در دنیای خودرو، رکوردهای سرعت فقط عدد و رقم نیستند؛ آنها ویترین توان فنی خودروسازان و میدان آزمون جسورانهترین ایدههای مهندسیاند. امروز چندین برند بزرگ در پی عبور از مرز حدود 480 کیلومتر بر ساعت (300 مایل بر ساعت) هستند، اما نامی که همچنان به عنوان نماد مطلق سرعت میدرخشد، بوگاتی است. با این حال، پشت این شکوه داستانهایی نهفته که کمتر دربارهشان صحبت شده؛ از جمله تصادفی هولناک با ویرون در پیست ناردو که نشان داد سرعت، همیشه بهای خود را طلب میکند.
بوگاتی؛ نامی که سرعت را دوباره تعریف کرد

براساس گزارش carbuzz، از اوایل دهه 1990 میلادی، بوگاتی بارها و بارها استانداردهای تازهای برای سرعت تعریف کرده است. EB110 آغازگر این مسیر بود، اما نقطه عطف واقعی زمانی رقم خورد که ویرون با موتور افسانهای W16 چهار توربو و قدرت 1001 اسب بخار، برای نخستینبار از مرز 400 کیلومتر بر ساعت عبور کرد. همین لحظه کافی بود تا بوگاتی به پادشاه بیچون و چرای سرعت تبدیل شود؛ جایگاهی که حتی با وجود رکوردشکنی رقبا، همچنان رنگ نباخته است.
وقتی سلاح مخفی از دست رفت

برای سالها، پیست آزمایشی اِهرا لِسین (Ehra Lessien) متعلق به فولکسواگن، برگ برنده بوگاتی در ثبت رکوردهای سرعت بود؛ مسیری منحصر به فرد که امکان رسیدن ایمن به سرعتهای بسیار بالا را فراهم میکرد. اما از دست رفتن دسترسی به این پیست که اخیرا فاش شده، بوگاتی را وادار کرد تا رکورد سرعت W16 میسترال را در مکانی دیگر در آلمان ثبت کند. همین اتفاق نگاهها را دوباره به این پرسش جلب کرد: واقعا بهترین مکان برای ثبت رکورد سرعت کجاست؟
تصادفی که کمتر کسی دربارهاش شنیده است

ویرون به عنوان اولین خودروی تولیدی که مرز 400 کیلومتر بر ساعت را در 29 آوریل 2005 شکست، مشهور است. اما این موفقیت بدون آزمایشهای خطرناک به دست نیامد. در جریان یکی از این تستها در پیست مدور ناردو، لوریس بیکوکی، راننده تست بوگاتی، با یک پروتوتایپ ویرون به سرعت 398 کیلومتر بر ساعت رسید اما ناگهان یکی از لاستیکها منفجر شد.

این انفجار منجر به تصادفی هولناک شد که در آن حدود 1800 متر از گاردریلهای پیست تخریب شد. بیکوکی به طرز معجزهآسایی تنها با جراحات جزئی نجات یافت. بوگاتی هرگز جزئیات این حادثه را علنی نکرد، تا اینکه در سال 2017 بیکوکی در مصاحبهای پرده از این اتفاق برداشت.

بیکوکی بازگو میکند: «در پایان دور دوم با حداکثر سرعت، ناگهان صدایی شنیدم و بعد... بوم! لاستیک جلو سمت چپ منفجر شد و گلگیر را با خود برد. شیشه جلو خرد شد و دید من عملا کور شده بود. در آن لحظه سرعت من نزدیک به 400 کیلومتر بر ساعت بود. پدال ترمز کار نمیکرد، بنابراین خودرو را به گاردریل چسباندم تا با استفاده از اصطکاک، سرعت را کم کنم.»
چرا پیست ناردو برای رکوردهای جهانی خطرناک است؟

پیست ناردو یک بیضی کامل به طول 12٫5 کیلومتر است. این پیست دارای شیب جانبی است که در سرعتهای خاص، به راننده اجازه میدهد تا بدون چرخاندن فرمان، مستقیم حرکت کند. هر لاین یک سرعت خنثی دارد:
-
لاین یک: 100 کیلومتر بر ساعت
-
لاین دو: 140 کیلومتر بر ساعت
-
لاین سه: 190 کیلومتر بر ساعت
-
لاین چهار: 240 کیلومتر بر ساعت

وقتی سرعت از 240 کیلومتر بر ساعت فراتر میرود، نیروی گریز از مرکز شدیدی به خودرو وارد میشود. در سرعت 360 کیلومتر بر ساعت، راننده باید فشار 0.35g را تحمل کند. این فشار جانبی دائمی باعث انتقال وزن به لاستیکها، افزایش شدید دما و تخریب ساختار داخلی لاستیک میشود. در واقع، لاستیکهایی که برای حرکت مستقیم طراحی شدهاند، در یک مسیر دایرهای تحت فشار دوگانه قرار میگیرند که ریسک انفجار را به شدت بالا میبرد.
برای درک بهتر، در رکورد جدید بوگاتی با میسترال، میشلن تاکید داشت که لاستیکها پس از تنها حدود 10 کیلومتر رانندگی با سرعتهای نزدیک به 400 کیلومتر بر ساعت باید تعویض شوند.
شرایط ایدهآل برای ثبت رکورد چیست؟

اگر پیستهای دایرهای برای سرعتهای فوقالعاده بالا مناسب نیستند، پس کجا باید رکورد زد؟ در تئوری، یک جاده کاملا مستقیم، چند بانده و بسیار طولانی (بدون هیچ شیبی) ایدهآل است. اما مشکل اینجاست که ابرخودروهای مدرن برای رسیدن به سرعت نهایی و سپس توقف ایمن، به مسیرهایی به طول 10 تا 12 کیلومتر نیاز دارند. برای مثال باندهای ناسا با طول 5 کیلومتر، برای شتابگیری و ترمزگیری این غولها بسیار کوتاه هستند.

بهترین راهکار و گزینه، ترکیبی از مسیر شیبدار و مستقیم است (مانند اهرا لسین). راننده در بخش شیبدار سرعت را به 200 کیلومتر بر ساعت میرساند و به محض ورود به مسیر مستقیم 8 کیلومتری، پدال گاز را تا انتها فشار میدهد.
در حال حاضر، پیست ATP پاپنبورگ آلمان با مسیر مستقیم 4 کیلومتری، جدیترین گزینه برای خودروسازانی مثل بوگاتی و شورولت (کوروت ZR1) است تا مرزهای مهندسی را جابهجا کنند.
منبع: عصر ایران