فشار تقاضا در بازار ماده اولیه ساختمانی کم شد

فرود سیمان از قله قیمتی

متوسط بهای هر کیلوگرم سیمان در بورس‌کالا بیش از ۱۰‌درصد کاهش یافت

بررســـــــی‌‌‌های «دنیای‌ اقتصاد» با استناد به داده‌‌‌های مربوط به معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد، اثر کاهش محدودیت‌های ناشی از قطعی برق کارخانه‌‌‌ها در روزهای اخیر و همچنین چشم‌‌‌انداز کاهش فعالیت‌‌‌های ساختمانی به دلیل تعطیلات پیش‌‌‌رو در شهریورماه و نزدیک شدن به فصل پاییز، در هفته جاری خود را در شکل کاهش تقاضا، کاهش معاملات و همچنین کاهش بهای سیمان در رینگ داخلی بورس‌کالا نشان داد. همچنین انتظار معامله‌‌‌گران و مصرف‌کننده‌‌‌های سیمان نسبت به افزایش عرضه به دلیل کاهش و برطرف شدن محدودیت‌های ناشی از قطعی برق با کاهش دمای هوا در روزها و هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو، بر افت بهای سیمان در معاملات هفته جاری اثر گذاشته است. سازنده‌‌‌ها امیدوارند، با امکان فعالیت بیشتر کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدکننده سیمان در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو به دلیل کاهش محدودیت‌های دسترسی به برق (کاهش قطعی‌‌‌‌‌‌ها)، عرضه نیز افزایش یابد و با افزایش عرضه، بهای سیمان نیز تعدیل شود.

کاهش تقاضا برای خرید سیمان در رینگ داخلی بورس‌کالا به فرود قیمتی این ماده اولیه و پرکاربرد ساختمانی منجر شد. به نظر می‌رسد سیمان در حال عبور از شرایط سخت قیمتی میانه تابستان و ورود به فاز تعدیل قیمت است. متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان که در بازه 20 تا 23مردادماه، قله ‌هزار و 500تومانی را فتح کرد و به بالاترین میزان از ابتدای سال تاکنون رسید، در هفته جاری (شنبه 27 تا سه‌شنبه 30مردادماه) از قله قیمتی هفته قبل فرود آمده و با کاهش 10.4درصدی به سطح‌ هزار و 343تومانی رسید. هرچند این سطح قیمتی نیز نسبت به انتظار سازنده‌‌‌ها به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی این ماده اولیه ساختمانی، بالا برآورد می‌شود. متوسط بهای هر کیلوگرم سیمان در ابتدای تابستان امسال، حدود 1200تومان بود که سطح فعلی قیمت به‌رغم کاهش هفته اخیر حدود 12‌درصد بالاتر از آن است. تغییرات متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان معامله‌شده در بورس‌کالای ایران در حالی در هفته جاری (شنبه 27 تا سه‌شنبه 30مرداد)، افت محسوس 10درصدی را تجربه کرده که قیمت پایه هر کیلوگرم سیمان نیز 10.6‌درصد کاهش داشت.متوسط قیمت پایه هر کیلوگرم سیمان در معاملات هفته جاری رینگ صنعتی بورس‌کالا، ‌هزار و180تومان بود؛ در حالی که متوسط قیمت پایه هر کیلوگرم سیمان در معاملات هفته قبل (20 تا 23 مرداد)، ‌هزار و 320تومان تعیین شده بود.

کاهش 18 درصدی تقاضا

بررسی آمارهای مربوط به حجم تقاضای ثبت‌شده برای خرید سیمان از بورس‌کالا، در هفته معاملاتی جاری (بازه شنبه 27مرداد تا سه‌شنبه 30مرداد)، نشان‌دهنده افت محسوس تقاضا در این بازار است. در حالی که تقاضا برای خرید سیمان با ورود به فصل تابستان به دلیل چشم‌‌‌انداز کاهش فعالیت کارخانه‌‌‌های تولیدکننده سیمان و همچنین افزایش فعالیت‌‌‌های ساختمانی با رشد محسوس روبه‌رو می‌شود، اما با عبور از میانه تابستان، در هفته پایانی مردادماه، تقاضا برای خرید سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالا 18.4‌درصد افت کرد. مهم‌ترین دلیل افت تقاضا برای خرید سیمان مربوط به چشم‌‌‌انداز مصرف‌کننده‌‌‌های اصلی این بازار یعنی سازنده‌‌‌ها درباره شرایط عرضه و تغییرات قیمت سیمان در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌روست.

انتظار می‌رود با کاهش محدودیت‌های مربوط به قطعی برق کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدکننده سیمان، با عبور از گرم‌‌‌ترین روزهای سال، عرضه این محصول صنعتی و ساختمانی در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو تقویت شود و افزایش یابد. همزمانی افزایش عرضه سیمان با کاهش فعالیت‌‌‌های ساختمانی در پاییز و زمستان (کاهش تقاضا)، فرضیه افت بیشتر قیمت این محصول صنعتی را در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو پررنگ‌‌‌تر کرده است. حجم تقاضا برای خرید سیمان در رینگ داخلی بورس‌کالا طی هفته جاری (شنبه 27 تا سه‌شنبه 30مردادماه) حدود یک‌میلیون و250‌هزار تن بود؛ این میزان در هفته معاملاتی قبل (شنبه 20 تا سه‌شنبه 23مردادماه) حدود یک‌میلیون و220‌هزار تن اعلام شد که 18.4‌درصد بیشتر از تقاضای هفته جاری بود. برخی فعالان بازار سیمان نیز از نبود نقدینگی در سمت عرضه مسکن و ساختمان (سازنده‌‌‌ها) به‌عنوان یکی از دلایل کاهش تقاضا و افت قیمت سیمان در هفته‌‌‌جاری خبر می‌دهند.

معاملات بیشتر افت کرد

در شرایطی که تقاضا برای خرید سیمان در رینگ داخلی بورس‌کالا در هفته جاری (27 تا 30مردادماه) نسبت به هفته قبل (20 تا 23مرداد)، با کاهش بیش از 18درصدی همراه شد، میزان افت حجم معاملات بیش از این میزان و معادل 16.7‌درصد بود. در معاملات هفته جاری در فاصله روزهای شنبه 27 تا سه‌شنبه 30مردادماه، مجموعا 913‌هزار و 959تن انواع سیمان مورد معامله قرار گرفت که 16.7‌درصد کمتر از معاملات بازه زمانی مشابه هفته قبل است. در بازه زمانی مشابه هفته قبل، یعنی شنبه 20 تا سه‌شنبه 23مردادماه، نزدیک به یک‌میلیون و 100‌هزار تن انواع سیمان در بورس‌کالا فروخته شد.

شرایط متفاوت عرضه

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره تازه‌‌‌ترین تحولات معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد حجم تقاضا، میزان معاملات و متوسط قیمت سیمان در حالی در معاملات هفته جاری (27 تا 30مردادماه) به میزان محسوس افت کرده است که روند عرضه باز هم کاهشی بود. به عبارت دیگر نه‌تنها ردپای افزایش عرضه در این افت قیمتی و معاملاتی بازار سیمان مشاهده نمی‌شود، بلکه اتفاقا کاهش قیمت‌ها و افت محسوس حجم تقاضا و میزان معاملات در شرایطی رخ داده که روند عرضه نیز کاهشی بوده و نسبت به هفته قبل (20 تا 23مردادماه)، 14‌درصد افت داشته است. این موضوع می‌‌‌تواند فرضیه افت بیشتر قیمت سیمان را در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو با توجه به عبور بازار ساخت‌وساز از فصل اوج فعالیت‌‌‌ها و در نتیجه کاهش تقاضای خرید سیمان، تقویت کند. ضمن آنکه انتظار می‌رود با کاهش ساعات قطعی برق کارخانه‌‌‌ها، واحدهای تولیدکننده سیمان با توان بیشتر نسبت به تولید و افزایش عرضه این ماده اولیه ساختمانی به بازار اقدام کنند. در هفته جاری (شنبه 27 تا سه‌شنبه 30مردادماه)، مجموعا حدود یک‌میلیون و 46‌هزار تن انواع سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. میزان عرضه سیمان در معاملات هفته گذشته (شنبه 20 تا سه‌شنبه 23مردادماه)، حدود یک‌میلیون و220‌هزار تن بود. آمارهای مربوط به حجم عرضه و همچنین میزان معاملات فروش سیمان در رینگ داخلی بورس‌کالا نشان می‌دهد که در هفته معاملاتی جاری (27 تا 30مرداد)، 87‌درصد از کل سیمان عرضه‌شده به بازار فروخته شده است. فعالان بازار سیمان امیدوارند کاهش قیمت در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو ادامه یابد و هزینه‌‌‌های ساخت‌وساز از ناحیه تامین سیمان تا حدی تعدیل شود. سازنده‌‌‌ها در میانه تابستان امسال به دلیل قطعی‌‌‌های گسترده برق در واحدهای تولیدکننده سیمان و سطح نامناسب عرضه نسبت به میزان تقاضا در فصل اوج فعالیت‌‌‌های ساختمانی، برای تهیه سیمان با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند؛ گرانی سیمان و کمیاب شدن این ماده اولیه ساختمانی در برخی از روزهای تابستان، سازنده‌‌‌ها را با دردسر روبه‌رو کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان