله دوم هشدار درباره حضور برخی افراد مسئله‌دار در شورای راهبری مذکور است!

آقایان پزشکیان و ظریف باید بدانند که مثلا تاجرنیا از جمله دستگیرشدگان فتنه سال 88 و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم است. و یا محسن رنانی کسی است که صحبت های عجیب و غریب او و حضورش در سمت براندازی بر کسی پوشیده نیست!

او کسی است که در همین ایام انتخابات گفته بود باید پزشکیان را بیازماییم و اگر جواب نداد پس آنگاه شاید مجبور شویم به بیگانگان پناه ببریم! [1]

و یا همینطور در ادبیاتی عجیب به آنها که در انتخابات شرکت نکرده بودند دست مریزاد گفت. [2]

رنانی همچنین کسی است که فکر می کند ایران دارای خردمندی سیستماتیک نیست و یک اغتشاش خیابانی نظیر آبان 98 هم نظام اسلامی را خواهد شکست. [3] (بماند که اغتشاشات موسوم به فتنه مهسا تکرار شد و نظام اسلامی نه تنها نشکست بلکه قویتر هم شد)

درباره خانم مولاوردی هم حواشی سیاسی او در ایام دولت اعتدال و ایضا ناکارآمدی‌اش همچنان در یادها مانده است.

ما به آقایان ظریف و پزشکیان این نکته مهم را یادآوری می کنیم که یک سیب کرم خورده می تواند تمام سبد سیب های سالم و زیبا را از بین ببرد.

آنها باید اهمیت بیشتری به تنزّه و نجابت افراد حاضر در فهرست شورای راهبری انتخاب وزرا در دولت چهاردهم بدهند وگرنه دکتر پزشکیان نخواهد توانست به وعده های خود به مردم عمل کند!

***

ورود مقام قضایی به مسئله گرانفروشی

اشتباه پزشکیان و ظریف/ ورود مقام قضایی به مسئله گرانفروشی

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: در راستای حفظ حقوق هم‌میهنان و صیانت از حقوق عامه، دادستانی تهران دستوراتی در راستای نظارت مستمر بر قیمت گذاری اجناس و اقلام در پایانه‌های فرودگاه‌های مهرآباد و بین‌المللی امام خمینی (ره) و برخورد قاطع و قانونی با متخلفان صادر کرد.

به گزارش مشرق، علی صالحی افزود: این دستور در پی گزارش‌های متعدد واصله مبنی بر گرانفروشی و عدم نظارت بر قیمت گذاری اجناس و اقلام در ترمینال‌های شماره 2 و 4 فرودگاه مهرآباد و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و همچنین احصای موارد تخلف در پی بازدیدهای صورت گرفته از سوی معاون دادستان و سرپرست دادسرای ویژه فرودگاه‌ها از اماکن، فروشگاه‌ها و غرفه‌های ارائه کننده اجناس و اقلام در دو فرودگاه موصوف، صادر شده است.

دادستان تهران با بیان اینکه در این بازدیدها، موارد متعددی از قبیل نبود یا ضعف بازرسی و عدم نظارت کافی بر قیمت گذاری اجناس و اقلام و در نتیجه گرانفروشی، فروش خودسرانه و بی اعتنایی به قیمت مصرف کننده مندرج بر کالا از طریق سوءاستفاده از اضطرار مسافران، مشاهده و مستند گردید؛ اظهار داشت: کلیه موارد فوق‌الذکر طی مکاتبه‌ای به سازمان تعزیرات حکومتی منعکس و بر ضرورت افزایش بازرسی‌های ادواری، برخورد قانونی با متخلفان و آگاه سازی مسافران از حقوق خود، تأکید شد. [4]

*پیش از این و در فروردین ماه امسال بود که خبرگزاری ایرنا به نقل از سازمان تعزیرات حکومتی گزارش داد که قاضی شعبه هفتم سازمان تعزیرات تهران در راستای نظارت های طرح نوروزی؛ از واحدهای صنفی فرودگاه بین المللی امام خمینی بازدید کرد و از بین 7 واحد صنفی بازدید شده؛ برای 3 واحد پرونده تخلف تشکیل داد!

در همان حوالی خبر دیگری هم منتشر شد مبنی بر اینکه معاون سازمان بازرسی کل کشور نیز در بازدید خود از فرودگاه مهرآباد تهران به گرانفروشی بلیت ها اشاره کرده و گفته بود که در همین رابطه نامه ای به وزیر راه و شهرسازی ارسال شده است. [5]

مع الوصف خبر فوق الذکر مبنی بر ورود دادستانی تهران به مسئله گرانفروشی در فرودگاه ها بیانگر این است که برخوردها و نظارت های پیشین یا نمایشی بوده و یا به هر دلیلی اثر لازم را نداشته است. و باید پرسید که چرا!؟

باید از دادستان محترم تهران این مطالبه را مطرح کرد که ضمن پیگیری مسئله گرانفروشی در همه ابعاد -و نه فقط در فرودگاه ها- این مسئله را هم مورد پیگرد قرار دهند که چرا نظارت های پیشینی با وجود طمطراق فراوان اما از اثربخشی لازم برخوردار نبوده اند؟

دقت شود که بر اساس نظر کارشناسان، گرانی فعلی در بازار ایران یک گرانی بیقاعده است که از هیچ ملاک بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند و راه حل آن نیز صرفا از دالان نظارت و برخورد می گذرد.

گفتنیست، مقام قضایی در قوانین کشور ما مدعی العموم نیز هست و می تواند در مواردی از قبیل گرانفروشی که یک ظلم یا اجحاف عمومی صورت می گیرد؛ وارد مسئله شده و با متخلفان برخورد کند.

***

پزشکیان رفراندوم برگزار کند!

اشتباه پزشکیان و ظریف/ ورود مقام قضایی به مسئله گرانفروشی

بهرام پارسایی، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان ادوار مجلس اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا و در قالب یک پیشنهاد خطاب به دکتر پزشکیان گفته است: -آقای پزشکیان- باید صدای مردم را بشنوند. همان‌طور که گفتند من صدای معترضین سال گذشته خواهم بود، اگر در جایی به بن‌بست رسید با مردم شفاف صحبت کنند و از اهرم قانونی‌ که اصل رفراندوم است استفاده کنند تا نام نیکی از خودشان به جای بگذارند و اولین رئیس‌جمهوری باشند که مسائل مهم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به رأی مردم می‌گذارند. [6]

*این قبیل سخنان، از سر بدمستی ناشی از پیروزی انتخابات در نزد رجالی است که جنبه برد انتخاباتی را ندارند و بلافاصله قصد دارند شهوات سیاسی خود را در جامعه بگسترانند!

ضمن اینکه باید به امثال آقای پارسایی توصیه کرد که دست از جوان‌سری در سیاست بردارند و اندکی خوددار باشند؛ لکن مسئله اصلی ما صلاح و مصلحت دکتر پزشکیان است.

رئیس جمهور جدید باید بداند که این قبیل حرفها که صرفا کشور را به آستانه پرتگاه خواهد کشاند؛ حاوی هیچ دلسوزی یا منفعتی برای دولت چهاردهم نیست.

صد البته اصول قانون اساسی مترقی ما به ضرر هیچکس نیست اما توجه کردن به فرایندهای قانونی، مصلحت های مربوط به تحقق اجرای فلان بند از قانون اساسی و سایر عقلانیت های ماجرا حتما بایستی مد نظر همه و خاصّه رئیس جمهور جدید باشد.

از ناپخته بودن اظهارات پارسایی همین بس که ایران عزیز ما فعلا با چالش های عمده ای مثل گرانی، تورم بالا، ناکارآمدی، توجه به جوانان و نیازهای آنان و... مواجه است و رفراندوم مسئله هزارم ما هم نیست.

اما همانطور که اشاره شد عده ای به صرف هم جبهه پنداشتن خود با دکتر پزشکیان قصد گذاشتن پوست خربزه زیر پای رئیس جمهور جدید را دارند که حتما بایستی جلوی این کار ایستاد.

***

1_mshrgh.ir/1617026

2_mshrgh.ir/1619831

3_mshrgh.ir/1466143

4_mshrgh.ir/1624907

5_mshrgh.ir/1588820

6_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1502945

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر