ماهان شبکه ایرانیان

رئیس جامعه المصطفی(ص):

آموزش‌ها در حوزه باید با نگاه جهانی‌سازی اسلام صورت گیرد

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص) تاکید کرد: آموزش و تربیت طلاب امروزه هرچند در مناطق جغرافیایی محدود صورت می‌گیرد، ولی این آموزش‌ها باید با نگاهی به جهانی‌سازی اسلام و با رویکرد تمدنی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، در پیامی به به اجلاس سراسری مدیران، معاونان و استادان مدارس و حوزه‌های علمیه افغانستان، با اشاره به آیه شریفه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»(آیه 122 سوره 9) آورده است: بی‌گمان مهاجرت و کوچ علمی در راستای تفقه در دین، بستری است تا با فراگیری علم دین و تزکیه و خودسازی روحی و بازگشت به مردم و قوم خویش، توانایی انذار آنان به دست آید. هر کدام از شما بزرگواران با مهاجرت به کشور خویش و مدیریت و تدریس در حوزه‌ها بر آن هستید تا مسئولیت خطیر نذیر بودن را به عهده گیرد و جامه و ردای آسمانی هدایت و تبلیغ را بر دوش گیرید و سنگینی آن را بر جان بخرید و با فعالیت هوشمندانه خود «منذران» فداکار تربیت نمایید و این مایه خرسندی و جای تبریک است.

وی افزوده است: امروز نه تنها جامعه اسلامی و ایمان‌مدار افغانستان نیازمند تعلیم و تربیت نسل‌های مجاهدان در عرصه جهاد کبیر علمی و فرهنگی هستند تا با سلاح ایمان و قرآن و تقوا به جنگ ظلمانیت و ظلمات آدم‌کشی و نسل کشی مدعیان دروغین حقوق بشر بروند، بلکه همه جهان در انتظار مجاهدان علمی بزرگ و ستبری است که هر کدام چون آخوند خراسانی در مقابل تهاجم علمی، شبهات دینی و اعتقادی و تهاجم و شبیخون فرهنگی استکبار جهانی بایستند.

اعرافی تصریح کرد: زمانه ما زمانه دغل و فریبکاری است؛ چراکه شیاطین جامه دین و تقوا در بر کرده و مدعیان دروغین اسلام، با ادعاهای واهی به جنگ همه مذاهب اسلامی و پیروان آنان آمده اند. گروه‌های تکفیری پیش از آن که سلاح خویش را علیه دشمنان امت واحده به دست گیرند، هم چون غده سرطانی در حال رشد و تکثیر هستند و همه مقدسات اسلامی و آموزه‌های دینی را به سخره گرفته‌اند. نقش آنان به گونه‌ای از سوی شیاطین و استکبار جهانی سامان دهی شده که بتوانند در چند جبهه جامعه و امت اسلامی را به بدبختی و فلاکت کشانند. اینان تمامی مقدسات مسلمانان را به نام اسلام تخریب و آثار اسلامی را نابود می‌کنند، اسلام‌هراسی را در جهان ترویج می‌دهند و فرصت بی‌نظیری برای دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمانان و صهیونیزم بین‌المللی فراهم می‌آورند و در تمام جغرافیای معرفتی و فکری و سرزمینی اسلام، بذرهای آشوب و کینه و خصومت را می‌پراکنند و البته سرنخ همه اینها در دست مستکبران عالم است و هدف به انحراف کشاندن موج بیداری اسلامی و تضعیف گفتمان اسلام ناب محمدی(ص) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده است: در این برهه حساس تاریخی و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این پیچ تاریخی مسئولیت شما به عنوان مدیران و اساتید حوزه‌های علمی که پیشگامان و پرچمداران جهاد علمی و عملی هستید، بسیار سنگین تر از همیشه است.

وی آورده است: آموزش در حوزه‌های علمی هماره با تربیت در آمیخته بوده است و بر پایه آموزه‌های وحیانی قرآن تعلیم و تزکیه و تهذیب باید همراه و عجین باشند، اکنون بیم آن می‌رود که پایه‌های اخلاق و تربیت و روح تبلیغ رسالات الله و ایثار و فداکاری و ارزش‌ها و سنت‌های والای تربیتی حوزه، در مدارس و حوزه‌ها کم رنگ شود. از اینرو بدین اصل راهبردی باید عنایت ورزید و در متن سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و فعالیت‌ها برای آن چاره‌اندیشی کرد.

رئیس جامعه المصطفی بیان کرده است: آموزش و تربیت طلاب امروزه هرچند در مناطق جغرافیایی محدود صورت می‌گیرد، ولی این آموزش‌ها باید با نگاهی به جهانی‌سازی اسلام و با رویکرد تمدنی باشد. آموزش‌ها و تربیت‌ها می‌بایست با الگوی جهان شمول صورت گیرد و از دایره تنگ قومیت‌ها و ملیت‌ها بیرون آید و همه باید به بین‌الملل اسلامی بیاندیشیم، قومیت‌ها و فرهنگ‌ها و زبان ها، ضمن آن که امر مهمی است و باید صیانت شود، نباید مایه تفرق ملت افغانستان و جدایی ملل اسلامی شود، این راهبرد باید در تربیت حوزوی مهم شمرده شود.

وی در بخش دیگری تاکید کرده است: حوزه‌های علمیه و علمای اعلام باید پیشگام عزت و عظمت و اعتلا و استقلال افغانستان باشند و با شجاعت و رشادت از مجد و استقلال افغانستان در برابر مستکبران و زیادت خواهان، دفاع نمایند، روح مجاهدت و شجاعت همراه با عقلانیت و حکمت و خردورزی باید در مدارس و حوزه‌های دمیده و ترسیخ و تعمیق شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان