بیماری های خودایمنی که موجب اختلال وزنتان می شوند

بیماری های خودایمنی وقتی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن شما به ارگان ها، بافت ها و سلول های خودی حمله می کند.

بیماری های خودایمنی که موجب اختلال وزنتان می شوند

بیماری های خودایمنی وقتی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن شما به ارگان ها، بافت ها و سلول های خودی حمله می کند.

بیماری های خودایمنی که موجب اختلال وزنتان می شوند

گرچه این بیماری ها در حال افزایش است، اما شناخت آنها نیز کار ساده ای نیست. برخی از علائم آن همچون درد مفاصل، خستگی و دردهای شکمی با اختلالات دیگر مشترک هستند که ممکن است تشخیص را با مشکل مواجه کند.

یکی از علائم مشترکی که در همه ی بیماری های خودایمنی وجود دارد، تغییرات وزن است. بنابراین اگر به طور ناگهانی با کاهش یا افزایش وزن مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به برخی از بیماری های خودایمنی که موجب تغییرات وزن می شوند اشاره شده است.

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به سلول هایی که در پانکراس انسولین تولید می کنند، حمله می کند. (دیابت نوع دو که نوع شایع تری از دیابت است، یکی از بیماری های خودایمنی محسوب نمی شود).

از آنجا که انسولین نقش مهمی در استفاده و ذخیره ی گلوکز برای تامین انرژی دارد، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، کاهش وزن شدیدی را تجربه می کنند. اگر علاوه بر کاهش وزن ناگهانی، علائمی چون تشنگی بیش از حد، تکرّر ادرار، خستگی و تاری دید را مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

روماتوئید آرتریت

افزایش وزن، نشانه ی اصلی بیماری روماتوئید آرتریت نیست، اما اغلب افراد مبتلا به این بیماری دچار افزایش وزن می شوند. استروئیدی که برای کاهش التهاب در بیماران روماتوئید به کار می رود، موجب علائمی چون افزایش وزن، احتباس آب، حساسیت، سفتی مفاصل، خستگی و کاهش فعالیت های نرمال بدن می شود.

بیماری سلیاک

حتما در مورد حساسیت به گلوتن چیزهایی شنیده اید، اما تنها یک درصد از این جمعیت دچار بیماری سلیاک هستند. سلیاک، یکی از بیماری های خودایمنی است که در آن مصرف گلوتن موجب می شود که سیستم ایمنی به سلول های روده ی کوچک حمله کنند. افراد مبتلا به سلیاک نمی توانند غذاها را به خوبی جذب کنند، بنابراین لاغر می مانند.

علائم دیگر این بیماری به شدت متفاوت است، اما شامل شکم درد، نفخ، سردرد، درد مفاصل و آنمی می باشند. برای تشخیص این بیماری، تنها به یک آزمایش خون نیاز است، اما پیش از این آزمایش حتما باید گلوتن مصرف کرده باشید.

بیماری آدیسون

این اختلال خودایمنی بر روی غده های آدرنال تاثیر می گذارد. غده های آدرنال، هورمون هایی را تنظیم می کنند که با استرس و تنظیم فشار خون سر و کار دارند.

اگر غده های آدرنال به اندازه ی کافی از این هورمون ها تولید نکنند، حالت تهوع افزایش و اشتها و وزن فرد کاهش می یابد. اگر احساس می کنید، وزن شما به شدت کاهش یافته و خلق و خویتان با مشکل مواجه شده، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

اختلالات تیروئید

وقتی سیستم ایمنی شما به تیروئید حمله می کند، وزن شما به شدت تغییر پیدا می کند. تیروئید، متابولیسم شما را کنترل می کند، بنابراین افرادی که دچار کم کاری غده ی تیروئید هستند، همه چیز در بدن آنها کند می شود. به همین دلیل است که علائم رایج آن شامل افزایش وزن، خستگی، یبوست، ریزش مو و افسردگی می باشد.

بالعکس، وقتی تیروئید شما پر کار است، (که ممکن است به دلیل بیماری گراویس باشد)، سرعت همه چیز از جمله متابولیسم در بدن شما افزایش و وزن شما کاهش می یابد. علائم دیگر پر کاری تیروئید شامل افزایش ضربان قلب، افزایش حرکات روده و اشکال در خوابیدن است.

بیماری کرون

بیماری کرون و کولیت اغلب به جای هم به کار برده می شوند، چرا که هر دو بیماری التهابی مربوط به روده هستند که توسط یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی ایجاد می شوند.

تفاوت این دو بیماری: کولیت اولسراتیو، تنها بر روی، روده ی بزرگ تاثیر می گذارد، اما بیماری کرون بر روی همه ی قسمت های لوله ی گوارشی تاثیر دارد. هر دوی این بیماری ها موجب اسهال و گرفتگی می شوند و از آنجا که این مشکل، غذا خوردن را ناگوار می کند، موجب کاهش وزن نیز می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر