آیت‌الله غروی علیاری:

مقدمات لقاءالله در این جهان کسب می‌شود/ دوازده آیه درباره تجسم اعمال

گروه اندیشه: آیت‌الله غروی‌علیاری در جلسه تفسیر خود گفت: مقدمات لقا‌ء الله در این جهان باید کسب شود و کسی که در این جهان محروم بوده است، در جهان آخرت نیز محروم خواهد ماند. نخست طهارت باطن، دوم تخلیه باطن، سوم تهذیب، چهارم انقطاع من الخلق و پنجم اتصال مقدمات لقاء الله است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله غروی علیاری، در جلسه دهم تفسیر سوره یونس به آیه «وْلَئِکَ مَأْوَاهُمُ النُّارُ بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ: آنان به [کیفر] آنچه به دست مى‏آوردند جایگاهشان آتش است»(یونس/8) پرداخت.
وی در آغاز سخنانش گفت: هفته گذشته چند جمله‌ای در خصوص ملاقات خدا مطالبی عرض شد به دنبال عرایض ناقصم، در آیه بعدی که مکمل آیه است توضیحاتی باید بدهم. برخی امید و رجا لقا را ندارند و معتقدند اصلا برگشتی در کار نیست و ملاقات معنا ندارند و اعتقادی به این مسئله ندارند و فکر می‌کنند موت فنا است و فنای ظاهری را پایان زندگی می‌دانند.
غروی علیاری افزود: این افراد معتقد هستند هر کس در این دنیا مطامع رسید، رسیده است و حیات تنها حیات دنیوی است و حیات آخری نیست. ما دو نوع حیات داریم، حقیقی و مجازی که حضرت امیر(ع) در کلام خود به آن اشاره کرده و در زمینه حیات و اقسام حیات آن را به حیات حجازی معنوی، سرمدی و ظاهری مطالبی دارند.
وی تصریح کرد: غافلان معتقدند حالا حیات ظاهری، حیات دنیاست که باید آن‌ را به دست آورد و زندگی کرد و دنیای دیگری وجود ندارد. اما واقعیت این است که سه لقاء وجود دارد؛ در این دنیا، در عالم برزخ و در آخرت. زیارت الله لقاء است رویت جلال و جمال الله و مظاهر حق لقاء است. برخی عالم دیگری را قبول ندارند، پس چرا انبیا آمده است؟
غروی‌علیاری ادامه داد: ایشان حیات لذت بخش جاودان را قائل نیستند. اطمینان‌شان به این دنیاست. ایشان کسانی هستند که در این آیه توضیح داده شده‌اند، کسانی هستند که به قول شیخ بزرگوار سبزواری که عالم و سالک بود غیر از این دنیای مادی و فضولات به چیز دیگری اعتقاد ندارند.  
وی با بیان اینکه آخرین مرحله، مرحله ملاقات است، گفت: در این مرحله که در آن فاصله نیست و همه‌اش جذب و رفع کدورات است. عالم ملاقات مراتبی وجود دارد؛ اگر پنج مرحله طی شود لقاء الله میسر خواهد شد که همه چیز هست و در آنجا مانعی بین شما و حق نیست. شما به‌راحتی به کمالات انسانی در این عالم مادی موفق خواهید شد و اگر در این دنیا محروم شدی در آخرت نیز محروم خواهی شد، محروما خواهی آمد، خواهی زیست و محروما منتقل خواهی شد؛ دیگر انتظار لقاء نمی‌توانی داشته باشی. اول طهارت باطن است، دوم تخلیه باطن، سوم تهذیب، چهارم انقطاع من الخلق و پنجم اتصال است. پس مقدمات لقاء الله در این جهان باید کسب شود.
این مفسر قرآن تصریح کرد: اتصال یعنی زندگی مع‌الله‌ی که آنجا لقاء صورت می‌گیرد. شما اکنون آرزو دارید در این عالم جمال‌الله که رسول‌الله(ص) است را ولو در خواب زیارت کنید، چقدر افراد در عالم رویا، این توفیق را داشته‌اند. مظهر اتم‌ الله در روی زمین پیامبر(صلی الله علی و آله و سلم) و علی(علی السلام) ولی‌الله است که بسیاری زیارت کرده‌اند. مجلسی خبر می‌دهد که پیامبر(ص) تشریف آورده است و در کنارش است. گفته‌اند این وجود رسول(ص) و دوازه وصی‌اش(علیهم السلام) برای تشیع جنازه علامه مجلسی، آمده‌اند.
وی ادامه داد: ما طالبیم حضرت امام حسین(ع) را زیارت کنیم. اعمال ما در عالم دیگر متجسم می‌شود و دوازده آیه را علامه مجلسی در این زمینه آورده است؛ هر گناهی در دنیا کردید، هم در عالم برزخ و آخرت تبدیل می‌شود به صورت حیوانات درنده و آیات طیبه را نیز مأنوس شدن در خدمت ائمه(ع) خوانده‌اند. مجلسی در گفته خویش به فرمایشات ملاصدرا، شیخ بهائی و فیض کاشانی اشاره کرده است. اعمال ما باقی است به این معناست که تجسم پیدا می‌کند و با وجود جسم در عالم معاد همین است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر