ماهان شبکه ایرانیان

به‌روزرسانی پیرمرد ۶۵ ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز ۱۹۳۰ و ۲۶۳۰/ عکس

ایران‌خودرو دیزل به‌منظور مطابقت با استانداردهای جدید، اقدام به اعمال تغییرات و ارتقاءهایی روی کامیون‌های قدیمی مشهور به مایلر کرده است.

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پدال، کابوس جاده‌های ایران، ارابهٔ مرگ و یا هر لقب دیگری که به کامیون‌های بنز موسوم به واگن هود بدهیم، تأثیری ندارد و ایران‌خودرو دیزل هنوز حاضر نیست دست از سر این پیرمرد فرتوت بردارد. درحالی‌که به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای جدید، برای مدتی تولید این کامیون‌ها متوقف شده بود، حال ایران‌خودرو دیزل با اعمال تغییرات فنی و ارتقاء ویژگی‌های کامیون‌های واگن هود، تولید سری جدید آن را از سر گرفته است. این کامیون‌ها که قبلاً با نام‌های 1924 و 2624 شناخته می‌شدند، حالا 1930 و 2630 نام گرفته و توانسته‌اند استانداردهای جدید 85 گانه را پاس کنند. ایران‌خودرو دیزل به‌تازگی اولین شرایط فروش این کامیون‌ها را هم اعلام کرده است و ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به بررسی تغییرات آن‌ها بپردازیم.

تاریخچه کامیون‌های واگن هود یا مایلر

ایران‌خودرو دیزل که پیش از انقلاب شرکت صنعتی خاور نام داشت، در سال 1338 برای تولید و عرضهٔ کامیون‌های مرسدس بنز در تهران تأسیس شد. این شرکت کار خود را با مونتاژ کامیون بنز 1921 آغاز کرد که از کامیون‌های جدید سری L مرسدس بود. این سری کامیون در سال 1959 در آلمان معرفی شده و زمانی که به ایران آمد کاملاً جدید بود. کامیون‌های سری L ابتدا برای بازار داخلی آلمان در نظر گرفته شده بودند ولی به دلیل کیفیت بالا و استهلاک پایین، در بازارهای صادراتی هم عرضه شدند و بسیار موفق عمل کردند.

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

شرکت خاور در ابتدا فعالیت خود را با مونتاژ روزانه یک دستگاه کامیون شروع کرد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری، خطوط تولید و مونتاژ خود را توسعه داد. شرکت خاور در سال 1343 کامیونت سری LP مرسدس یا همان خاور 608 معروف را به تولیدات خود افزود و بعداً کامیون نیمه سنگین 911 و کامیون جفت محور 2624 هم به خطوط مونتاژ این شرکت اضافه شدند. در سال 1377 شرکت خاور با بخش اتوبوس‌سازی ایران‌خودرو ادغام شد و ایران‌خودرو دیزل شکل گرفت. در سال 1378 نیز پیشرانهٔ 9 لیتری مدل 1921 با نمونهٔ قوی‌تر 12 لیتری OM 355 جایگزین شد و این مدل 1924 نام گرفت. این پیشرانه تا به امروز در کامیون‌های واگن هود استفاده می‌شود.

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

ازآنجایی‌که اتاق بار کمپرسی و باری کامیون‌های واگن هود ساخت شرکت آلمانی مایلر (Meiller) بودند، این کامیون‌ها در ایران به بنز مایلر شهرت پیدا کردند. این کامیون‌ها در کشورمان به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار گرفتند و هنوز هم با وجود گذشت 65 سال، بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل سنگین کشور بر دوش کامیون‌های واگن هود است. البته طی این سال‌ها، ایران‌خودرو دیزل تقریباً تمام قطعات فنی این کامیون‌ها مثل محورها، گیربکس، جعبه فرمان و… را تغییر داده و اکثر قطعات کامیون‌های واگن هود چینی یا ایرانی هستند و درنتیجه، کامیون‌های جدیدتر از لحاظ کیفیت هرگز در حد نمونه‌های قدیمی نیستند.

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

بااین‌حال، کامیون‌های بنز که سال‌ها است با رنگ نارنجی تولید می‌شوند، به دلیل طراحی ساده، سهولت تعمیرات و فراوانی قطعات، همچنان بین رانندگان محبوب هستند و با وجود عرضهٔ کامیون‌های مدرن‌تر و جدیدتر چینی که به‌مراتب راحت‌تر و مجهزتر هستند، هنوز هم بنز مایلر فروش بالایی دارد. درواقع مایلر حکم نیسان آبی را بین کامیون‌ها دارد که هرچند در نمونه‌های صفرکیلومتر جدید بسیار بی‌کیفیت شده ولی بازهم خریدار دارد و ایران‌خودرو دیزل حاضر نیست آن را کنار بگذارد. این شرکت مشکل ارتفاع بالای کامیون‌های واگن هود که باعث له شدن خودروها در تصادفات شاخ‌به‌شاخ می‌شد را هم چند سال پیش با نصب حفاظ‌های فلزی زیر سپر جلو برطرف کرد!

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

تغییرات کامیون‌های جدید 1930 و 2630

همان‌طور که گفته شد، ایران‌خودرو برای مطابقت کامیون‌های واگن هود با استانداردهای جدید، تغییرات و بهسازی‌هایی را انجام داده است. یکی از این تغییرات، تجهیز به سیستم ضد لغزش ASR، سیستم کنترل پایداری ESC و ترمز اضطراری هوشمند AEBS است درحالی‌که در نسخهٔ قبلی فقط ترمز ABS وجود داشت. علاوه بر این، سیستم هشدار انحراف از مسیر هم یکی دیگر از تجهیزات ایمنی است که به این کامیون‌های جدید اضافه شده است. دی‌لایت و لجن گیر اتوماتیک برای کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش دوام سیستم ترمز نیز دیگر ویژگی‌های جدیدی هستند که در این کامیون‌ها می‌بینیم. در داخل نیز به صندلی راننده گرم‌کن اضافه شده و به صفحه آمپر یک نمایشگر دیجیتالی افزوده شده است.

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

امکاناتی که قبلاً در کامیون‌های واگن هود ارائه می‌شد و همچنان وجود دارد نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • کولر و بخاری
  • بخاری درجا
  • صندلی‌های قابل تنظیم
  • چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
  • تاخوگراف
  • بوق برقی
  • بوق دنده عقب
  • قفل عرضی دیفرانسیل
  • گاردهای جلو و عقب جانبی
  • رادیوپخش با USB، AUX و SD Card
  • کپسول آتش‌نشانی
  • فرمان هیدرولیک قابل تنظیم

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

مشخصات فنی کامیون‌های جدید 1930 و 2630

علاوه بر موارد فوق، در پیشرانهٔ کامیون‌های واگن هود هم تغییراتی صورت گرفته است تا با استانداردهای آلایندگی جدید مطابقت پیدا کند. پیشرانهٔ 12 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ OM 355 حالا به سیستم سوخت‌رسانی کامن ریل مجهز شده است درحالی‌که در نسخهٔ قبلی، سیستم سوخت از نوع پاشش مستقیم بود. به لطف این تغییر، خروجی پیشرانه حالا به 300 اسب بخار قدرت و 1150 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است درحالی‌که این ارقام قبلاً 280 اسب بخار و 1050 نیوتن متر بودند. این افزایش خروجی باعث بهبود کارایی کامیون‌ها در حمل بار و عبور از شیب‌های تند خواهد شد و به لطف این ویژگی، حداکثر توانایی شیب روی کامیون‌های واگن هود از 51 به 56 درصد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، استاندارد آلایندگی کامیون‌های باستانی ایران‌خودرو دیزل هم از یورو 4 به یورو 5 ارتقاء پیدا کرده که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630 چه تفاوتی با قبل دارند؟

به‌طور خلاصه، لیست تغییرات این کامیون‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم ضد لغزش
  • ترمز اضطراری هوشمند
  • هشدار خروج از مسیر
  • گرم‌کن صندلی راننده
  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • دی‌لایت
  • لجن گیر اتوماتیک
  • سیستم سوخت‌رسانی کامن ریل
  • افزایش خروجی موتور
  • ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو 5

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

قیمت کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630

هنوز قیمت نهایی این کامیون‌های جدید اعلام نشده است ولی ایران‌خودرو دیزل در طرح فروش جدید خود، برای 1930 باری پیش‌پرداخت 1.85 میلیارد تومان، برای 1930 کمپرسی 1.95 میلیارد تومان و برای 2630 کمپرسی 2.6 میلیارد تومان را اعلام کرده است. ازآنجایی‌که معمولاً ارقام پیش‌پرداخت نصف قیمت نهایی خودروها است، انتظار می‌رود قیمت این کامیون‌ها بین 3.7 تا 5.2 میلیارد تومان باشد. به‌طورکلی، هرچند شاید ارتقاء پیشرانه، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی کامیون‌های واگن هود را بتوان اقدام مثبتی تلقی کرد ولی مشکلات اساسی این کامیون‌ها شامل کیفیت پایین، امکانات اندک و راحتی بسیار پایین همچنان به قوت خود باقی است و رانندگان ایرانی را مجبور می‌کند در دوران کامیون‌های خودران، همچنان کامیونی متعلق به 65 سال پیش را با پایین‌ترین کیفیت و راحتی سوار شوند.

به‌روزرسانی پیرمرد 65 ساله جاده‌های ایران/ مشخصات کامیون‌های جدید بنز 1930 و 2630/ عکس

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان