ماهان شبکه ایرانیان

احمد مبلغی:

تعامل با اهل سنت در سیره امام صادق(ع) موج می‌زند/ مذهب‌داری و امت‌محوری؛ ویژگی بارز مکتب امام

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذهب‌داری و امت‌محوری از ویژگی بارز مکتب امام صادق(ع) است تاکید کرد: تعامل با اهل سنت در سیره امام صادق(ع) موج می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: شاید بهترین مدلی که تا به حال در ساحت تاریخ اسلام برای جمع کردن میان اختلافات فکری و وحدت اجتماعی ارایه شده است مدلی است که امام صادق(ع) آن را ارایه فرموده‌اند.

وی بیان کرد: این امام از یکطرف در فضایی بود که مذاهب اسلامی و مدارس مختلف فکری حضور داشتند و خود حضرت هم به دنبال مکتب فکری امام باقر(ع) مدرسه و مکتبی را ایجاد کرده بودند که به مکتب جعفری معروف شده است. این امام بر مرزبندی علمی میان فرقه‌های اسلامی تاکید داشتند و از یکطرف به دفاع متقن و محکم از مبانی تشیع می‌پرداختند و از طرفی نیز به تعامل با دیگر مذاهب مشهور بودند.
مبلغی ادامه داد: البته اهل سنت در آن دوران هم به دنبال ایجاد این مرزبندی بودند و این کار را از طریق مناظرات دنبال می‌کردند و حضرت هم همه کوششان را مبذول داشتند تا در عین این مسایل یکپارچگی و وحدت امت اسلامی مخدوش نشود و کوشش‌های مدیریتی زیادی برای ایجاد این انسجام و وحدت به کار بستند.
توصیه های تقریبی امام

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: امام با حضور عاطفی در نمازهای اهل سنت و به رسمیت شناختن مساجد اهل سنت تا توصیه به تعایش و تعاشر با آنان آن هم با رویکردی عاطفی و اخلاقی که در سیره عملی ایشان موج می زد الگویی برای تعامل با دیگر مذاهب اسلامی ایجاد کردند.
وی تاکید کرد: نسخه معقول و عالمانه آن حضرت برای اداره جامعه نسخه‌ای برخوردار از مولفه‌های اساسی و تعیین کننده و علمی بود زیرا خیلی از افراد اهل سنت و شیعه تصور می‌کنند چون بر حق هستند نمی‌توانند با دیگران تعامل اجتماعی داشته باشند و متاسفانه این توهم شایعی هم شده است.
استاد حوزه علمیه گفت: امام ما ثابت کردند که حساب مدرسه و مذهب و مکتب فقهی و عقیدتی با حساب جامعه و تعامل و تعایش اجتماعی متفاوت است و جامعه نباید مرزبندی داشته باشد و امت اسلامی باید به تعبیر قرآن امت واحده باقی بماند و اندیشمندان مسلمان باید این الگو را مورد تمرکز مطالعاتی قرار دهند و به تبیین ابعاد آن برای نسخه پیچی دنیا امروز به کار بگیرند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی عنوان کرد: امروز کسی نباید به بهانه یک مذهب بر روی وحدت اجتماعی متمرکز و باعث ایجاد تفرقه و اختلاف شود و آن را به دیگران هم القاء کند. 
منافاتی میان مذهب داری و وحدت اجتماعی نیست

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: منطق علمی که مورد تایید مشی و سیره ائمه و به ویژه امام صادق(ع) بوده است این است که می‌توان میان مذهب‌داری و امت‌محوری از حیث تعامل و تعایش تفاوت قایل شد و منافاتی میان این دو وجود ندارد.

وی اظهار کرد: امام صادق(ع) این دو مقوله را به خوبی ارایه و اداره کرده‌اند و تمامی اصطکاک‌ها میان فرق مذهبی در مکتب امام صادق(ع) حل شده است و آنچه در مکتب ایشان مخل وحدت و انسجام عمومی است به شدت طرد و کنار زده شده است یعنی امام در عین اینکه با تمام قوت استنباط شیعی از اسلام داشتند در عین حال تعاطی و تعامل با جامعه و مذاهب گوناگون را هم با تمام قوت ادامه دادند و میان این دو جمع کردند.
مبلغی تاکید کرد: در مکتب امام صادق(ع) ایده راه نیافتن اختلافات علمی به وحدت تبلور دقیق و روشن و شفاف پیدا کرده است و امروز هم اگر همه مسلمین این راه را ادامه دهند نباید شاهد چنین رخدادهایی در جهان اسلام باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان