اشاره :با ظهور خورشید اسلام، تحول بسیار بزرگی در نوع نگرش به حقایق عالم پدید آمد و نظام ارزشی جامعه بهطور کلی از بنیان تغییر یافت . از جملهی این تحولات، اصلاح و ارتقاء سطح بینش مردم در توجه به جایگاه زن و حقوق او بود . . . .
علامه طباطبائی (ره) مینویسد: زنان در زمان جاهلیت از مزایای اجتماعی محروم بودند و از خود اراده نداشتند و کارشان برای دیگران بود . . . در سایر جوامع نیز زنها به صورت کنیز حاکمان و کارگران زحمت کش و بی مزد آنها در آمده بودند . . . (1)
"گوستاولبون" فرانسوی نیز در این باره مینویسد: . . . اسلام وضع اجتماعی و شئونات زن را برخلاف پندارهای باطل برخی اروپاییان به مقدار بسیار زیادی بالا برده . . . پیش از آمدن اسلام مردها زن را موجودی متوسط میان حیوان و انسان میدانستند . . . . اسلام مقام زن را ارجمند ساخته و برتری داده است . . . اسلام نخستین دینی است که اقدام به این کار کرد . (2)
بسیاری از ملل پیشین چنین معتقد بودند که عبادت زن در پیشگاه خداوند، مقبول نیست . رومیها و بعضی یونانیها اعتقاد داشتند که اصولا زن دارای روح انسانی نیست . . . در این اواخر علمای مسیحی در این باره بحث میکردند و پس از مباحثههای بسیاری به این تصمیم رسیدند که بگویند چون روح زن برزخی است، میان انسان و حیوان، جاویدان نیست جز روح مریم ( علیها السلام) (3)
در هر حال با تصویری که اسلام از زن ارائه کرد و جایگاهی که برای او مشخص نمود، هر روز بیش از پیش، زمینهی پرورش زنان اندیشمند و با تقوای بزرگی در دامن جامعه اسلام فراهم گشت و هریک از آنان بهمانند ستارهای درخشان در آسمان فرهنگ اسلامی به تلالو و نور افشانی میپردازند . در راس همهی آنها بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام) قرار دارند که نه تنها الگوی زنان مسلمان، بلکه حجت کاملهی الهی برای جامعهی بشریت است و لحظه لحظههای زندگیش درس انسانیت و بزرگواری میآموزد . همواره در طول تاریخ، بانوان پرهیز کار زیادی بودهاند که با تاسی به شیر زنانی چون حضرت فاطمه ( علیها السلام) و حضرت زینب ( علیها السلام) و . . . به گونهای عمل کردهاند که سر آمد دورهی خود به حساب میآیند . از جملهی این بانوان که در عصر ما زندگی میکردند، بانوی مجتهده خانم نصرت امین اصفهانی بودند . . . .
زندگی
علویه دانشور، سرکار خانم امین از جمله بانوان باتقوا و سخت کوشی است که در نتیجهی پیروی از آموزههای نورانی اسلام به مرتبهای از کمال و فضیلت دستیافت که مؤسس حوزهی علمیهی قم مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری دربارهی او نوشتند: «امیدوارم آن بانو در جاهایی که گمان اجابت دعا میرود مرا از دعای خیر فراموش نکند، همان طور که بنده ایشان را از دعای خیر فراموش نمیکنم» . وی در سال 1274 ش (برابر با 1308 ق) در اصفهان چشم به جهان گشود . آثار نبوغ و تیزهوشی از دوران کودکی در سیمایش نمایان بود . از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن پرداخت . با این که در پانزده سالگی ازدواج کرد، هرگز همسرداری و تربیت فرزندان، او را از تحصیل علم بازنداشت . در بیستسالگی به تحصیل ادبیات عرب و علوم دینی پرداخت و علی رغم تمام مشکلاتی که در دوران ایشان برای تحصیل بانوان متدین وجود داشت، درچهل سالگی به دنبال سالها تلاش شبانه روزی به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد . بانوی پرهیزگار، خانم نصرت امین، پس از پشتسر نهادن مدارج علمی در حضور استادانی چون شیخ ابوالقاسم زفرهای، حسین نظام الدین کچویی، سیدابوالقاسم دهکردی، میرزاعلی آقا شیرازی، میرسید علی نجف آبادی، از دو شخصیتبزرگوار شیخ محمد کاظم شیرازی و شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزهی علمیهی قم، اجازه اجتهاد دریافت کردند . در قسمتی از اجازه نامهی مرحوم آیت الله شیرازی در توصیف بانو امین چنین آمده است:
«دختر مرحوم حاج سید محمد علی امین التجار اصفهانی که بانویی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم و فرزانه، برگزیدهی زنان زمان و مایهی شگفتی دورانش میباشد، از کسانی است که مدت مدیدی از عمرش و زمان درازی از زندگیش را صرف تحصیل علم نموده است .»
بانو امین از چهل سالگی تا پایان عمر به تالیف کتاب، تدریس و پاسخ گویی به پرسشهای دینی و تاسیس مؤسسات فرهنگی مشغول بودند . در این زمینه میتوان به تالیف بیش از سی عنوان کتاب اشاره کرد که از جملهی آنهاستیک دوره تفسیر قرآن کریم در پانزده جلد تحت عنوان مخزن العرفان . تاسیس مدرسه علمیهای به نام مکتب فاطمه ( علیها السلام) که بابیش از 600 تا 1000 شاگرد در سال 1346 آغاز کرد، از دیگر کارهای مهم فرهنگی بانو امین است که در اوضاع بسیار سخت فرهنگی و سیاسی جامعه صورت گرفت و زمینه تحصیل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامی را فراهم ساخت . گذشته از این، تاسیس چند دبیرستان دخترانه و تربیتشاگردان برجسته که هر یک همچون ستارهای درخشان در آسمان دانش به پرتو افکنی مشغول بودند، بخشی از فعالیتهای این اسوهی دانش و تقوا محسوب میشود . پس از یک عمر تدریس و تحقیق و تلاش فرهنگی سرانجام بانو نصرت امین، معروف به «بانوی ایرانی» در شب دوشنبه اول رمضان المبارک 1403 ق (مصادف با 23 خرداد 1362 ش) دار فانی را به سوی جهان ابدی ترک کردند . جنازهی مطهر ایشان در بقعهی خانوادگی خاندان امین در تخت فولاد اصفهان، به دنبال تشییع کم نظیر مردم دانش دوستبه خاک سپرده شد .
فضیلت
بانو امین از دوران کودکی علاقهی زیادی به آموختن داشتند . ایشان خود در این باره میگویند: «تقریبا از نه سالگی عشق خواندن و نوشتن درمن پیدا شده بود . هم بازیهایم به من ایراد میگرفتند که چراتو نمیآیی بازی کنی، ولی من عشقم فقط درس بود» . درجای دیگر از استاد معروف خانم امین، آیت الله حاج میر سید علی نجف آبادی، در این باره نقل شده است: «روزی شنیدم فرزند ایشان فوت کرده، فکر کردم خانم دیگر درس را تعطیل خواهد کرد، ولی برعکس، دو روز بعد دیدم خدمت کار ایشان به سراغ من آمد و از من خواست که برای تدریس به منزل ایشان بروم و من از این علاقهی او به تحصیل سختحیرت کردم و وقتی رفتم با کمال تعجب او را آمادهتر از همیشه دیدم» . (4)
فرصتها
بانو امین در زمینهی استفاده از فرصتهای عمر خود مینویسند: «من در کودکی و اوایل جوانی بسیار مایل و حریص به مطالعهی کتابهای علمی و گوش دادن به مواعظ دینی بودم و هرگاه نزدیکان من مشغول تفریح میشدند، من به مطالعهی علمی و گوش دادن به مواعظ دینی مشغول میشدم و آنها بیشتر اوقات به من اعتراض میکردند و میگفتند: چگونه تو مشغول مطالعه میشوی و تفریح را رها میکنی؟ این کار علاقه نیست; بلکه از بطالت و کسالت است و من به جهت اشتیاق شدیدی که به مطالعه داشتم سخنان ناروا و استهزاهای آنان را تحمل میکردم وچنان خود را مییافتم که گویا از امور لهو ومزخرف دنیا اعراض دارد و به اینها انس نمیگیرد; بلکه قلبم به چیز دیگری بستگی دارد . هرگاه از یک عالم یا واعظی چیزی از اوصاف حق تعالی میشنیدم، قلبم به سخن او میل مفرطی مینمود . گویا سر تاپاگوش میشدم» . (5)
رنج
خانم امین به مراتب بالایی از عرفان دستیافته بودند و تمام پیشامدها و گرفتاریهای را مایه امتحان و تهذیب نفس انسان میدانستند . یکی از فرزندان ایشان میگوید: «مرحوم والده متاسفانه در طول زندگی درد و رنج جسمی فراوان کشیدند . به یاد دارم که پادرد خیلی شدیدی داشتند که بر اثر آن گاهی مواقع فریادشان به آسمان بلند میشد . . . ولی یک کلمه حرفی که بوی ناشکری بدهد، هرگز از ایشان شنیده نشد . روزی به ایشان گفتم: شماکه یک زن عالمهی موحد به تمام معنا هستید، چرا باید این قدر زجر و درد بکشید؟ ایشان در پاسخ فرمودند: صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی . من باید خالص بشوم . اینها امتحان است، من باید امتحان بدهم» . (6)
آثار
اربعین الهاشمیه
اربعین الهاشمیه اولین اثر قلمی بانو امین است . وی این کتاب را در سال 1315 ش در پنجاه سالگی به نگارش درآوردند . ایشان در آن به شرح و توضیح چهل حدیث از احادیث گران قدر اهل بیت ( علیهم السلام) میپردازند .
کتاب سیر و سلوک
این اثر همان گونه که از نام آن معلوم استبه راه و روش سیر الی الله میپردازد .
روش خوشبختی
بانو امین این کتاب را در سال 1331 ش نگاشتهاند . مجموعهی مباحث این اثر بر مبنای اخلاق اسلامی و باهدف تبیین شیوههای درست نیل به کمال مطلوب و سعادت واقعی نوشته شده است .
نفحات رحمانیه
از آنجایی که بانوی پرهیزکار، خانم نصرت امین (ره)، در طول زندگی بابرکتش مشغول جهاد نفس بودند و با سلاح علم و عمل باخواهشهای نفسانی مبارزه میکردند، خداوند متعال نیز حجابها را از برابر قلب او برطرف ساخته، او را با حقایق نهان عالم آشنا ساخت . در حقیقت نفحات رحمانیه حکایتی از یافتههای عرفانی و واردات قلبی ایشان است .
تفسیر مخزن العرفان
یکی دیگر از آثار خانم مجتهده امین، تفسیر مخزن العرفان که مشتمل بر پانزده جلد میباشد و تفسیر جامعی از قرآن کریم است .
اخلاق
کتاب اخلاق بانو امین، اقتباسی است از تهذیب الاخلاق وتطهیر الاعراقابن مسکویه . توضیح آن که مؤلف پس از ترجمهی این کتاب دیدگاههای خود را به همراه توضیحاتی که در نظر داشتهاند، بیان میکنند .
جامع الشتات
محتوای کتاب جامع الشتات بانو امین، عبارت است از پاسخهای مبسوط، و در عین حال متقن بانو نصرت امین (ره) به بخشی از سؤالهای عمیق فقهی و علمی و اعتقادی شماری از استادان و علمای فرزانهی حوزوی .
معاد یا آخرین سیر بشر
در کتاب معاد یاآخرین سیر بشر، بانو نصرت امین مباحث مربوط به معاد و سیر تکامل انسان را در قالب نه مقالهی علمی بررسی میکنند .
مخزن الآلی فی فضائل مولی الموالی
کتاب ارزشمند مخزن الآلی فی فضائل مولی الموالی تالیف دیگر بانو امین است، همانگونه که از عنوان آن مشخص میشود، به معرفی قسمتی از فضائل و مناقب مولای متقیان علی بن ابی طالب ( علیه السلام) اختصاص داده شده است .
سخنانی از بانو مجتهده اصفهانی
بیداری از خواب غفلت
بانو امین در وصیت نامهی خود مینویسد: «ای اولاد؟ و خویشان و اقوام من، عمدهی غرض این جانب گنهکار، توصیه به حق است . توصیه میکنم شمارا که تقوا را شعار خود گردانید و از نافرمانی حق تعالی و متابعت هوای نفسانی خودداری کنید و بدانید راه پرخطری در پیش دارید . قدری از خواب غفلتبیدار شوید و خانهی خود را از غیر خدا خالی گردانید و به تمام قوا روی خود را به طرف آن معبود که یگانه ملجا و پناهنده ما اوست، بکنید و قلب خود را از اوصاف ذمیمه و صفات نکوهیده تخلیه کنید و خود را آراسته گردانید، به صفات نیکو» . (7)
اصول سعادت
بانوامین در وصیت نامهی خود مینویسد: «بدانید که اصول سعادت از سه چیز تحققپذیر است . اول ایمان کامل، دوم اخلاق و صفات نیکو، سوم اعمال خوب که مطابق باشد با دستورات شرع اسلام و در تمام حالات در خوشی و غم، در صحت و مرض، و در نعمت و بلا، به دل و زبان شکر گزار حق و گویای ذکر او باشید و در هر حال مراقب حال خود باشید و احکام و دستورات شرع مطهر اسلام را محترم دارید . راضی نشوید، ساعتی از عمر شما بیهوده و یا در گناه صرف شود و مرتکب نافرمانی حق تعالی گردید» . (8)
توصیه به محبتخدا
بانو امین در وصیت نامهی خود مینویسد: «نیز توصیه میکنم شما راکه در تحصیل معرفت و شناسایی حق تعالی کوشش کنید و محبت آن یگانهی معبود را در قلب خود بپرورید; زیرا یگانه چیزی که باعثسعادت و رستگاری است، معرفتبه خدای تعالی و دوستی و محبت آن خرد ازلی است و تمام بدبختیها و بلاها ناشی از جهل و فقدان معرفت است . باز توصیه میکنم شمارا که پیشوایان دین و پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) و علی ( علیه السلام) وزهرا ( علیها السلام) و ائمه را به دل و زبان خود وستبدارید و نیز از علمایی که مروج دینند، متابعت نمایید و اطاعت رسول و اطاعتخدا و اطاعت اولیای خدا را بر خود فرض و واجب گردانید و اعمال و افعال آنان را سرمشق خود قرار دهید و به همان رویه عمل کنید تاسعادتمند و رستگار شوید» . (9)
توصیه به رعایت رضای خدا
بانو امین مینویسد: «نیز توصیه میکنم شمارا که تمام اعمال نیتخود را خالص گردانید و در هر کاری اول فکر کنید آیارضای حق تعالی در آن هستیا نه . اگر مطابق رضا و دستور پیامبران استبدان عمل کنید و الا آن را ترک کنید» .
توصیف زندگی
بانو امین در توصیف زندگی مینویسند: «بدان که زندگی عبارت از مجموعهی افکار و احساساتی است که انسان را به جادهی سعادت یا شقاوت میکشاند . پس از مراقبت کامل اگر دیدی فکر تو مصروف در امور نفسانی و خیالات شیطانی است و پرهای عقل تو چنان با آتش شهوت و غضب سوخته شدهاست که قداست پرواز کردن به عالم معقولات به کلی از وی مسلوب گردیده، بدان که تو در آب و گل طبیعت غوطه وری ودر عداد سفها و بهما به شمار خواهی رفت» .
اولین گام در تهذیب
دربارهی چگونگی تهذیب، بانو امین میگویند: «اول چیزی که بایستی متذکر شویم و در اطراف آن کنجکاوی نماییم این است که آیا ما کی هستیم و از کجا آمدهایم؟ خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاآمده و در کجا نشوو نما میکند و به کجا بازگشت مینماید . زیرا کسی که خود را شناخت البته مبدا و منتها و خط سیر و نقطهی قرارگاه وجود خود را هم میشناسد و میداند که در نردبان ترقی و تکامل حائز چه مقام و مرتبهای گشته و در چه پلهای از درجات و مراتب صعود به سوی حق تعالی سیر مینماید» . (10)
پینوشت:
1 . المیزان، ج 4، ص 163 .
2 . تمدن اسلام و عرب، ص 501 تا505 .
3 . زنان مرد آفرین تاریخ، ص 24 .
4 . یادنامهی عالمه مجتهد، حاجیه خانم امین، ص 13 .
5 . نفحات الرحمانیه، ص 9 و 10 .
6 . مجموعه مقالات و سخنرانیهای کنگره بزرگداشت، ص 24 .
7 . وصیت نامه بانوامین، ص 24، مجموعه مقالات .
8 . وصیت نامه بانوامین، ص 24، مجموعه مقالات .
9 . همان، ص 25 .
10 . سیر و سلوک، ص 35 و 48 .