روند افزایشی مهاجرت در کشور

سیمایی صراف گفت: روند و میل به مهاجرت نخبگان در کشور  افزایش و میل به بازگشت کاهش یافته است.

روند افزایشی مهاجرت در کشور

به گزارش خبرآنلاین،  حسین سیمایی صراف در اولین اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی که امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: شرط تداوم و انتخاب مدیران جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی این است که قدرت اجماع‌سازی و گفت و گو با سلایق و علایق مختلف را داشته باشند.

بنابر گزارش ایسنا، وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه باشگاه احزاب نیست که هر کسی با حزب مقابل خود مقابله کند، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنم این دیدگاه را محقق کنیم در این زمینه با نهادهای ذی‌ربط جلسه گذاشتیم و تلاش می‌کنیم مسئولان دانشگاه‌ها و آموزش عالی تنوع و تکثر فکری سیاسی را بپذیزند تا بتوانیم به یک تفاهم برسند.

وزیر علوم اظهار کرد: ما در این دوره علاوه بر تحقق شعار وفاق ملی در حوزه ارتقای علمی هم تلاش خواهیم کرد.

سیمایی صراف بیان کرد:روند و میل به مهاجرت نخبگان در کشور  افزایش و میل به بازگشت کاهش یافته است.

وی به راهکارهای کاهش خروج نخبگان اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش مهاجرت نخبگان چند برنامه جدی داریم تامین مسکن، توسعه خوابگاه‌های متاهلی، مولدسازی، جذب نخبگان، به رسمیت شناختن کرامت انسانی اساتید و دانشجویان از جمله این راهکارهاست.

وزیر علوم در ادامه تاکید کرد:  این اجلاس همیشه در آغاز سال تحصیلی دانشگاه برگزار می شود. هدف این اجلاس هماهنگی و اطلاع رسانی آغاز سال تحصیلی است. امسال در شرایط روحی و روانی بهتری سال را آغاز می‌کنیم. نشاط در جامعه به چشم‌می‌خورد، دانشگاهیان طبق برخی از نظرسنجی ها امیدوارتر شدند.

وی با بیان اینکه جامعه از شعار وفاق ملی به خوبی استقبال کرده است، افزود: در دولت گذشته بین قوا تفاهم وجود داشت در این دولت نیز وجود دارد؛ اما اختلافی که این دوره با دوره قبل دارد، این است که در این دوره با رویکردهای متفاوت سیاسی توافق حاصل شده است‌.

به گفته وی، بر نامه ریزی می کنیم تا شعار وفاق ملی را در دانشگاه ها اجرا کنیم، برای رسیدن به این‌توافق، شرط ما برای تداوم مدیران این است قدرت اجماع سازی داشته باشند، راهبری دانشگاه در سایه در بر گرفتن همه گونه های سلایق باشد. تلاش می کنیم دانشگاه ها با شور و نشاط فعالیت خود را آغاز کنند.

سیمایی صراف تاکید کرد: در این دوره امیدواریم به یک نسل بالاتری از آموزش عالی ارتقا پیدا کنیم. دانشگاه احساس مسئولیت اجتماعی کرده و نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشد، حکمرانی کشور باید حکمرانی علمی باشد. حکمرانی علمی ایجاب می‌کند سیاست‌گذاری مبتنی بر داده های علمی باشد، برای تحقق مسئولیت اجتماعی چالش هایی داریم.

وزیر علوم بر ضرورت ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی تاکید کرد و گفت: اقتصاد آموزش عالی شرایط بهینه و مطلوبی ندارد، سهم‌آموزش عالی از بوجه کشور 3 درصد، سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی نیم درصد هست که باید به 4 درصد برسد. بنابراین در صدد ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی هستیم تا راه های جدید تامین‌مالی در آموزش عالی را پیدا کنیم.

به گفته وی، برای همین از دولت یاری داریم؛ همچنین آموزش عالی از نظر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد آموزش ها اشتعال پذیری را کاهش داده است. بنابراین باید رویکرد مهارتی را افزایش دهیم.

وزیر علوم افزود: فناوری در آموزش عالی کمتر از یک همت است و باید به 4 برابر افزایش یابد. ما درتعامل جامع علمی جهانی ضعف داریم سخت گیری های قانونی در این حوزه باید تسهیل شود.‌

سیمایی صراف با بیان اینکه در حوزه جذب نگهداشت نخبگان مشکلات داریم، گفت: بیکاری، معیشت و برخی مواجهه های سیاسی از عوامل وضعیت اسفناک مهاجرت نخبگان هستند، ما برای کم کردن عوامل مهاجرت چند برنامه جدی دستور کار داریم.

وزیر علوم ادامه داد: بستر قانونی تامین مسکن اساتید، به ویژه اساتید جوان مهیا شده است، از همه مدیران تعهد می گیرم اقدامات عملی برای اجرای این قانون را ببینیم، توسعه خوابگاه های متاهلی به کاهش مهاجرت کمک می کند. مولد سازی که خیلی در دانشگاه ها استقبال نمی شود باید انجام شود.

به گفته سیمایی صراف، از عوامل دیگر مهاجرت که می‌کوشیم آن را اصلاح کنیم گشودن دانشگاه ها برای جذب نخبگان است، مرکز جذب باید مرکز بی طرف باشد ما نسبت به گرایش افراد مسئولیت نداریم؛ البته شرایط قانونی جذب مشخص کرده چه کسی می تواند فعالیت کند. سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم، مرکز جذب مانند یک مرکز قضایی است و باید بی طرف بوده و دور از حب و بغض باشد. امیدواریم با تجدید نظر و رعایت بی طرفی نسبت به جذب نخبگان کوشش کنیم. در واقع یکی از عوامل مهاجرت این است که استاد و دانشجو انتظار دارند کرامت آنها را به رسمیت بشناسیم. اگر کرامت اساتید و دانشجو حفظ شود، ماندگاری وی در کشور بیشتر می شود.

233236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان