ماهان شبکه ایرانیان

علامه ذوالفنون حاج میرزا ابو الحسن شعرانی

یکی از کتابهای ایشان ترجمه و شرح کشف المراد است . علامه شعرانی خیلی اعتنا به کشف المراد و تجرید جناب خواجه طوسی داشتند و اهتمام ایشان براین بود که طلبه، حتما کشف المراد را بخواند تا آشنا بشود به کلام امامیه . (ص ۱۶۶)

ترجمه کشف المراد

یکی از کتابهای ایشان ترجمه و شرح کشف المراد است . علامه شعرانی خیلی اعتنا به کشف المراد و تجرید جناب خواجه طوسی داشتند و اهتمام ایشان براین بود که طلبه، حتما کشف المراد را بخواند تا آشنا بشود به کلام امامیه . (ص 166)

ویژگیهای علامه شعرانی

از خصایص ایشان این بود که دست به هر کتابی دراز نمی کرد . حتی المنجد در میان کتابهایش نبود و خودش صریحا فرمود: «این کتاب منجد را برای دانشجویان مدارس نوشته اند نه برای عالم روحانی» . ملا دست می برد به کتابهای علمی اساسی لغت، به جمهره ابن درید، تاج العروس و صحاح ، به این جور کتابها که کتاب است، نه منجدی که برای بچه های مدرسه نوشته اند .

یکی از محسنات ایشان این بود که به افکار و آرای قدما در مسائل فقهی خیلی عنایت داشت؛ زیرا که آنها قریب العهد بودند .

عجیب در «ولایت» متصلب بود و حتی در ابتدای کتاب نفس المهموم مرحوم حاج شیخ عباس قمی که ترجمه فرموده، اظهار علاقه و تضرع و تأدب به پیشگاه اهل بیت نموده است . (ص 174)

علامه شعرانی در مقدمه ترجمه نفس المهموم می نویسد: «این بنده فانی ابوالحسن بن محمد بن غلامحسین بن ابی الحسن المدعو بالشعرانی که چون عهد شباب به تحصیل علوم و حفظ اصطلاحات و رسوم بگذشت و اقتداء بأسلافی الصالحین من عهد صاحب منهج الصادقین از هر علمی بهره گرفتم و از هر خرمنی خوشه برداشتم، گاهی به مطالعه کتب ادب از عجم و عرب و زمانی به دراست اشارات و اسفار، و زمانی به تتبع تفاسیر و اخبار، وقتی به تفسیر و تحشیه کتب فقه و اصول و گاهی به تعمق در مسائل ریاضی و معقول، تا آن عهد، به سرآمد .

لقد طفت فی تلک المعاهد کلها

و سرحت طرفی بین تلک المعالم

سالیان دراز شب بیدار و روز در تکرار، همیشه ملازم دفاتر و کراریس و پیوسته مرافق اقلام و قراطیس . ناگهان سروش غیب در گوش این ندا داد که علم برای معرفت است و معرفت بذر عمل و طاعت و طاعت بی اخلاص نشود . و این همه میسر نگردد مگر به توفیق خدا و توسل به اولیا، مشغولی تا چند؟

علم چندان که بیشتر خوانی

چون عمل در تو نیست نادانی

شتاب باید کرد و معاد را، زادی فراهم ساخت . زود برخیز که آفتاب برآمد و کاروان رفت؛ تا بقیتی باقی است و نیرو تمام از دست نشده، توسلی جوی و خدمتی کن ...» . (1) (ص 138 139)

پی نوشت:

1) برای اطلاع گسترده از آثار و افکار مرحوم علامه شعرانی ر ک: مجله نور علم، ش 50 51 (یادنامه بیستمین سال درگذشت علامه شعرانی) . سال 1420 مصادف با صدمین سال ولادت علامه شعرانی است . به این جهت شایسته است از هم اینک مقدمه نشر آثار و اندیشه های او پایه ریزی شود و در آن سال کنگره ای با شکوه و البته بدون تشریفات و کم خرج به پاس بزرگداشت مقام آن دانشمند عظیم الشأن برگزار شود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان