از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن؛

جلد اول فرهنگنامه تحلیلی «وجوه و نظائر در قرآن» منتشر شد

گروه حوزه‌های علمیه: جلد اول فرهنگنامه تحلیلی «وجوه و نظائر در قرآن» از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دانشمندان اسلامی هر یک با نگاهی خاص قرآن را مطالعه کرده‌اند. در همین راستا علوم مختلف قرآنی شکل گرفته که علم وجوه و نظائر یکی از جلوه‌های آن است.
وجوه و نظائر عبارت از الفاظی است که با یک هیئت و اعراب خاص در آیات مختلف قرآن به کار رفته؛ ولی دارای معانی مختلفی است همانند امت و امام که با همین هیئت به تناسب مورد و سیاق دارای معانی گوناگونی است.
کتاب پیش رو در پی تحقیق درباره این نوع واژگان است و این روش‌ها و شیوه‎ها را مبنای کار خویش قرار داده و سعی شده از آیات همسان در تفسیر واژگان استفاده شود، همچنین مطالب به صورت تطبیقی و با نگاه به هر یک از تفاسیر شیعه و اهل سنت بیان شود. مبانی کلامی شیعه چراغ فروزان راه بوده و آنجا که اتفاق یا اکثریت شیعه بر یک نظر بوده‌اند، ادله و مبانی آن تبیین شده است.
از دیگر ویژگی‌های کتاب این است که از روایات اهل بیت(ع) حتی‌الامکان استفاده شده و به قرائن خاص دلالت کننده همانند سیاق و... اهتمام ویژه‎ای شده و معنای لغوی واژگان تحلیل و بررسی شده است.
کتاب فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن اثر عباس کوثری توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تهیه شده و در قطع وزیری از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
خبر دیگر از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حاکی از آن است که نرم‌افزار موبایلی کتاب «بررسی فقهی مدیریت در روابط زن و شوهر» عرضه شد.
نسخه موبایلی کتاب «بررسی فقهی مدیریت در روابط زن و شوهر» که به قلم حجت‌الاسلام‌ والمسلمین امیر رحمانی، محقق پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 632 صفحه به نگارش درآمده، به همت اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه تولید و ارائه شد.
اثر ارزشمند بررسی فقهی مدیریت در روابط زن و شوهر، به دنبال آن است تا بدون پیش‌داوری، تحقیقی مبتنی بر مبانی و روش فقهی، و با نظرداشت همه آراء و احتمالات ارائه کند. عقد ازدواج، حقوق و تکالیفی برای زن و شوهر به وجود می‌آورد و آنان را به تأمین برخی نیازهای یکدیگر شرعاً متعهد ساخته، مجموعه‌ای از روابط، اهداف و مصالح مشترک را میان آنان پدید می‌آورد که اگر اراده طرفین در پی‌جویی آن، متعارض و ناهمخوان باشد، به اختلال در تحقق اهداف و مصالح مشترک و یا تأمین نیازها و انجام تکالیف و عمل به حقوق متقابل می‌انجامد؛ بنابراین به ضرورت عقل، یکی از آثار ازدواج لزومِ هماهنگی زوجین و وحدت آنان در اراده و عمل است. این هماهنگی می‌تواند به خواست و توافق طرفین تحقق یابد، یا یکی از زوجین ملزم به تبعیت از خواست دیگری باشد.
این اثر ارزشمند، از چهار بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش اول کتاب به بحث از کلیات و مبانی پرداخته است. نویسنده بخش دوم را به ادله ریاست مرد در مناسبات زناشویی اختصاص داده است. این بخش از دو فصل تشکیل شده که در فصل اول مقتضای قاعده اولیه و عقد ازدواج، و در فصل دوم مقتضای ادله خاص را بررسی کرده است. نویسنده در بخش سوم کتاب، حوزه، قلمرو و شرائط مدیریت شوهر را در سه فصل بررسی کرده است. این سه فصل، خود شامل گفتارهای متعددی است.
در بخش چهارم، نویسنده در 9 فصل مباحث خود را پیش برده است؛ فصل اول را به بحث تمکین خاص یا حق استمتاع اختصاص داده است. سپس بحث حق اسکان و اقامت و صور اختلاف قوامیت زوج، و در فصل سوم خروج زن از منزل و بررسی روایات قوامیت زوج، در فصل چهارم نشوز زوجه، در فصل پنجم بحث اشتغال به کار، فصل ششم، خدمت منزلی زن و بررسی ادله قوامیت شوهر و فصل هفتم تصرفات مالی و تعهدات شرعی زوجه و فصل هشتم عبادات زوجه و در نهایت نویسنده در فصل نهم بخش چهارم، بحث آموزش زن و دیگر فعالیت‌های فردی و اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است.
علاقه‎مندان جهت دانلود نرم‌افزار موبایلی کتاب بررسی فقهی مدیریت در روابط زن و شوهر، به سایت فروشگاه نشر دیجیتال پژوهشگاه به آدرس http://digi.isca.ac.ir یا به صفحه اختصاصی پژوهشگاه در سایت بازار به آدرس https://cafebazaar.ir/developer/isca-it مراجعه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر