ماهان شبکه ایرانیان

سواد طلایی رسانه‌ای

هزار و یک را فراتر از برنامه‌ای سرگرمی‌محور می‌توان نمونه‌ای از تغییرات ساختاری در اقتصاد تلویزیون ایران دانست.

سواد طلایی رسانه‌ای

 تلویزیون، فراگیرترین رسانه در ایران و جهان است. مدیومی دسترس‌پذیر، تاثیرگذار و با مخاطبانی میلیونی و فضای رقابت تنگاتنگ است که هر موضوعی در آن به نمایش درمی‌آید، فارغ از کیفیت آن، دیده می‌شود. در صدا و سیمای ایران اهمیت موضوع از این هم بیشتر است. انحصار و بی‌رقیب بودن و سخت‌گیری‌های بی‌حدومرز بر پلتفرم‌های آنلاین و پاره‌ای مسائل و عوامل دیگر باعث شده‌اند اگر برنامه‌ای در این رسانه پخش شود، به موفقیت نسبی برسد، بعد پخشش متوقف شود و دوباره در قالب و سروشکلی جدید در کنداکتور قرار بگیرد، بسیار توجه‌برانگیز می‌شود. برنامه «هزار و یک» از همین جنس است؛ برنامه‌ای سرگرمی‌محور با هنرمندی یک زوج هنری محبوب و محتوایی شاد که ساعت‌ها بینندگان را پای تلویزیون می‌نشاند و این برای رسانه ملی که سال‌هاست مخاطبانش افت محسوس کرده، غنیمت است.

تکرار یا نوآوری؟

هزار و یک برنامه‌ سرگرمی‌ و طنزمحور است که در آن سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس حضور می‌یابند. این برنامه را فریدالدین نیکجو تهیه و کارگردانی می‌کند و از سه‌شنبه تا جمعه ساعت‌ 22:30 از شبکه نسیم پخش می‌شود.

به نظر می‌رسد این برنامه در تلاش است تا اثری جدید و نوآورانه خلق کند. با این حال، به راحتی نمی‌توان منکر شباهت‌های فراوان آن با برنامه «خندوانه»، شد، همین هم باعث شده که سؤال‌ها و شبهه‌هایی پیرامون هویت و ساختار برنامه ایجاد شود.

اولین مواجهه با برنامه هزار و یک، یادآور فضای آشنای خندوانه است. از نوع دکور و آیتم‌ها گرفته تا طنزپردازی‌ها و حتی انتخاب مهمان‌ها، همه‌چیز شبیه خندوانه است. برخی این برنامه را بازتولید مستقیم برنامه‌ خندوانه می‌دانند، با این تفاوت که رامبد جوان، مجری و خالق اصلی خندوانه، جای خود را به محسن کیایی داده است. حضور کیایی که چهره‌ای شناخته‌شده و توانمند در بازیگری است، گرچه کم‌وبیش تنوعی به برنامه داده، به‌گونه‌ای نیست که مخاطبان جای خالی رامبد جوان را احساس نکنند.

همانند خندوانه، در هزار و یک نیز جناب‌خان، با صداپیشگی محمد بحرانی، همچنان یکی از ستون‌های اصلی برنامه است. این عروسک دوست‌داشتنی و محبوب که اتفاقاً با برنامه‌ خندوانه جای خود را در دل بینندگان باز کرد، در برنامه هزار و یک نیز مثل سابق است. شخصیت‌پردازی منحصربه‌فرد و شوخی‌ها و نوع تعامل جناب خان با سلبریتی‌ها به یکی از مهم‌ترین نمادهای تلویزیون در چند سال اخیر تبدیل شده است. او در برنامه جدید نیز به همان شیوه همیشگی خود مخاطبان را می‌خنداند و برنامه را به همان چیزی تبدیل می‌کند که بینندگان انتظارش را دارند.

مهمان‌های ویژه، ترکیبی از طنز و جدیت

یکی دیگر از نقاط قوت برنامه، حضور مهمان‌های ویژه است که بر اساس اعداد هر قسمت انتخاب می‌شوند. در یکی از قسمت‌ها امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی از بازیگران نام‌آشنای سینما و تلویزیون حضور یافتند و در دو قسمت دیگر نیز بازیکنان دو تیم قرمز و آبی پایتخت دعوت شدند. ازجمله مهم‌ترین مهمانان برنامه، می‌توان به هادی چوپان، قهرمان بدنسازی ایران و جهان، اشاره کرد که حضورش بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان به همراه داشت. این ترکیب از طنز و موضوعات جدی، می‌تواند به ایجاد تعادل میان بخش‌های مختلف برنامه کمک کند.

حضور پررنگ اسپانسرها در برنامه هزار و یک

یکی از نوآوری‌های برنامه هزار و یک، برگزاری مسابقه بزرگ دبرنای تپسی است. این مسابقه که با حمایت مالی تپسی برگزار می‌شود، فرصتی برای مخاطبان فراهم می‌کند تا برنده جایزه‌های میلیونی شوند. گفته می‌شود تپسی با شبکه نسیم قراردادی حدود 300 میلیارد تومانی بسته است. تپسی با این قرارداد می‌خواهد کمپینی راه بیندازد تا درنهایت چهار میلیون کاربر جدید برای پلتفرم خود را جذب کند. در برنامه هزار و یک، مسابقه‌ای به‌نام دبرنای تپسی برگزار می‌شوند که روزانه مبلغ 100 میلیون تومان جایزه به کاربران پرداخت می‌کند. خود این موضوع نشان‌دهنده این نکته است که هزار و یک برنامه‌ای صرفاً سرگرمی نیست، بلکه نوعی استراتژی تجاری بزرگ برای شرکت‌ها و برندها به شمار می‌آید. حمایت مالی و سرمایه‌گذاری تبلیغات گسترده در برنامه‌ای تلویزیونی و محبوب و پرمخاطب، بی‌شک تأثیر زیادی در رشد و شناخته‌شدن برندها و انتخاب بهترین‌ها از خیل پرشمار رقبا دارد.

دموکراتیک سازی سرمایه‌گذاری در میلی

اپلیکیشن میلی نیز در قالب اسپانسر مالی در ده  قسمت ابتدایی برنامه هزار و یک حضور یافت. میلی که یک اپلیکیشن آنلاین خرید و فروش طلای 18 عیار است، به‌عنوان پُل امنی میان دنیای سنتی طلا و نوآوری‌های عصر دیجیتال شناخته می‌شود. این اپلیکیشن با به‌کارگیری فناوری، امکان خرید، ذخیره، انتقال و مدیریت آنلاین طلا را برای کاربران به‌صورت شفاف و امن فراهم می‌سازد. کاربران میلی از مزایایی چون کارمزد شفاف نیم درصدی، دسترسی 24 ساعته، ذخیره طلا در بانک کارگشایی، نمایندگی و شعب و نمایندگی‌های گسترده جهت تحویل فیزیکی طلا و مدیریت سبد دارایی‌ها از طریق اپلیکیشن بهره‌مند می‌شوند. این‌ مزیت‌ها را اگر در کنار تب‌ تند خرید آنلاین طلا میان مردم و رشد انفجاری پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین قرار دهیم، آن‌وقت بهتر پی می‌بریم که چرا میلی اسپانسر یک برنامه محبوب تلویزیونی شده است. درباره این موضوع با مدیر برند اپلیکیشن میلی گفت‌وگو کردیم. امیر ابراهیمی به ما می‌گوید: «حضور میلی در برنامه پرتماشاگر هزار و یک را فرصتی استراتژیک برای گفت‌وگوی مستقیم با کسانی است که به‌دنبال نوآوری در مدیریت دارایی‌های خود هستند. دسترسی پذیر تر کردن سرمایه گذاری روی طلا برای تمامی‌مردم ایران از اهداف مهم میلی است.

فرصت گفت‌وگوی مستقیم با کاربران

سه دلیل می‌توان برای مشارکت اسپانسری میلی در برنامه هزار و یک آورد؛ نخست آگاهی از برند و آشنایی‌زایی عموم ایرانی‌ها با مفهوم «پس اندازه آنلاین طلا» به‌عنوان دارایی امن، نقدشونده و بدون دغدغه نگهداری فیزیکی فارغ از جغرافیا و منطقه زندگی‌شان؛ و امکان تحویل فیزیکی از 5 گرم تحت قالب شمش های استاندارد با تضمین عیار و اصالت. دوم، شفاف‌سازی درباره مکانیسم‌های میلی؛ از پشتوانه طلای فیزیکی در خزانه‌های معتبر تا امنیت تضمینی به‌کمک فناوری.و سوم، پاسخگویی به پرسش‌های واقعی مردم؛ چرا میلی؟ چگونه این اپلیکیشن ریسک تقلب یا نوسانات غیرمنتظره را به حداقل می‌رساند؟

ابراهیمی تاکید دارد که هزار و یک، نه‌فقط برنامه‌ای سرگرم‌کننده، بلکه فرصتی ایده‌ئال برای بازتعریف رابطه مردم با پول و سرمایه‌گذاری است: «حضور میلی در برنامه هزار و یک فرصتی بود که جزئیاتی ملموس از مزایای اقتصادی پلتفرم میلی را با مخاطبان به اشتراک بگذاریم. جناب‌خان همیشه از دل مردم بوده، حرف آن‌ها را زده، جنسش از جنس مردم است و دغدغه‌های آن‌ها را دارد. به همین دلیل، احساس کردیم که او می‌تواند یکی از بهترین راه‌های ارتباطی برای رساندن این پیام به مخاطبان از طریق رسانه ملی باشد.»

میلی فرصت همگانی در دسترس همگان است

مدیر برند میلی توضیح می‌دهد که تلاش مدیران این اپلیکیشن خرید و فروش آنلاین طلا همواره این بوده که با زبانی ساده و بی‌پرده، پیچیدگی‌های بازار طلا را به فرصتی قابل‌درک برای همه تبدیل کنند و حضورشان در برنامه هزار و یک، گامی است برای اثبات این ادعا: «میلی با طراحی مدل اقتصادی شفاف و منصفانه، کارمزد تراکنش‌های خرید و فروش آنلاین طلا را  0.5 درصد تعیین کرده که در مقایسه با هزینه‌های پنهان بازار سنتی طلا تا 70 درصد مقرون‌به‌صرفه‌تر است. همچنین کاربران میلی هیچ هزینه پنهانی برای نگهداری، انتقال یا تبدیل طلای دیجیتال به پول نقد یا طلای فیزیکی پرداخت نمی‌کنند. علاوه بر این کاربران از هزینه نگهداری ماهانه معافند.»

ابراهیمی اضافه می‌کند: «برنامه‌هایی مانند هزار و یک پلی است به میان مخاطبانی که به‌دنبال فرصت‌های مالی سرمایه‌گذاری امن می‌گردند. این همان رسالتی است که میلی در اکوسیستم نوآوری مالی ایران دنبال می‌کند. ما در هزار و یک نشان می‌دهیم که چگونه کارمزدهای بهینه‌شده میلی، سرمایه‌گذاری در طلا را از انحصار گروه‌های خاص خارج کرده و به فرصتی همگانی تبدیل می‌کند؛ فرصتی که حالا با یک کلیک در دسترس هر ایرانی است.» 

هزار و یک را فراتر از برنامه‌ای سرگرمی‌محور می‌توان نمونه‌ای از تغییرات ساختاری در اقتصاد تلویزیون ایران دانست. همکاری برندهایی مطرح مانند اپلیکیشن میلی با این پروژه نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌گذاران خصوصی در حال ورود به حوزه تولید محتوا و بالا بردن آگاهی بینندگان از مزیت‌های برندها است. روندی که به انتظار همگانی تحول در کیفیت تولیدات تلویزیونی و جذب مخاطبان جدید نیز کمک خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان