«لویاتان در نظریه دولت هابز» به ایران رسید

کتاب «لویاتان در نظریه دولت توماس هابز» شامل شرح کارل اشمیت بر موضوع لویتان در اندیشه توماس هابز به فارسی ترجمه و منتشر شد.

«لویاتان در نظریه دولت هابز» به ایران رسید

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات روزگار نو، کتاب «لویاتان در نظریه دولت تامس هابز: معنا و شکست یک نماد سیاسی» اثر کارل اشمیت با ترجمه شروین مقیمی زنجانی منتشر کرد.

این کتاب در  فصول خود به سرفصل‌هایی از جمله خواستگاه لویاتان در کتاب مقدس عبری، پژوهش متنی و ریشه‌شناختیِ مفهوم لویاتان نزد هابز، لویاتان به‌مثابه «خدای فناپذیر»، انقضای ماشینِ غول‌آسای لویاتان، پلورالیسمِ قدرت‌های غیرمستقیم و فروشکستن ماشینِ دولتِ مشروطه و... پرداخته است.

شرح اشمیت بر لویاتان هابز را باید در ذیل نقد ریشه‌ای وی بر لیبرالیسم مورد ملاحظه قرار داد. به بیان اشمیت، لیبرالیسم، پروژه‌ای است برای رسیدن به یک عرصه بی‌طرف، عرصه‌ای که گذر از الهیات مسیحی سنتی به نظام علوم طبیعی در سده هفدهم را توضیح داده و مختصات آن را برملا می‌سازد. بنابراین به نظر وی راه‌حل دولت لیبرال برای معضل جنگ‌های مذهبی، بر امکان بی‌طرفی در قبال برداشت‌ها از امر خیر مبتنی است.

نکته کلیدی در فهم رویکرد اشمیت که در این کتاب به آن پرداخته شده است، فرض اساسی او در باب امر خیر است: اشمیت بر آن است که امر خیر، ضرورتاً، مندرج در ذیل ایمان به مذاهبی است که از یک بنیانگذار تاریخی مشخص برخوردار هستند. اما اشمیت، در مقام نظریه‌پرداز برجسته امر الهیاتی-سیاسی، بر آن است که بی‌طرفی دولت لیبرال، خود متکی به یک باور با مختصات دینی و مذهبی است؛ اینکه تکنولوژی، «بستر تام‌وتمام و نهایی بی‌طرفی» است، زیرا علی‌الظاهر هیچ‌چیزی بی‌طرف‌تر از تکنولوژی نمی‌توان یافت. در راستای همین نقد ریشه‌ای و رادیکال بود که اشمیت کوشید تا شرحی از لویاتان هابز عرضه کند.

 به‌زعم اشمیت، هابز بر آن بود که حاکم، قادر است تصمیم بگیرد که آیا کلیت قانون، در فلان موقعیت معین (یعنی شرایط استثنایی)، می‌بایست اعمال گردد یا نه. بنابراین به ‌بیان ‌دیگر، حاکمیت دولت نزد هابز، واجد اقتدار برای تصمیم‌گیری در باب این موضوع است که آیا وضعیت معین مورد بحث، یک وضع طبیعی است یا یک وضع مدنی؟ اشمیت تلاش می‌کند تا تصمیم لویاتان نزد هابز را، به‌عنوان تحقق «امر سیاسی» به همان معنای دقیقی که خود اشمیت از آن مراد می‌کرد، توصیف نماید: لویاتان هابز از نظر اشمیت، واجد اقتدار برای تصمیم‌گیری در خصوص این امر حیاتی است که چه کسی دوست است و چه کسی دشمن.

انتشارات روزگار نو این کتاب را در قطع رقعی در 189 صفحه و با قیمت 16000 تومان منتشر کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر