وبلاگ مشرق

بارقه امید در سخنرانی اقتصادی عارف / حرف درستی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش رسید

علی تاجرنیا، از اعضای شورای راهبری دولت در سخنانی پیرامون مسئله "وفاق ملی" تأکید کرد که مهم‌ترین خواسته مردم از مجموعه کابینه و وزرا، کارآمدی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بارقه امید در سخنرانی اقتصادی عارف

بارقه امید در سخنرانی اقتصادی عارف / حرف درستی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش رسید

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور به تازگی طی سخنانی در چهارمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1404 در محل سازمان برنامه و بودجه گفته است: به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت چهاردهم، هیچ تصمیم عجولانه‌ای نخواهد گرفت و در هر تصمیمی، تمام پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و عدالت را مد نظر قرار می‌دهیم.

به گزارش مشرق، او همچنین کنترل سطح قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول و استمرار تلاش برای کاهش تورم را یک ضرورت دانست.[1]

*اسباب مسرت و خوشوقتی است که شاهدیم معاون اول رئیس جمهور بر دو مقوله تلاش برای کاهش تورم و کنترل سطح قیمت ها از سوی دستگاه های مسئول تأکید دارد.

چه اینکه این دو امر، همان دو شرط اصلی و اساسی برای اعمال حاکمیت بر بازار است و بازاری که حاکمش عزمی برای کاهش تورم نداشته باشد و جولان بیقاعده قیمتها اهمیتی برایش نداشته باشد؛ صد البته دچار "بی دولتی" خواهد شد و معیشت مردم را به مسلخ خواهد کشید.

در اشاره به تأکید مهم عارف بر کنترل سطح قیمتها لازم به ذکر است که این مسئله صرفا در حیطه سیاست های پولی و مالی و فرمولهای اقتصادی امکانپذیر نیست و حاکم اسلامی باید مثل امیرالمومنین علی(ع) با تازیانه هم در بازار قدم بزند تا افراد طماع و سودجو جرأت نکنند قیمت ها را از کانال معقول رقابت های بازار، به کانال نامعقول سودمحوری بکشانند.

اگرچه این مسئله در دولت سابق مورد توجه واقع نشد و گرانی بیقاعده دامن مردم را گرفت لکن ما امیدواریم که دولت جدید به الزامات یک اقتصاد معقول که در تمام دنیا هم اجرا می شود بیشتر توجه داشته باشد و امر نظارت کارا بر بازار را جدی بگیرد.

***

حرف درستی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش رسید

بارقه امید در سخنرانی اقتصادی عارف / حرف درستی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش رسید

علی تاجرنیا، فعال اصلاح طلب و از اعضای شورای راهبری انتخاب کابینه در دولت پزشکیان در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: اصلی‌ترین مسئله جامعه، کارآمدی ساختار اجرایی کشور است که باید تحقق پیدا کند. جز وفای به عهد و درک شرایط پیچیده امروز جامعه نمی‌تواند تضمینی برای استمرار وفاق ملی وجود داشته باشد.

او همچنین تصریح می کند: مهم‌ترین خواسته مردم از مجموعه کابینه و وزرا، کارآمدی است.[2]

*تأکید تاجرنیا بر اهمیت کارآمدی در جریان وفاق ملی، حرف درستی است که طی هفته های اخیر کمتر از جانب ستاد پزشکیان و حامیان اصلاح طلب او شنیده بودیم.

فلذا این تأکید بر کارآمدی از جانب یکی از همراهان جریان حامی پزشکیان؛ بسیار تأکید مغتنمی است و باید حتما آنرا بسط داد.

متأسفانه دیده می شود که عده ای از حامیان رئیس جمهور پزشکیان مقوله وفاق را به اموری مثل رفع حصر و سایر سیاست بازی های مد نظر خود گره می زنند.[3]

این در حالی است که بر اساس یک منطق مشخص که امثال تاجرنیا هم بر آن تأکید کرده اند؛ وفاق بایستی پیش شرطی برای کارآمدی باشد و اگر وفاقی که پزشکیان بر آن اصرار دارد؛ اثر ملموسی بر اقتصاد و معیشت مردم نداشته باشد؛ عملا هیچ در هیچ است و جز "امر بیهوده" چیز دیگری نیست.

***

بمبی که می‌توانست پزشکیان را هم شهید کند

نگاه مثبت پزشکیان به یک دانشجوی بمب‌گذار!

بارقه امید در سخنرانی اقتصادی عارف / حرف درستی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش رسید

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور دولت چهاردهم به تازگی طی سخنانی در آیین معارفه وزیر جدید علوم گفته است: از وزیر علوم می خواهم که قرارداد همه اساتیدی که تا کنون اخراج شده اند یا لغو قرارداد شده اند را بازنگری کنید؛ دانشجویان را برگردانید!

او می افزاید: دانشجو اعتراض می کند من هم باید جوابش را بدهم یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه می کند که هدایتش می کنم.

به گزارش اعتمادآنلاین، پزشکیان همچنین اظهار می کند: دانشجو نمی تواند آدم بدی باشد. دانشجو کسی است که فردای مملکت ماست و باید بتواند سؤال کند.[4]

*این اظهارات دکتر پزشکیان که البته از سر سادگی بیان شده نه تنها صحیح نیستند بلکه با اصول یک حکمرانی پیشرفته هم در تضادّند.

دانشجو بودن، سلبریتی بودن، مقام وزارتی بودن و هیچ شأن اجتماعی دیگری دلیل بر مصونیت از برخورد قضایی و انضباطی در هنگام تخلف نیست.

یعنی همانطور که باید یک مدیر متخلف را تعزیر کرد و به زندان فرستاد، طبعا یک دانشجوی متخلف هم از این قاعده عقلانی مستثنی نیست.

اظهار نظر پوپولیستی پزشکیان مبنی بر اینکه "دانشجو نمی تواند آدم بدی باشد" هم در حالی است که مثلا چند سال قبل دانشجویی در ایران دستگیر شد که قصد بمب‌گذاری داشت.

اقدامی که در یک فرض ذهنی ممکن بود موجب کشته شدن شخص آقای دکتر پزشکیان و اعضای خانواده ایشان هم بشود!

آیا با نگاه پزشکیان باید جرم این دانشجو را نادیده گرفت؟ آن دانشجویانی که در جریان فتنه 1401؛ شعارهای رکیک می دادند را آیا باید آدم های خوب و صاحب اصالت خانوادگی معرفی کرد؟

قطعا چنین نیست و انتظار از رئیس جمهور جدید این است که در سمت متخلفان و قانون شکنانی که به هیئت آخوند و دانشجو و سلبریتی درآمده اند قرار نگیرد و بلکه در سمت دین و قانون و مردم و رهبری بماند.

پوپولیسم راه خوبی برای سیاست‌ورزی نیست!

***

1_mshrgh.ir/1637990

2_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1523312

3_mshrgh.ir/1636882

4_https://www.etemadonline.com/tiny/news-672896

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان