ماهان شبکه ایرانیان

رضایی اصفهانی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در پاسخ به شبهات قرآن

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی معتقد است واکنش جامعه قرآنی نسبت به پاسخ دادن به شبهات کتاب«نقد قرآن»، مانند کبکی است که سر خود را در برف فرو کرده است.

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، رئیس دانشگاه عالی علوم قرآن وحدیث المصطفی(ص)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیرامون ضرورت پاسخ به شبهات مطرح شده در کتاب «نقد قرآن» دکتر سها گفت: جامعه قرآنی نسبت به پاسخ دادن به شبهات کتاب «نقد قرآن» مسئولیت ویژه‌ای دارند؛ در چند سال اخیر واکنش ما نسبت به این مسئله مانند کبکی است که سر خود را در برف فرو کرده است و امیدوار است خبری نشود. اگر به دانشگا‌ه‌ها، دبیرستان‌ها و محافل خانوادگی مردم مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که این شبهات در زندگی مردم رسوخ کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: من در مجلسی سخنرانی داشتم قبل از آغاز بحث  فیلم‌بردار مجلس پیش من آمد و شبهاتی را طرح کرد که دقیقا در مقدمه کتاب «نقد قرآن» آمده است. من برای آمریکائیان نیز برنامه تفسیر قرآن دارم متاسفانه شبهاتی که ایرانیان مقیم در آمریکا در ذهن دارند همان‌هایی هستند که سها مطرح می‌کند کاملا پیداست که شبهات سها جهانی شده است و در زندگی خصوصی مردم اثر گذاشته است.
نویسنده کتاب «تفسیر مهر» اظهار کرد: متاسفانه بعضی از اساتید گفته‌اند که این کتاب را دانشجویان‌ در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند. حال این پرسش مطرح می‌شود که وظیفه چه کسانی است که به این شبهات پاسخ بدهد؟ به نظر من معاونت‌های فرهنگی دانشجویی و خبرنگاران در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارند. وقتی ویروسی در کشور شایع می‌شود تمام ارگان‌ها بسیج می‌شوند که مبادا این ویروس به دیگر نقاط کشور سرایت کند اما زمانی‌که یک ویروس فکری در کشور می‌آید جامعه فرهنگی ما چنین حساسیت‌هایی را از خود نشان نمی‌دهد.
رضایی اصفهانی افزود: به نظر من وزارت ارشاد، شورای انقلاب فرهنگی و شورای عالی قرآن باید وارد این بحث شوند و این ویروس را جدی بگیرند. متاسفانه زمانی‌که من از پاسخ دادن به این شبهات سخن می‌گویم بسیاری از پژوهشگران به من می‌گویند که این شبهات تکراری هستند؛ بله در حدود 50درصد این شبهات تکراری‌اند اما ببینید این شبهات چه تاثیری در جامعه گذاشته‌اند. متاسفانه بسیاری از دانشجویان معتقد ما در باور‌های خود دچار تردید شده‌اند.
این پژوهشگر قرآنی گفت: سال گذشته به وزارت علوم، بودجه نیم‌درصدی پژوهش‌های قرآنی تعلق گرفت. ما طرح  جامعی برای پاسخ دادن به شبهات دکتر سها به معاونت پژوهشی وزارت علوم دادیم اما متاسفانه چه جوابی گرفتیم؟ آن‌ها به ما گفتند که این طرح در فضای پژوهشی ما نمی‌گنجد!
وی افزود: حال چند پرسش را در این زمینه مطرح می‌کنم؛ چرا شورای انقلاب فرهنگی طرح‌هایی که حول این موضوع می‌چرخد را رد می‌کند؟ آیا این مسئله روز نیست؟ شورای عالی قرآن، مرکز توسعه فرهنگ قرآنی کشور برای پاسخ دادن به مهم‌ترین ویروس قرآنی در چند سال اخیر چه اقداماتی کرده‌اند؟
نویسنده کتاب «پژوهشی در اعجاز علمی قرآن»افزود: به نظر من مسئولیت خبرنگاران در پاسخ دادن به این شبهات بسیار زیاد است. حتی پژوهشگرانی از کشورعراق پیش من آمدند تا راهکاری برای پاسخ دادن به این شبهات بیابند؛ چرا که این شبهات به زبان عربی هم ترجمه شده است. متاسفانه ما در خواب هستیم یا  خود را به خواب زده‌ایم. گاهی همکاران شما با من تماس می‌گیرند و مسائلی که دیگر موضوعیت ندارند را مطرح می‌کنند اما در برابر مسائل روز و هجمه‌های قرآنی که مسئله‌ساز هستد و ایمان مردم را نشانه گرفته‌اند غفلت می‌کنند.
وی در ادامه افزود: من با همکاری تعدادی از قرآن پژوهان حدود 27 موضوع از این کتاب را استخراج کردیم که می‌تواند موضوع رساله‌های ارشد و سطح 4 حوزه باشد؛ تاکنون بیش از 10رساله با این موضوعات تالیف شده است- لیست این پژوهش‌ها را در سایت مدرسه عالی قرآن و حدیث بخش پژوهش بارگذاری شده است- ولی انصافاٌ این کار یک نفر و چند نفرنیست. بیشتر وقت ما به قرائت و حفظ قرآن معطوف شده است و فراموش کرده‌ایم دفاع از هجمه‌هایی که به قرآن می‌شود وظیفه اصلی ماست.
رضایی‌اصفهانی اظهار کرد: اگر پاسخ دادن به شبهات اهمیت نداشت «شهید مطهری» و «علامه طباطبایی» بخشی از وقت خود را به پاسخ دادن به شبهات معطوف نمی‌کردند. امام خمینی(ره) وقتی«احمد کسروی» شبهاتی را به قرآن نسبت داد 3ماه درس خود را تعطیل کردند و «کشف الاسرار» را تالیف کردند. کدام‌یک از پژوهشگران ما درس خود را تعطیل کردند تا به این شبهات پاسخ بدهند؟
وی در آخر گفت: باید سعی کنیم به شبهاتی که زندگی امروز ما را نشانه گرفته‌اند توجه کنیم وگرنه پرداختن به نحوه برخورد پیامبر(ص) با زنانش چندان اهمیتی برای مسلمانان امروزی ندارد. زنان پیامبر(ص) فوت کرده‌اند هرگاه درباره آنها بحث می‌شود دعوا بالا می‌گیرد. بررسی این مسائل به اتمام رسیده است باید به این سوال پاسخ بدهیم اگر پیغمبر اسلام در قید حیات بودند آیا بحث زنان خود را مطرح می‌کردند یا می‌فرمودند زنان در عرصه اجتماع امروز باید چگونه رفتار کنند؟
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان