ماهان شبکه ایرانیان

وبلاگ مشرق

گرانی بنزین بد است، خیابان خوب! / تنها راه ارزانی و افزایش کیفیت خودروهای ایرانی

یک عضو کمیسیون قضایی مجلس گفته است: سال‌هاست که خودروسازان مسئولین را بازی می‌دهند، اما اینکه چه زمانی مسئولین و مدیران توانایی مقابله با خودروسازان را پیدا می‌کنند، هنوز معلوم نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

گرانی بنزین بد است، خیابان خوب!

گرانی بنزین بد است، خیابان خوب! / تنها راه ارزانی و افزایش کیفیت خودروهای ایرانی

علی ربیعی٬ فعال چپ و دستیار اجتماعی رییس جمهور به تازگی در یادداشتی نوشته است: عدم توجه به الزامات اجتماعی تصمیمات پروژه‌ها، نداشتن برنامه‌ای برای اجتماعی کردن طرح‌ها و برنامه‌ها و همچنین توجه نداشتن به عوامل و ذی‌نفعان اجتماعی سبب شکست بسیاری از پروژه‌ها شده یا در حالت خوش‌بینانه، کارکردی ملموس و رضایت‌آور در زندگی مردم پیدا نمی‌کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین٬ او می افزاید: آسیب‌شناسی این مساله و روند آن نشان می‌دهد بی‌توجهی حکمرانی به علم و جامعه، عامل اصلی در ناکارآمدی، اتلاف منابع و نارضایتی مردم است. عدم توجه به این امر سبب اتخاذ تصمیماتی در برهه‌هایی از زمان شده که دولت‌ها را لاجرم اسیر دام مسیر طی‌شده کرده است به گونه‌ای که حتی دولت‌های بعدی نیز معمولا قادر به خروج از این مسیر خارج نیستند. مسکن، یارانه، سیاست‌های اجتماعی، قیمت حامل‌های انرژی و... از این دست مسائل هستند.

ربیعی می نویسد: به طور مثال در تصمیم‌گیری درباره مساله بنزین (که تصمیمی لاجرم است) اگر به ابعاد اجتماعی آن توجه نشود، هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص با موانع جدی روبه‌رو خواهد شد. این قاعده در تصمیمات سیاسی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اجتماعی مخاطراتی جدی‌تر را در پی خواهد داشت. من معتقدم بسیاری از تصمیمات در مجلس و شوراهایی نظیر شورای انقلاب فرهنگی در همین چارچوب قابل نقد و بررسی هستند. نگاه کنید در تصمیمات فرهنگی و اجتماعی برای نسل‌های جدید عمدتا این نکته مهم درک و دیده نمی‌شود که آنها از «ارزش‌های بقا» عبور کرده‌ و به ارزش‌های «ابراز وجود» رسیده‌اند.

دستیار رییس جمهور تصریح می کند: این تغییرات ارزشی، طبقه اقتصادی نیز نمی‌شناسد چنان‌که شاهدیم ارزش‌های ابراز وجود در نسل‌های جدید دهک‌های پایین جامعه نیز به دلیل فرآیند ارتباطات افزایش یافته است. [1]

*ربیعی در واقع در حال اثبات این است که جامعه ایرانی در شرایط عام البلوی قرار دارد و ممکن است نسل جدید به هر بهانه ای و صرفا به این دلیل که قصد ابراز وجود دارد٬ وارد خیابان ها شود!

لکن مسئله خطرناک تری هم وجود دارد و آن اینکه کسی دارد این زنگ هشدار را به صدا در می آورد که در اغتشاشات آبان 98 نه تنها یک عضو بلندپایه دولت روحانی بود بلکه تنها چند روز پس از پایان اغتشاشات آبانی هم تأکید کرد که: حکایت همچنان باقیست!

جالب تر آنکه می بینیم آقای ربیعی طبق سیاق همیشگی خود نیز هیچ نکوهش و مذمتی در قبال خیابان ندارد!

در واقع باید متوجه یک نکته مهم بود و آن اینکه هیچ حادثه‌ی فتنه گون و ابراز وجود جمعی و اغتشاشی رخ نمی دهد مگر اینکه فرماندهان و بانیانی دارد.

یعنی یک جامعه حتی در شرایط عام البلوی نیز اما تا هنگامی که افرادی نباشند که انسان های فریب خورده و سربازان مسخ شده را به خیابان فرا بخوانند و مثلا نظام اسلامی را شکار آنها بخوانند٬ درگیر اغتشاش نخواهد شد.

رصد نشانه های بانیان آشوب خیلی بیشتر از قیمت حامل های انرژی می تواند به ما بگوید که در آینده شاهد اغتشاش خواهیم بود یا نه!؟

***

تنها راه ارزانی و افزایش کیفیت خودروهای ایرانی

گرانی بنزین بد است، خیابان خوب! / تنها راه ارزانی و افزایش کیفیت خودروهای ایرانی

جعفر پورکبگانی٬ عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی عنوان کرد: افزایش به ظاهر 30 درصدی قیمت خودروهای داخلی مسبوق به سابقه است. در حقیقت هر زمان که بازار خودرو دچار رکود می‌شود، خودروسازان با افزایش قیمت خودرو درصدد جبران خسارات خود برمی‌آیند.

او افزوده است:‌ این که خودروسازان مدام از زیان‌ده بودن صحبت می‌کنند نباید متوجه مردم باشد و در انتها زیان آنان از جیب مردم پرداخته شود. نکته بدتری که وجود دارد این است که این افزایش قیمت متوجه افرادی که قبلا ثبت نام کرده بودند نیز شده است. این موضوع شرعا و از لحاظ قانونی نیز درست نیست.

این نماینده مجلس تصریح می کند: باید فکری جدی برای افزایش قیمت خودرو در سال های متمادی کرد. سال‌هاست که خودروسازان مسئولین را بازی می‌دهند، اما اینکه چه زمانی مسئولین و مدیران توانایی مقابله با خودروسازان را پیدا می‌کنند، هنوز معلوم نیست. در حقیقت در موضوع خودروهای داخلی تمامی ضررها متوجه مصرف کنندگان است؛ چرا که خودروهای ایرانی امنیت بالایی ندارند و از سوی دیگر قیمت آن نیز بی دلیل بالاست. [2]

*ما قضاوت درباره سخنان این نماینده محترم را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

در عین حال٬ در صحبت های پورکبگانی یک نکته لازم به تاکید وجود دارد و آن اشاره به نقش دولت در برخورد با تخلفات برخی خودروسازان است.

بر همه کارشناسان دلسوز آشکار است که وضعیت خودروسازی در ایران و ماجرای تأسف بار قیمت گران این خودروها تنها زمانی حل می شود که دولت از خود اقتدار نشان دهد و در مقابل تخلفات آشکار برخی خودروسازها بایستد.

مادام که این اتفاق رخ ندهد انتظار بهبود در قیمت و کیفیت برخی خودروهای ایرانی٬ آرزوی بر باد است.

رأی خوب مردم نیز البته در فرایند پیش گفته و ایجاد یک دولت مقتدر تأثیر بسزایی دارد.

***

1-https://www.etemadonline.com/tiny/news-686343

2-isna.ir/xdSkwy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان