علامت فرانک ؛ آیا چین روی لاله گوش می تواند حملات قلبی را پیش بینی کند؟ (+عکس)

دکتر فرانک در مقاله ای که در سال ۱۹۷۳ در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ارتباط احتمالی میان چین لاله گوش و امراض قلبی را شرح داد...

عصر ایران- سکته قلبی یا آنفارکتوس میوکارد (MI) زمانی رخ می دهد که عضله قلب به واسطه کمبود جریان خون آسیب ببیند. بر اساس مقاله ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، بیماری سرخرگ کرونری یا CAD یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان و شایع ترین دلیل حمله قلبی به شمار می رود.

علائم قابل مشاهده مرتبط با نخستین نشانه های این بیماری توجه عمومی را به سوی خود جلب کرده اند. به عنوان مثال، متخصصان چین روی لاله گوش را با خطر بیشتر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری، مستقل از عوامل خطر متداول مانند استعمال سیگار، افزایش سن، دیابت و فشار خون بالا مرتبط می دانند.

از این رو در ادامه به بررسی ارتباط میان چین‌ روی لاله گوش با برخی بیماری ‌های قلبی، پاتوفیزیولوژی آنها و موارد دیگر خواهیم پرداخت.

علامت فرانک چیست؟

در مقایسه با یک لاله گوش معمولی، برخی از لاله های گوش دارای یک خط مورب یا یک چین عمیق در قسمت انتهایی خود هستند.

علامت فرانک ؛ آیا چین روی لاله گوش می تواند حملات قلبی را پیش بینی کند؟ (+عکس)

چین مورب لاله گوش (DELC) که همچنین علامت فرانک نامیده می شود، به نام دکتر ساندر تی فرانک نامگذاری شده است. دکتر فرانک اولین بار این چین خوردگی را در 20 بیمار زیر 60 سال مبتلا به درد قفسه سینه (آنژین صدری) و انسداد عروق کرونر مشاهده کرد.

دکتر فرانک در مقاله ای که در سال 1973 در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ارتباط احتمالی میان چین لاله گوش و امراض قلبی را شرح داد.

از افراد سرشناس مبتلا با به وضعیت فیزیکی می توان به استیون اسپیلبرگ و جورج دابلیو. بوش اشاره کرد. علاوه بر این، مجسمه های امپراتور روم هادریان در سراسر جهان نیز وی را با چین های لاله گوش به نمایش می گذارند. برخی معتقدند که او بر اثر CAD و نارسایی قلبی درگذشته است.

خط مورب لاله گوش چگونه با حملات قلبی مرتبط است؟

هنوز هیچ پاسخ قطعی در مورد ارتباط میان خطوط مورب روی لاله گوش و حملات قلبی وجود ندارد. برخی از کارشناسان این نظریه را مطرح می‌ کنند که فرآیندهای زیربنایی که باعث ایجاد این دو می‌ شوند، مشابه هستند.

سرخرگ های انتهایی قلب و گوش ها را خون رسانی می کنند. این موضوع بدین معنی است که هنگامی که آنها منبع خون را از دست دهند، هیچ شریان دیگری نمی تواند جایگزین شود و همین مسئله منجر به آسیب به بافت خواهد شد.

یک نظریه بیان می‌ کند که چین لاله گوش با از بین رفتن الاستین و فیبرهای الاستیک مرتبط است؛ همان فرآیندی که به عروق خونی در CAD آسیب می‌ زند.

علاوه بر این به نظر می رسد که ارتباطی بین حمله قلبی و خط مورب لاله گوش میان قومیت های مختلف هم وجود دارد که می تواند از این ایده حمایت ‌کند که ممکن است یک عامل ژنتیکی مشترک نیز در این فرآیند دخیل باشد.

آیا خط مورب روی لاله گوش خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد؟

یک مطالعه قدیمی‌ تر که از طریق مجله انجمن قلب آمریکا قابل دسترسی است نشان داد که پیرتر به نظر آمدن یک فرد نسبت به سن واقعی وی، ممکن است نشانه ‌ای از سلامت قلبی عروقی ضعیف او باشد. به طور خاص، علائم قابل مشاهده از جمله چین لاله گوش، طاسی با الگوی مردانه و رسوب کلسترول در چشم، چه به تنهایی و چه در ترکیب با یکدیگر، با افزایش خطر حملات قلبی و بیماری های مرتبط در ارتباط است.

در حالی که کشف مکانیسم دقیق ارتباط بین DELC و CAD هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که چین ها و خطوط مورب روی قسمت انتهایی لاله گوش راهی ساده و امکان پذیر برای شناسایی CAD هستند. این مطالعه اظهار داشته که DELC به طور مستقل با خطر CAD مرتبط است ‌و ارتباط قابل ملاحظه ای نیز با سن، جنسیت و وضعیت مصرف سیگار دارد. این پژوهش از طریق هفته نامه مشهور پزشکی بی ام جی قابل دسترسی است.

علامت فرانک ؛ آیا چین روی لاله گوش می تواند حملات قلبی را پیش بینی کند؟ (+عکس)

مطالعه ای دیگر از مجله پزشکی آمریکا مربوط به سال 2017 نشان داد که DELC می تواند حوادث ایسکمیک عروق مغزی مانند حمله ایسکمی گذرا (TIA) و سکته را پیش بینی کند.

این تحقیق همچنین اشاره کرد که افراد مبتلا به علامت فرانک و عوامل خطر قلبی عروقی کلاسیک، از جمله سن، جنسیت، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا، در معرض خطر بالاتری قرار دارند.

به طور مشابه، یک مطالعه معتبر دیگر از سری مجلات ناشر بریتانیایی بایومد مرکزی در سال 2021 که MI و DELC حاد و همچنین خطر مرگ را بررسی کرد، نشان داد که چین لاله گوش به طور مستقل با نرخ بقا در MI مرتبط است. علاوه بر این، افرادی که دارای خط مورب روی لاله گوش خود بودند، با خطر مرگ بالاتر پسا MI حاد رو به رو شدند.

پاتوفیزیولوژی

مکانیسم زمینه ای نهفته در پس ارتباط خط مورب روی لاله گوش با وضعیت سلامت سیستم قلبی عروقی به طور کامل و دقیق مشخص نیست. با این حال، مطالعات متعدد مکانیسم زمینه ای بالقوه و ارتباط آن با CAD را ارزیابی کرده اند.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که افراد با چین لاله گوش و CAD در مقایسه با گروه کنترل، سطح آدروپین و آیریزین؛ انواعی از پروتئین، پایینی دارند. این کمبود ممکن است مکانیسم زمینه ای مد نظر برای DELC و آترواسکلروز باشد.

پژوهش دیگری مشخص کرد که افراد با چین لاله گوش سطح سرمی پایینی از هورمون سرکوب کننده سن Klotho داشتند. Klotho هورمونی است که با پیری زودرس و اختلال عملکرد اندوتلیال مرتبط است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که با آترواسکلروز نیز همراه باشد.

این مکانیسم ها ممکن است توضیح دهند که چرا افراد با چین لاله گوش مستعد ابتلا به CAD هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر