آیت‌الله غروی علیاری:

عالم غیب برای پیامبر اسلام(ص) وجود نداشت

گروه اندیشه: آیت‌الله غروی‌علیاری در جلسه تفسیر خود گفت: امتیاز پیامبر ما بر سایر انبای عظام این بود که اگر آنها برخی از چیزها را دیده‌اند، همه امور برای رسول اکرم(ص) به اذن خدا مشهود بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،آیت‌الله غروی علیاری در جلسه 17 تفسیر یونس ذیل آیه «وَیَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّی مَعَکُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ: و مى‏ گویند چرا معجزه‏اى از جانب پروردگارش بر او نازل نمى‏ شود بگو غیب فقط به خدا اختصاص دارد پس منتظر باشید که من هم با شما از منتظرانم »(یونس/20) گفت:  در خصوص حسنات و سیئات مقداری گسترده است و فروعات زیادی وجود دارد، مباحثی که مفسرین در این زمینه مطرح کرده‌اند برای مثال در خصوص سیئات وجودی، نفسی، خارجی و ... آنچه به مربوط خلود در نار مربوط است و یا اینکه می‌توان با شفاعت از آن رهایی یافت.
وی ادامه داد: غیب و شهود یعنی چه و این دو چه فرقی با هم دارند؟ برخی تهمت می زدند به پیامبر و می‌گفتند محمد(ص) غیب می‌داند، از این تهمت خودتان را مبرا کنید. آیات زیادی در قرآن وجود دارد و فرمایشات بزرگان در این زمینه وجود دارد، اما اهل الله ما بین غیب و شهود فرق‌هایی قائل هستند. اولیای الهی زحمت می‌کشند و از اسرار الهی اطلاع پیدا می‌کنند به مقدار ظرفیت خودشان و زحمتی که کشیده‌اند و به اندازه‌ای حجابی که کنار زده‌اند آگاه خواهند شد.
این مفسر قرآن افزود: ما حجاب‌های متعددی داریم، گوش ما کر است و چشم ما نابیناست، ما امور مادی را مشاهده می‌کنیم و تمام ظواهر را به دست می‌آوریم فرضا اگر درست بتوانیم به دست بیاوریم، اما از غیب، بواطن، ‌اسرار و شهود اطلاعی نداریم.
غروی علیاری تصریح کرد: برخی از بزرگان مثل ملاصدرا می‌گوید ما عالم غیب و شهود را به عنایت خدا در نتیجه زحمات و در کنار زدن حجاب‌ها و به دست می‌آوریم، عالم مشهود اولیا حق است، آنها همه چیز را به عین و حقیقت مشاهده می‌کنند و همه چیز بالعین امیرالمومنان مشهود است و غیب و آنچه مستور است و در اختیار شما نیست و دسترسی ندارید غیب است. اما آنی که در حضور شماست و شما در محضر او هستید کما اینکه در محضر باری تعالی هستید، تمام امور ما مشهود خداوند است.
وی ادامه داد: ما اسیر این هوا و ابلیس و مرتع ابلیس و نفس و هواها هستیم، این هواها ما را بیچاره کرده است کورآمدیم بینایی پیدا نکردیم و وارد لحد نشدیم و آنجا به هم همین وضع تا به جای خودمان برویم که جاودانه در عذاب الیم الهی است. برای رسول اکرم(ص) غیب نیست و همه غیب‌ها مشهود رسول الله(ص) امتیاز پیامبر ما بر سایر انبای عظام همین است؛ آنها اگر برخی از چیزهای را دیده‌اند و فقط از امتیازات رسول اکرم(ص) است که همه امور برایشان به اذن خدا مشهود بود.
این مفسر قرآن ادامه داد: معیت الهی اقتضا می‌کند که همه چیز مشهود باشد و چیزی نامکشوف برای پیامبر نباشد. مرحوم حاجی سبزواری که در سبزوار زندگی می کند کل امور برایش مشهود بود، ناصرالدین شاه وارد سبزوار نشده همه جزییات مربوط به سفر او را می‌دانست.  
وی ادامه داد: هر چه در عند الله است و اسرار ربانیه است بر رسول اکرم(ص) از آن لحظه جبرئیل از مکان خود خارج شود و می‌خواهد پیش پیامبر بیاید همه اینها را می داند و ظاهر امر این است که وحی می‌شود و پیام آورده می‌شود و این‌ها در صدر و صورت است. پیامبر اسلام تمام امور غیبیه را به دست آورد. در ابتدا همه چیز غیب است و در اختیار کسی نیست فیاض باید فیض کند تا شهود حاصل شود. کل امور غیب است. معنای دیگر از غیب اسرار الهی است و چیزهایی که هیچ کسی نمی‌تواند دست ببرد در اختیار پیامبر و علی (ع) قرار داده است و کل فیوضات ربانی در بست در اختیار پیامبر و ولی‌اش قرار می‌دهد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر