رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن تأکید کرد:

رونق مسئله‌محوری در پژوهش‌های قرآنی؛ رافع بسیاری از نیازهای جامعه

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: مسئله‌محوری یکی از موضوعات مهم در پژوهش‌های قرآنی کشور به ویژه حوزه و نیازمند اهتمام و توجه بیشتری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: وضعیت فعالیت‌های قرآنی و قرآن‌پژوهی در حوزه علمیه در مقایسه با گذشته وضعیت مناسب‌تری است، اما هنوز در حد مطلوب نیستیم.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های نیازمند به اهتمام بیشتر، بخش پژوهش‌های قرآنی است، افزود: در مسئله‌محوری فعالیت‌ها خلا داریم و اقدام لازم صورت نگرفته است و بیشتر پژوهش‌های قرآنی کمتر ناظر به نیازهای جامعه و کاربردی است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه باید مدیران حوزه پژوهش‌های قرآنی را به سمت مسئله‌محوری سوق دهند، تصریح کرد: اگر خواهان بالندگی و ارتقای پژوهش‌های قرآنی هستیم، باید به این سمت برویم.

وی با بیان اینکه خلا مدیریت پژوهشی از دیگر نقاط ضعف در این عرصه است، بیان کرد: متاسفانه گاهی نسبت به حوزه پژوهش‌های قرآنی شاهد نامهربانی‌هایی هستیم و پشتیبانی لازم از آن صورت نمی‌گیرد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: در حوزه پایان‌نامه‌ها و مقالات، با آن‌که شاهد هستیم نمرات بسیار بالایی دریافت می‌کنند و نشان‌دهنده زحماتی است که برای آن کشیده شده است، اما آنچنان که باید مفید نیستند و در مواردی نیز ناظر بر پایان‌نامه و مقالات، نقش منفی دارد و نمی‌توانند پویایی لازم را ایجاد کنند.

یوسفی مقدم تاکید کرد: باید در پژوهش‌های قرآنی برای مسئله‌محوری اهمیت بیشتری قایل شد، به خصوص در مواردی مانند انتخاب کتاب سال و کتاب فصل و ... باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری انجام شود.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه یکی از راه‌های توجه به این موضوع، ایجاد رقابت است گفت: در جشنواره‌های قرآنی پژوهشی، همایش‌ها و ... می‌توان محور رقابت را مسئله‌محوری قرار داد و رونق مسئله‌محوری رفع بسیاری از نیازهای روز خواهد بود.

وی در ادامه  تصریح کرد: البته بیان خلاها به منزله این نیست که در حوزه کار قرآنی صورت نگرفته و نمی‌گیرد، بلکه در مقایسه با چند دهه قبل رونق خوبی را در عرصه‌های ترویجی، تفسیری و پژوهشی و ... شاهدیم، ولی مدیریت مناسب‌تر شکوفایی بیشتر این بخش را به همراه دارد.

وی انتشار چندین ترجمه قرآنی، چندین تفسیر فاخر چه به صورت گروهی و چه توسط بزرگان حوزه همچنین کارهای ترویجی و آموزشی را از جمله خدمات حوزه در زمینه قرآن دانست و بر لزوم توسعه کمی و کیفی آن تاکید کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان