پایگاه اینترنتی امام علی علیه السلام

در میان انبوه مطالب اینترنت و اختصاص هزاران صفحه از اینترنت به مطالب پیرامون فضایل و مناقب امام علی علیه السلام و توجه خاص به شیعیان و پایگاههای شیعی به شخصیت بزرگ امیرالمؤمنین علیه السلام، پایگاه امام علی ویژگیهایی خاص را به خود اختصاص داده است که در زیر به بعضی از آنها اشاره می شود .

 

پایگاه امام علی علیه السلام

به سه زبان فارسی، عربی انگلیسی

www.imamalinet.net

www.imamali-s.net

www.imamali-s.com

www.imamali-s.org

در پی اعلام سال 1379 شمسی به عنوان امیرالمؤمنین علی علیه السلام از سوی رهبر معظم انقلاب و تشکیل ستاد زرگداشت سال امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از سوی این ستاد ماموریت یافت تا پایگاهی به نام آن حضرت طراحی نماید . پس از این با تلاش محققان علوم اسلامی و متخصصان فنی در زمانی اندک طراحی صفحات و تهیه مطالب اولیه انجام شد و پایگاه در 13 رجب همان سال همزمان با میلاد پرخیر و برکت مولی الموحدین علی علیه السلام توسط رییس محترم جمهور افتتاح شد .

در حال حاضر پایگاه امام علی علیه السلام با حجم وسیعی از اطلاعات طبقه بندی شده و تعداد قابل توجهی کتاب و مقاله جهت معرفی همه جانبه شخصیت امام علی علیه السلام گام بر می دارد .

ویژگیهای پایگاه

در میان انبوه مطالب اینترنت و اختصاص هزاران صفحه از اینترنت به مطالب پیرامون فضایل و مناقب امام علی علیه السلام و توجه خاص به شیعیان و پایگاههای شیعی به شخصیت بزرگ امیرالمؤمنین علیه السلام، پایگاه امام علی ویژگیهایی خاص را به خود اختصاص داده است که در زیر به بعضی از آنها اشاره می شود .

الف) اختصاص پایگاه به طور کامل و مستقل به شخصیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و توجه همه جانبه به تمامی ابعاد وجودی و شخصیتی ایشان و معرفی هر چه بهتر شخصیت آن حضرت در زمینه های مختلف اندیشه، فضایل، سیره زندگی آن حضرت و معرفی پیروان و شیعیان و نیز شناساندن کتابها و مقالات مربوط به آن حضرت به پژوهشگران داخلی و خارجی .

ب) طبقه بندی اطلاعات به صورت موضوعی و فراهم آوردن زمینه دسترسی سریع و راحت محققان، پژوهشگران و علاقمندان به مطالب مربوط به امیرالمؤمنین علی علیه السلام و جوانب مختلف شخصیت آن حضرت .

ج) توجه به کلیه مخاطبان و فراهم آوردن زمینه استفاده غالب مسلمانان از طریق ارائه مطالب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی با توجه به اینکه اکثر مسلمانان با یکی از این زبانها آشنا هستند .

د) استفاده از ابزارهای مختلف جهت ارائه اطلاعات، نظیر کتاب، مقاله، فیلم، صوت و تصویر و توجه به ابزارهای چند رسانه ای و جذابیتهای جانبی دیگر .

مطالب پایگاه

برای اطلاع از کلیه مطالب ارائه شده در پایگاه به طور خلاصه گزینه های اصلی پایگاه را از نظر می گذرانیم .

1) اندیشه امام علی علیه السلام:

بررسی اندیشه آن حضرت در موضوعات زیر:

- نوع اندیشه امام علیه السلام

- اندیشه های اخلاقی

- اندیشه های اعتقادی

- اندیشه های اجتماعی

- اندیشه نامه امام علی علیه السلام

2) سیره امام علی علیه السلام:

بیان تاریخ زندگی امام علی علیه السلام در مراحل چهارگانه زیر:

- از ولادت تا هجرت

- از هجرت تا وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم

- دوران سکوت

- از خلافت تا شهادت

و مباحثی درباره همسران و فرزندان، یاران و داستانهایی از زندگی حضرت .

3) شیعه امام علی علیه السلام:

معرفی پیروان آن حضرت و اعتقادات آنان از مباحث مهم این گزینه به شمار می آید . عناوین زیر رؤوس مباحث مطرح شده در این گزینه است:

- میراث شیعه

- اعتقادات شیعه

- فقه شیعه

- تاریخ تشیع

- کتب اربعه

4) امام علی علیه السلام در قرآن و سنت:

بررسی و طرح مباحث مربوط به دیدگاه قرآن و حدیث درمورد شخصیت امام علی علیه السلام

5) امام علی علیه السلام از منظر دیگران:

طرح دیدگاه دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان، دوستان و دشمنان آن حضرت از مباحث مهم این گزینه است .

6) فضایل امام علی علیه السلام:

کلیه فضایل امام علی علیه السلام با استناد به قرآن و حدیث در این گزینه مطرح شده است .

7) نهج البلاغه:

- چهار نسخه از متون مختلف نهج البلاغه

- سه ترجمه فارسی و یک ترجمه انگلیسی (شهیدی، معادیخواه، آیتی و سیدعلیرضا)

- شرح نهج البلاغه منهاج البراعه، شرح ابن ابی الحدید، ترجمه شرح ابن میثم و فی ضلال نهج البلاغه

- اشعار

- مصادر

- مستدرکات

- فهرست

- فرهنگنامه

- جستجو

8) غدیر:

- متن کامل کتاب الغدیر با اعراب

- معرفی و طبقه بندی شعرای غدیر

- طرح مباحثی درخصوص زندگی و خصوصیات علامه امینی (ره) و کتاب شریف الغدیر

9) کتابخانه:

- ارائه متن کامل 200 جلد کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی

- کتابشناسی امام علی علیه السلام و نهج البلاغه

- معرفی پایان نامه های مربوط به امام علی علیه السلام و نهج البلاغه

- معرفی نرم افزارهای مربوط به حضرت

10) اخبار و اطلاعات:

- متن کامل 28 شماره از نشریه غدیر

- متن کامل 38 شماره از خبرنامه ستاد بزرگداشت سال امیرالمؤمنین علی علیه السلام

11) محققان و مؤسسات:

- معرفی محققان برجسته در زمینه های امام علی علیه السلام و نهج البلاغه

- معرفی مؤسسات و مراکز اسلامی فعال در زمینه امام علی علیه السلام و نهج البلاغه

12) دیگر پایگاهها:

- معرفی پایگاههای اسلامی به صورت موضوعی

- معرفی پایگاهها و صفحات ویژه حضرت علی علیه السلام

13) ارتباطات:

- ارائه 100 پرسش و پاسخ درمورد امام علی علیه السلام

14) جستجو:

فراهم بودن امکان جستجو در کلیه مطالب پایگاه

15) ویژه نامه ها:

آرشیو ویژه نامه هایی که تاکنون به مناسبتهای مختلف در پایگاه قرار گرفته اند:

- ویژه نامه 17 ربیع الاول 1422

- ویژه نامه شهادت امام رضا علیه السلام

- ویژه نامه محرم 1422

- ویژه نامه عید غدیر 1421

- ویژه نامه شهادت امام علی علیه السلام

- ویژه نامه ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام

- ویژه نامه ماه مبارک رمضان

- ویژه نامه رحلت ابوطالب سلام الله علیه

- ویژه نامه نیمه شعبان

16) نگارخانه:

- ارائه 30 قطعه از سریال امام علی علیه السلام به صورت موضوعی

- قطعات متعدد فیلم درباره امام علی علیه السلام، حرم مطهر آن حضرت و اماکن مقدس دیگر نجف اشرف

- تلاوت آیات قرآن در شان امام علی علیه السلام

- دهها مورد سخنرانی از خطبای مشهور درباره حضرت

- دهها قطعه مناجات، دعا، نغمه، مدیحه، مرثیه، تواشیح و سرود

- صد قطعه تصویر از حرم مطهر امیرالمؤمنین، منزل حضرت، بارگاه یاران، نجف اشرف، نقشه های اماکن و تصاویر هنری مربوط به امام علی علیه السلام .

برنامه نرم افزاری «دانشنامه جامع نهج البلاغه »

برنامه نرم افزاری دانشنامه جامع نهج البلاغه، یکی از برنامه های تولیدشده توسط مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان است که پس از شانزده ماه تلاش بی وقفه، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری - (مدظله العالی) مزین به نام مقدس امیرالمؤمنین علی علیه السلام گردید، با امکانات زیر تولید و عرضه شده است:

1- تطبیق متون

در این نرم افزار کلیه متون ترجمه و شرح (نظم و نثر) که دربرگیرنده هفتادودو عنوان، و مشتمل بر صدها جلد کتاب در هفت زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و اردو می باشد با یکدیگر تطبیق و به گونه ای سازماندهی و طبقه بندی شده اند که کاربر می تواند ترجمه و شرح هر قسمت از نهج البلاغه را از مترجم و یا شارح موردنظر خود به صورت منفرد و یا حتی به صورت تطبیقی با یکدیگر ملاحظه نماید . با استفاده از این روش به راحتی می توان دو ترجمه، دو شرح و یا ترجمه و شرح مؤلفین مختلف را با یکدیگر مقایسه و تطبیق نمود .

2- موضوع بندی

پس از بررسی تمامی موضوع بندی های موجود، ازجمله فهرستهای موضوعی منتشر شده توسط آقایان; لبیب بیضون، اویس کریم، انصاریان، معادیخواه و دشتی، بعضی از آنها به صورت خاص و یا به صورت مشترک مورد تصحیح و استفاده قرار گرفتند و یک موضوع بندی با ساختار درختی با بیش از 1600 موضوع اصلی و 10000 موضوع فرعی آماده و در برنامه گنجانده شد . در ساختار درختی موجود کاربر به راحتی می تواند ارتباط بین موضوعات را مشاهده نموده و موضوعات نزدیک و مشابه یکدیگر را پیگیری نماید و به سادگی قسمتهایی از نهج البلاغه را که شامل موضوعات انتخابی می باشد همراه با شرح و ترجمه موردنظر ملاحظه نماید (ارجاع از موضوع به متن).

نکته قابل توجه دیگر آن است که کاربر می تواند از طریق یک متن مشخص از نهج البلاغه، به موضوعات آن قسمت دلخواه، دسترسی پیدا کند . به عبارت دیگر موضوعات هر بخش از نهج البلاغه به طور جداگانه قابل دسترسی است (ارجاع از متن به موضوع) و با انتخاب هریک می توان به ساختار درختی موضوعات نیز رجوع کرد .

3- متن دارای اعراب

در این نرم افزار متن نهج البلاغه با اعراب کامل و با قابلیت فیش برداری و چاپ (به همراه اعراب) و نمایش به پنج خط فارسی و عربی، در اندازه ها و رنگهای متفاوت در اختیار کاربر می باشد .

4- کلمات فعال در متن

الف) لغت نامه: متن عربی نهج البلاغه به گونه ای طراحی شده است که بیش از 5000 لغت مشکل، در آن به صورت رنگی، مشخص و فعال می باشد .

ب) نسخ بدل: لغات و یا عباراتی که در نسخ گوناگون نهج البلاغه به صورت متفاوتی آمده اند، به صورت رنگی مشخص و فعال می باشد و می توان موارد اختلاف را در یازده نسخه معتبر دیگر مشاهده نمود .

ج) آیات قرآن: آیات شریفه ای که توسط حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه استفاده شده، به صورت رنگی در متن عربی مشخص و فعال می باشند و کاربر با زدن کلید بر روی هریک می تواند تلاوت آیه را استماع و آدرس آیه را مشاهده نماید .

د) احادیث نبوی: احادیث نبوی که به طور مستقیم توسط امام نقل شده اند و یا تلویحا مورد استفاده قرار گرفته اند، در متن نهج البلاغه فعال بوده و احادیث مشابه، سلسله سند حدیث موردنظر (که با واسطه ای غیر از نهج البلاغه منتقل شده اند) و شرح مبسوطی از آن را با زدن یک کلید می توان مشاهده نمود .

ه) امثال و حکم: تمامی امثال و حکم نهج البلاغه به صورت رنگی در متن، فعال بوده و کاربر قادر است با انتخاب هریک، شرح و توضیح مبسوطی از محتوا، شان بیان، نکات ادبی و دیگر مطالب مربوط به آن مثل را مشاهده نماید .

و) اعلام: اسامی تمامی افراد و شخصیتهای مهمی که در نهج البلاغه ذکر شده به صورت فعال در متن مشخص می باشد .

5- معجم المفهرس

این برنامه دارای معجمی است که تمامی لغات نهج البلاغه (بیش از 74000 کلمه) را همراه با جمله مربوطه در اختیار استفاده کننده می گذارد .

6- مصادر و اسانید

در این برنامه امکان دسترسی تطبیقی به اسناد و مصادر هر قسمت از نهج البلاغه فراهم شده است به گونه ای که با انتخاب هر بخش از نهج البلاغه اسناد و مآخذ آن بخش به طور مبسوط قابل مشاهده و مطالعه است .

7- نسخه خطی

در این برنامه قدیمی ترین نسخه خطی موجود از نهج البلاغه (مربوط به قرن پنجم ه ق) به صورت تطبیق شده در اختیار محققین قرار می گیرد .

8- فهارس

تمامی آیات، احادیث نبوی، امثال و حکم، اعلام و مصادر نهج البلاغه در فهرست های جداگانه ای مرتب شده اند به گونه ای که می توان بدون مراجعه به متن اصلی مطالب موردنظر خود را به طور یک جا انتخاب و مشاهده نمود .

9- مقالات علمی

در این بخش مجموعه ای از مقالات درباره موضوعات مربوط به نهج البلاغه، سیدرضی شارحان و مترجمان نهج البلاغه، پیامهای حضرت امام خمینی (قدس سره) و مجموعه سخنرانی های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره نهج البلاغه و تعدادی چند از مقالات کنگره نهج البلاغه و . . . در اختیار کاربر قرار دارد .

10- محیط کاربری سه زبانه

قابلیت اجرای همزمان یا مستقل برنامه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی .

11- قابلیت نصب در تمامی ویندوزهای 89 و 2000

در حال حاضر اکثر برنامه های تولیدی تنها در یکی از ویندوزهای عربی، فارسی و یا انگلیسی قابل نصب و اجرا هستند . اما این برنامه به گونه ای طراحی شده است که در تمامی ویندوزهای 89 و 0002 قابل نصب و اجرا می باشد .

تولید نرم افزار «قدر» در موضوع زندگی و سیرت علی علیه السلام

نرم افزار «قدر» شامل 280 سخنرانی از شخصیتهای مختلف علمی پیرامون شخصیت و زندگی حضرت علی علیه السلام تولید و در اختیار علاقه مندان به سیره خاندان عصمت و طهارت قرار گرفت .

این نرم افزار، یکصدمین نرم افزار از سلسله نرم افزارهای «گنجینه معرفت » می باشد که برای اولین بار در ایران و در حجم 250 ساعت صدا در یک «سی دی » فراهم شده و از سوی «موسسه حدیث نمای تهران » در اختیار عموم قرار گرفته است .

از جمله مطالب ارائه شده در این نرم افزار مجموعه سخنرانیهای مرحوم علامه امینی که در مدرسه نواب مشهد و پیرامون «اثبات ولایت و کتاب ارزشمند الغدیر» ایراد شده و نیز سخنرانی آیت الله وحید خراسانی پیرامون اثبات امامت حضرت علی علیه السلام و سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی شامل سلسله دروس شرح خطبه همام گردآوری شده است .

کتابی در 12 جلد درباره شخصیت و سیره زندگی امام علی (ع) منتشر می شود

کتابی باعنوان «موسوعة الامام علی بن ابیطالب علیه السلام » در 12 جلد به زبان عربی که حاوی روایات و اسناد تاریخی شیعه و اهل سنت درباره شخصیت و سیره زندگی امام علی است علیه السلام توسط مؤسسه فرهنگی دارالحدیث قم منتشر می شود .

حجت الاسلام مهریزی، مسؤول این مؤسسه افزود: این مجموعه عظیم پس از صرف هشت سال تلاش به کوشش محققان علوم حدیثی به فرهنگ دوستان و دانش پژوهان عرضه خواهد شد .

مسؤول مؤسسه فرهنگی دارالحدیث قم تعداد محورها و موضوعات این مجموعه را 26 مورد ذکر کرد و درباره عنوان های آن ها گفت: این مجموعه دوران کودکی و شخصیت فردی مولا علی علیه السلام، دوران زندگی آن حضرت با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و پس از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، سیاست، دانش ها، قضاوت ها، جنگ ها، یاران ایشان، دوران سکوت و شهادت آن حضرت را مورد تحقیق قرار می دهد و در ادامه نیز به معرفی آن حضرت از زبان قرآن و پیامبر می پردازد .

دو ترجمه منظوم از نهج البلاغه

ترجمه منظوم نهج البلاغه سروده ناصر باریکانی متخلص به «ناصح » مشتمل بر حدود 14 هزار بیت شعر، دربرگیرنده خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار حضرت علی علیه السلام همزمان با سال امیرالمؤمنین علیه السلام پایان یافت .

وی اعلام کرد: «کار ترجمه را از 2 سال پیش آغاز کردم و به یاری حق تعالی و توجهات خود مولا بدون اینکه قبلا حتی یک مصرع شعر مثنوی حماسی گفته باشم به راحتی توانستم مجموعه خطبه ها، نامه ها، کلمات قصار نهج البلاغه را در قالب مثنوی حماسی به نظم درآورم .»

اشعار و سروده های ایشان در عین سلیس و روان بودن، معانی و محتوای عمیق نهج البلاغه را به خواننده بازمی تاباند . متن ترجمه فارسی مرجع ایشان ترجمه دکتر سیدجعفر شهیدی بوده است که یکی از ترجمه های زیبا و دلنشین نهج البلاغه است . به گفته وی، هیچ کلمه ای از آن کم یا زیاد نشده است .

×××

مهدی شفیعی جوان 20 ساله پس از یکسال ونیم تلاش و پشتکار، خطبه های نهج البلاغه امام علی علیه السلام را به رشته نظم کشید .

وی در گفت وگویی اعلام کرد: ترجمه منظوم خطبه های نهج البلاغه امام علی علیه السلام به 8500 بیت می رسد و در وزن حماسی سروده شده است . وی زمان آغاز کار را یکسال ونیم پیش عنوان کرد و افزود سرودن اشعار حدود 8 ماه طول کشیده است و مدتی نیز صرف ویرایش و بازنویسی اشعار شده است .

شفیعی انگیزه خود را علاوه بر استعداد ذاتی و الهی، علاقه و عشق وافر به امیرالمؤمنین علی علیه السلام و معرفی سخنان گهربار حضرت به جوانان ذکر کرد و از آنان خواست تا خود را هرچه بیشتر با فرمایشات مولا علی علیه السلام مانوس سازند . وی همچنین استفاده صحیح از استعداد ذاتی الهی و قرار دادن آن در جهتی که موردپسند پروردگار واقع شود را یکی دیگر از انگیزه های خود برشمرد .

استاد داود الهامی در سال 1316 شمسی در آذر شهر دیده به جهان گشود و دروس دبستانی و دبیرستانی را در زادگاه خود فرا گرفت در حالی که علاقه و استعداد خود را به نویسندگی، با نوشتن مقاله و داستان در همان دوران دبیرستان نشان داد . آنگاه علاقمند به فراگیری علوم دینی و حوزوی شد و مقداری از صرف و نحو ادبیات فارسی و عربی را در زادگاه خود فرا گرفت و در سال 1335 شمسی برای ادامه تحصیل رهسپار شهر تبریز شد و نزدیک سه سال در یکی از مدارس علمی این شهر سرگرم فراگیری دروس مقدماتی حوزوی شد .

در سال 1338 شمسی در دوران زعامت مرجع بزرگ تقلید مرحوم آیة الله الله العظمی بروجردی وارد حوزه علمیه قم گردید و با استادان بزرگ حوزه آشنا شد و سطوح عالیه و رشته هایی دیگر از علوم اسلامی را در محضر آن بزرگواران فرا گرفت که از آن جمله می توان از حضرات آیات آقایان یاد شده در زیر نام برد:

1- مرحوم سید جواد آقا خطیبی

2- آیة الله حاج شیخ مصطفی اعتمادی

3- آیة الله ناصر مکارم شیرازی

4- آیة الله میرزا ابوالفضل علمایی (سرابی)

5- آیة الله سید محمد باقر طباطبایی سلطانی

6- استاد شهید مرتضی مطهری

7- مرحوم دکتر مهدی حائری

8- آیة الله حاج شیخ جعفر سبحانی

او پس از پایان دروس سطح، در درس خارج فقه و اصول مراجع بزرگ وقت شرکت نمود و بیش از 15 سال از محضر آنان استفاده نمود .

از مهمترین آثار چاپ شده او می توان از چند کتاب زیر یاد کرد:

1- آخرین امید

2- اسلام و ایران (خدمات متقابل)

3- چهره معمایی زردشت در تاریخ

4- سلمان نخستین مسلمان ایرانی

5- سیری در تاریخ تشیع

6- ایران و اسلام

7- امامان اهل بیت در گفتار اهل سنت

8- مبانی حکومت اسلامی (ترجمه و نگارش)

9- موضع تشیع در برابر تصوف در طول تاریخ

این نویسنده توانا بیش از ده اثر در دست چاپ و انتشار داشت که آثار یاد شده در زیر از جمله آنهاست .

1- تاریخ انقلاب اسلامی ایران

2- ره یافتگان تشیع

3- دنیای نهج البلاغه

مرحوم حجة الاسلام والسلمین محمد دشتی در سال 1330 در روستای آزادمون از توابع شهرستان محمود آباد متولد شد، و تحصیلات ابتدایی خود را در همان روستا به پایان رساند .

ایشان در سال 1342 به حوزه علمیه آمل وارد شده و در مسجد امام حسن عسگری علیه السلام به فراگیری دروس مقدماتی حوزوی پرداخت .

سپس در سال 1342 وارده حوزه علمیه قم شده، در مدرسه حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی مشغول درس شد .

مرحوم دشتی دروس خارج فقه و اصول را خدمت حضرات آیات عظام مشکینی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، میرزا هاشم آملی فراگرفتند .

در فلسفه هم از محضر آیة الله حسن زاده آملی، آیة الله جوادی آملی، حضرت آیة الله محمدی گیلانی، آیة الله حقی استفاده کردند .

ایشان در تحقیقات خود به عقائد اسلامی، فلسفه، احکام و تحقیق و بررسی پیرامون حدیث و نهج البلاغه اولویت خاص قائل بودند; که تا کنون کتاب های زیر از ایشان به طبع رسیده است .

1- عقائد اسلامی

2- فلسفه اجتهاد و تقلید

3- سیری در تفکر مادی

4- مذهب روشنفکری

5- ابزار و وسائل تحقیق

6- طرح های نوین آموزشی

7- روش های بررسی مکتب ها

8- جهان بینی توحیدی

9- کدام اسلام؟

10- طرح عقائد و احکام

11- روشی نوین در تدریس احکام

12- مسئولیت تربیت «که چاپ دهم آن منتشر شد و در میان بانوان رواج شایسته ای یافته است » .

13- مسئله تربیت

14- شناخت نهج البلاغه

15- اطلاعات مقدماتی نهج البلاغه

16- کلیدهای شناسائی نهج البلاغه

17- روش های تحقیق در نهج البلاغه

18- طرح های آموزشی نهج البلاغه

19- اسناد و مدارک نهج البلاغه

20- روایت و محدثین نهج البلاغه

21- شرح آموزشی نهج البلاغه «3 جلد»

22- فهرست شروح نهج البلاغه «3 جلد»

23- شعر شاعران در نهج البلاغه «2 جلد»

24- فرهنگ واژه های معادل نهج البلاغه

25- فرهنگ موضوعات کلی نهج البلاغه

26- فرهنگ معارف کلی نهج البلاغه «2 جلد»

27- فرهنگ لغات نهج البلاغه

28- المعجم المفهرس لالفاظ نهج البلاغه

از این شخصیت کم نظیر فرهنگی کتابهای متعددی نیز در آستانه نشر می باشد .

یاد

در طول تالیف و تدوین مقالات اندیشه نامه امام علی علیه السلام ، متاسفانه دو تن از اساتید و محققان صاحب اثر در این اندیشه نامه رخ در نقاب خاک کشیدند، در اینجا ضمن آرزوی علودرجات برای این عزیزان و تسلیت به خانواده محترمشان، نگاهی مختصر به کارنامه علمی ایشان می اندازیم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر