گفتگوی مشرق با محسن نعماء، نویسنده کتاب میم مثل محسن؛

بعضی از ما از شهادت می‌ترسیم!

بدون تعارف بعضی از ما حزب‌اللهی‌ها از شهادت هم می‌ترسیم. زندگی شهید، هراس مرگ را در نوجوان و جوان‌ از بین می برد. آدم متوجه می‌شود که با تهذیب نفس، میتواند به جایی برسد که نه تنها از مرگ نترسد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - در آستانه سالگرد شهادت شهید مدافع حرم ، محسن حججی با محسن نعماء، نویسنده کتاب میم مثل محسن گفتگویی ترتیب دادیم که متن کامل‌آن در مقابل شماست.

بعضی از ما از شهادت می‌ترسیم!

- چه شد که به فکر تالیف کتاب درباره شهید حججی افتادید؟ چه چیزی در شخصیت ایشان شما را جذب کرد؟

جواب ساده است و شاید همان چیزی باشد که در ذهن همه است. فیلم اسارت شهید حججی و آن نترسیدنش و آن آرامشی که در چشمانش بود. این واقعا عجیب است. کسی ببیند در چنگال دواعش اسیر شده اما اینطور آرام باشد و خود را نبازد. بعد هم ماجرای بریده شدن سرش در زمانی که زنده بوده. یعنی او را در حالی که زنده بوده، سر بریده اند. واقعا شهید حججی سخنگوی شهدای مدافع حرم است. حاج قاسم در پیامش برای شهادت شهید حججی تعهد کرد که داعش را از بین ببرد. یکی از دلایلی که نابودی داعش را تسریع کرد، خون شهید حججی بود. شجاعت، نترسیدن از مرگ به شدت مرا مجذوب این شهید عزیز کرد.

- میم مثل محسن به چه ابعادی از زندگی شهید می‌پردازد؟

سعی شده از کودکی و نوجوانی و جوانی شهید در آن لحاظ شود. اینکه شهید پیش از جنگ مشغول جهاد فرهنگی بوده و سپس وارد جهاد نظامی شده. یعنی ابتدا جهادگر فرهنگ و سپس جهادگر نبرد.

- این کتاب برای چه مقطع سنی‌ای مناسب است؟

به نظرم همه می‌توانند آن را بخوانند و بفهمند. از نوجوان تا جوان‌ و بزرگسال. البته قلم ساده ای برای آن انتخاب شده که همه بتوانند آن را بفهمند. ولی با تصویرگری هایی هم که در آن صورت گرفته، جلوه کتاب بیشتر مناسب نوجوان و ابتدای جوانی است.

بعضی از ما از شهادت می‌ترسیم!

- با این کتاب، کدام گره ذهنی مخاطب درباره شهید حججی را باز کرده‌اید؟
نوجوان و جوان‌ ما و خود ما، از مرگ می‌ترسیم. بدون تعارف بعضی از ما حزب اللهی ها از شهادت هم میترسیم. زندگی شهید، هراس مرگ را در نوجوان و جوان‌ از بین می برد. آدم متوجه می‌شود که با تهذیب نفس، میتواند به جایی برسد که نه تنها از مرگ نترسد بلکه آرزوی شهادت هم بکند. خیلی ها از باب تعارف می‌گویند آرزوی ما شهادت است. ولی آقا محسن اینطور نبود. او مهمترین دغدغه اش در دنیا شهادت بود. البته اول عمل به وظیفه و سپس رسیدن به شهادت.
شهید حججی فردی فعال در جهاد فرهنگی بود. بعضی از ما مذهبی ها کاری به جهاد فرهنگی نداریم و بیشتر مصرف کننده هستیم تا تولید کننده. نمازی میخوانیم و هیئتی می‌رویم و تمام. شهید حججی فعال عرصه کتاب بود. فعال عرصه تبلیغ و حلقات صالحین بود. فعال گروه جهادی بود. این به ما می‌گوید آقای مذهبی. آماده خور نباش. بیا وسط میدان و برای خدا خودت را نشان بده تا خدا تو را به همه نشان بدهد.

- آیا واکنشی هم از خانواده شهید درباره این کتاب دیده‌اید؟

خیر. متاسفانه ارتباطی با خانواده شهید ندارم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان