ماهان شبکه ایرانیان

مزایای باور نکردنی روغن گردو

روغن گردو از گردوهایی به دست می‌آید که با نام علمی گردوی ایرانی شناخته‌شده‌اند. این روغن معمولأ با پرس سرد و یا با استخراج به دست می‌آید و به‌عنوان یکی از روغن‌های طبیعی گران قیمت بازار شناخته‌شده است. محبوبیت روغن گردو در سراسر جهان توسعه یافته است و در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده کشت می‌شود. با بنیتا همراه باشید.

مزایای باور نکردنی روغن گردو

روغن گردو از گردو به دست می‌آید. بسته به نوع گردو، انواع مختلفی از روغن‌های گردو وجود دارد. گردو منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که اسیدهای چرب ضروری هستند. بنابراین بدن به این اسیدها در رژیم غذایی‌اش نیاز دارد. روغن گردو دارای عطروطعمی دیوانه کننده است. این روغن به‌عنوان روغن‌پایه (روغن حامل) برای ماساژ و آروماتراپی به کارر می‌رود. از روغن گردو به‌عنوان یک ماده‌ی آرایشی و بهداشتی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. این روغن دارای ارزش غذایی بسیار بالا است و اگر در رژیمم غذایی در نظر گرفته شود بی‌خطر است. با بنیتا همراه باشید.

روغن گردو فواید ارزشمندی دارد از قبیل کمک به کاهش وزن، بهبود ظاهر پوست، محافظت از سلامت قلب، تقویت مو، تسکین تنش، افزایش سلامت کبد، جلوگیری از عفونت، دفاع در برابر استرس اکسیداتیو. بااین‌حال، چند گزارش منفی در ارتباط با استفاده از این روغن وجود دارد. روغن گردو برای استفاده داخلی و موضعی بی‌خطر است، اگرچه با توجه به ماهیت قوی این روغن تنها مقدار کمی از آن موردنیاز است. برخی از عوارض جانبی روغن گردو شامل ناراحتی معده و سطح پایین قند خون است.

 

منبع

جنگل گردوCredit: delfiniahotels

روغن گردو از رایج‌ترین گونه‌ی گردو (گردوی ایرانی) به دست می‌آید که به‌عنوان گردوی عام یا گردوی انگلیسی شناخته‌شده است. این روغن را می‌توان از طریق استخراج مایع-مایع (یا همان استخراج حلال) یا پرس سرد به دست آورد. روغن گردوی ارگانیک به دست آمده با روش پرس سرد بهترین نوع روغن برای سلامتی است. اخیراً تقاضا برای روغن گردو کم شده استت که باعث کاهش تولید این روغن می‌شود. امروزه بسیاری از تولیدات از فرانسه می‌آیند.

نوع دیگر روغن گردو، روغن گردوی سیاه است که از گردوی سیاه به دست می‌آید. روغن گردوی سیاه ترکیب منحصربه‌فردی را برای سلامتی دارد که کاملاً متفاوت از روغن گردوی عام است. گردوی سیاه بیشتر یک گیاه دارویی است و روغن آن نیز خواص دارویی بسیاری دارد. هر دو نوع روغن گردو شامل چربی‌های اشباع‌نشده و اشباع‌شده، به‌ویژه لینولئیک، گاما لینولنیک و اسید اولئیک هستند. بسیاری از این چربی‌ها نیز به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی عمل می‌کنند و به خاطر تبدیل سریع انرژی و اثرات مفید تا حد زیادی به‌عنوان اشکال «خوب» چربی شناخته‌شده‌اند.

درختان گردو اکثراً بومی هیمالیا هستند. در حال حاضر در آسیای مرکزی در قرقیزستان نیز جنگل‌های گردو وجود دارد. این امر منجر به تولید فوق‌العاده‌ای از گردو شده است.

 

مزایا و موارد استفاده روغن گردو

افرادی که از روغن گردو استفاده می‌کنند اغلب از پسوریازیس، اگزما، آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس، سیستم ایمنی ضعیف، چاقی، ریزش مو، شوره سر، چین‌وچروک، فشارخون بالا، استرس، بیماری قلبی، اضطراب و دیابت رنج می‌برند.

پوست

روغن گردو برای کمک به محافظت از پوست سه جزء مهم دارد، ضد باکتری، آنتی‌اکسیدان و عناصر ضدالتهابی. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند خطوط و چین‌وچروک پوست را کم کنند و چهره‌ای جوان‌تر را برای شما به ارمغان بیاورند. اجزای ضد باکتری می‌توانند به محافظت در برابر عوامل بیماری‌زای پوستی کمک کنند، پوست بیشتر از بقیه اعضای بدن در معرض خطر این عوامل است. درنهایت، ماهیت ضدالتهابی روغن کمک می‌کند تا شرایط مزمن مانند اگزما و پسوریازیس و همچنین موارد حاد التهابی یا واکنش‌های آلرژیک تسکین یابد. بهتر است سری هم به مقاله‌ی ماساژ و مزایای آن بزنید.

سلامت قلب

روغن گردو از بیش از 70٪ چربی‌های چند اشباع‌ نشده و همچنین مقدار قابل‌توجهی از چربی‌های تک‌ اشباع‌ نشده تشکیل‌شده است. این روغن بدون کلسترول برای بهبود سلامت قلب با افزایش گردش خون، کاهش تجمع چربی در بدن، افزایش انرژی و کاهش فشارخون بسیار عالی است. این اثرات باهم، خطر تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهند. توصیه می‌کنیم قاتل خاموش: 7 غذایی که با فشار خون بالا مبارزه می کنند را نیز مطالعه کنید.

شوره سر

روغن گردو برای موCredit: iacpublishinglabs

با ماساژ این روغن به همراه سایر روغن‌های ضروری به پوست سر خود (روغن گردو روغن‌پایه است)، شما می‌توانید پوست را مرطوب و عفونت‌های مختلف را از بین ببرید. این روغن همچنین می‌تواند به شما کمک کند هر نشانه‌ای از شوره‌ی سر را از بین ببرید و از ایجاد این شوره‌های ناخوشایند بر روی شانه‌های خود جلوگیری کنید.

تورم

قدرت ضدالتهابی این روغن هم به‌صورت داخلی و هم خارجی عمل می‌کند. اگر شما روغن گردو را برای درد مفاصل و عضلات به‌صورت موضعی اعمال کنید، می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند، اما زمانی که این روغن را مصرف می‌کنید نیز عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و به‌سلامت قلب و حتی بیشتر کمک می‌کند.

اثرات آنتی‌اکسیدانی

رادیکال‌های آزاد به‌طور مداوم از طریق متابولیسم سلولی تولید و سپس بر روی سلول‌ها و بافت‌های بدن به روش‌های مختلف تأثیر می‌گذارند، یعنی منجر به آپوپتوز یا جهش سلولی و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند. سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان موجود در روغن گردو به کاهش استرس اکسیداتیو در سراسر بدن کمک می‌کند.

ریزش مو

مقدار قابل‌توجهی از پتاسیم در روغن گردو موجود است که ثابت‌شده برای افزایش رشد مو و تحریک و تولید سلول‌های جدید و حفظ سلامت فولیکول مفید است. همچنین اثرات مرطوب‌کننده و ضد باکتری این روغن می‌تواند از ریزش زودرس مو جلوگیری کند.

دیابت

افرادی که برای تنظیم سطح قند خون خود تلاش می‌کنند و یا در حال حاضر از دیابت رنج می‌برند، می‌توانند از روغن گردو کمک بگیرند، چون این روغن می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و تولید انسولین در لوزالمعده کمک کند. روغن گردو می‌تواند به بیماران دیابتی کمک کند تا زندگی عادی‌تری را داشته باشند و به افرادی که در معرض خطر کاهش وزن هستند یاری برساند و همچنین خطر ابتلا به دیابت درحال‌توسعه را کاهش دهد.

سیستم ایمنی بدن

سلامت سیستم ایمنی بدن شما با پوست آغاز می‌شود، اما در داخل دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش به پایان می‌رسد. افزایش قابل‌توجهی از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتری در روغن گردو می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد و فشاری که روی سیستم ایمنی بدن است را از بین ببرد. بنابراین سیستم ایمنی می‌تواند بر روی فشارها و تهدیدات تمرکز بیشتری داشته باشد.

استرس

عطر روغن گردو اغلب برای آرامش ذهن و تسکین حواس مناسب است، اما مصرف مقداری از این روغن نیز برای از بین بردن استرس مفید است. همراه با افزایش انرژی بدن و ذهن، این  روغن با متعادل‌سازی خلق‌وخو و کاهش علائم اضطراب و افسردگی همراه است.

 

عوارض جانبی روغن گردو 

عوارض روغن گردوCredit: internetdict

عوارض جانبی استفاده از روغن گردو بسیار محدود است، فقط شامل مشکلات معده و نگرانی‌های قلبی و عروقی می‌شود. اگر اعمال و یا مصرف این روغن در حد اعتدال و بعد از صحبت با پزشک در مورد خطرات بالقوه آن با توجه به شرایط ویژه‌ی فرد باشد، استفاده از این روغن کاملاً بی‌خطر است.

سلامت قلب: ممکن است اثرات کاهنده‌ی فشارخون این روغن بتوانند عوارضی را با داروهای پرفشاری خون موجب شوند، پس قبل از استفاده از این روغن به‌صورت داخلی بهتر است با دکتر خود مشورت کنید.

قند خون: به همین ترتیب، روغن گردو می‌تواند برای بیماران مبتلابه دیابت و یا افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستند عالی باشد اما اگر با داروهای خاصی استفاده شود می‌تواند به طرز خطرناکی سطح قند خون را پایین بیاورد. بیماران دیابتی باید از این روغن در وعده‌های غذایی خود بااحتیاط استفاده کنند.

التهاب پوست: همان‌طور که این روغن قدرت زیادی دارد، زمانی که به‌صورت موضعی برای مقاصد زیبایی و یا دارویی استفاده شود ممکن است باعث تحریک پوست نیز شود. مقدار کمی از روغن را روی بخشی از پوست اعمال کنید و چند ساعت صبر کنید تا ببینید که آیا یک واکنش منفی رخ می‌دهد، به‌خصوص اگر پوست حساسی دارید.

ناراحتی معده: اگرچه استفاده داخلی از روغن گردو کاملاً بی‌خطر است، اما بسیار قوی است و می‌تواند موجب یک واکنش التهابی در روده‌ی شما شود. این واکنش می‌تواند به‌صورت ناراحتی معده، دل‌درد، نفخ، تهوع، اسهال و یا حتی استفراغ نمود پیدا کند. اگر زمانی که روغن گردو مصرف کردید این اتفاق افتاد، از درمان‌های موضعی استفاده کنید.

 

خواص روغن گردو

خواص روغن گردوCredit: medicalnewstoday

روغن گردو خواص درمانی زیر را دارد که برای استفاده شخصی و به‌عنوان ماده‌ای در محصولات دارویی، حتی داروهای خانگی مفید است:

اثر ضدعفونی‌کننده: کاهش خطر ابتلا به عفونت در زخم‌های باز.

ضدالتهاب: به خاطر اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن گردو، به‌شدت ضدالتهابی است.

ضد باکتری: بسیاری از باکتری‌ها را می‌کشد.

ضد قارچ: روغن گردو یک ضد قارچ قوی است، به‌خصوص در برابر قارچ کاندیدا.

ملین: ترویج تخلیه‌ی منظم از روده.

ضد درد: مسکن طبیعی برای درد است.

ضدتری گلیسیرید بالا: خطر ابتلا به تری گلیسیرید بالا در خون را کاهش می‌دهد.

ضد پیری: می‌تواند سرعت پیری را از درون کاهش دهد.

احیاکننده پوست: ترویج بازسازی سلول‌های پوست به‌جای سلول‌های مرده.

تونر پوست: با کاهش چربی و بهبود وضعیت پوست به پوست ضعیف کمک می‌کند.

نرم‌کننده: مرطوب‌کننده خوبی برای پوست است.

ضد سرطان: روغن گردو خواص ضد سرطانی در برابر طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها را دارد. این موضوع در حال بررسی قرارگرفته است. این مورد را می‌توان به اسیدهای چرب امگا 3 و مواد مغذی گیاهی دیگر موجود در روغن گردو مانند الاگیتانین نسبت داد.

آنتی‌اکسیدان: قبل از اینکه رادیکال‌های آزاد باعث آسیب به DNA و میتوکندری سلول‌های ما شوند آن‌ها را از بین می‌برد.

از دست دادن وزن: روغن گردو مانند چای سبز باعث کاهش وزن می‌شود.

عامل نگه‌دارنده چوب: روغن گردو چوب را پولیش می‌دهد و ظاهر بهتری به آن می‌دهد. همچنین از چوب محافظت می‌کند.

رقیق‌کننده رنگ: پاک کردن رنگ از برس رنگ.

منبع: oilhealthbenefits ,organicfacts

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان