نوک زبانم بود!

گاهی کلمه‌ای تا نوک زبانمان می‌آید اما همان لحظه فراموشش می‌کنیم. این حالت چیست؟ آیا نوعی بیمای است؟ آیا قابل درمان است؟ با بنیتا همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را بگیرید.

نوک زبانم بود!

این حالت برای شما هم پیش آمده که در حال صحبت با کسی به یک باره کلمه‌ای که قصد گفتنش را داشتید از یادتان رفته است.

این حالت هر آدمی را دچار استیصال می‌کند و البته کمی هم عجیب و غریب است. کلمه‌ی خاصی مدام در فکرتان بوده و همیشه با آن سر و کار داشته‌اید اما ناگهان آن را از یاد برده‌اید منتها نه برای ابد چون دوباره یادتان می‌آید.

مکالمه

Credit: Prima

پژوهشگران اسم این حس و حال را «سندروم نوک زبان» گذاشته‌اند. پروفسور کرین همفریز، استاد دانشگاه مک‌مستر، در این باره توضیح می‌دهد که ما معمولا این حالت را به واسطه‌ی طبیعی انگاشتن آن جدی نمی‌گیریم اما فرآیند احضار کلمه از مغز و آمدن آن به روی زبان پیچیده است. با این همه، بیشتر اوقات، مغز ما بدون هیچ مانعی، این فرآیند را اجرا می‌کند ولی گاهی نیز ممکن است که تعلل و اختلال پیش آید و موجب شود تا ما به تلاش و تقلا برای به یاد آوردن فلان کلمه‌ای که به خوبی آن بلد هستیم بیفتیم.

در چنین مواردی اغلب فرد شنونده که شما در حال صحبت با او هستید به کمک‌تان می‌آید ولی همیشه چنین همکاری و مساعدتی نتیجه‌بخش نیست. در حقیقت، همفریز ادعا می‌کند که اگر شما کلمه‌ی مورد نظر خود را از عامل و منبع خارجی به یاد آورید، این احتمال بسیار قوت دارد که در آینده نیز به «سندروم نوک زبان» دچار شوید.

فکر کردن

Credit: Kim Komando

به این معنی که باز تلاش شما برای یافتن کلمه فراموش شده با شکست مواجه می‌شود، حتی اگر مغزی به قدرت موتور جستجوی گوگل داشته باشید! از سوی دیگر، چنان‌چه در یافتن کلمه موفق نشوید، فرآیند فراموشی در مغز شما ثبت و سند می‌شود و شما احتمالا باز در آینده کلمه‌ی مورد نظر خود را به یاد نخواهید آورد.

از این رو، اگر در چنین حالتی به طرف مقابل خود التماس می‌کنید که‌: «صبر کن... خودم الان می‌گویم...!» کار درستی می‌کنید. در عوض اگر اجازه دهید که طرف مقابل شما کلمه را یادآوری کند، حتما سعی کنید که این کلمه را حفظ و دیگر فراموشش نکنید. دفعه‌ی بعد باز اگر چنین اتفاقی افتاد از دوست یا فرد مقابل خود بخواهید تا یک یا دو حرف از آن کلمه را به شما بگوید و بقیه‌اش را خودتان حدس بزنید.

زبان

Credit: Style Vanity

براساس پژوهش همفریز، این تلاش در نهایت موجب می‌شود تا مغز شما در به یادآوری کلمه‌ی فراموش شده به قدرت خودش اعتماد کند و این برنامه در مغز شما شکل بگیرد که نباید چیزی را فراموش کند. هر بار که خودتان کلمه‌ی فراموش شده را حدس بزنید و پیدا کنید یک گام به از بین بردن سندرم مزمن فراموشی موقت نزدیک‌تر شوید.

منبع:‌mentalfloss

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر