ماهان شبکه ایرانیان

سردرد صبحگاهی نشانه چیست؟

سردرد صبحگاهی گاهی اوقات سراغ همه می‌آید. اما آیا این سردردها نشانه‌ی مشکلی در بدن هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

سردرد صبحگاهی نشانه چیست؟

یکی از بدترین تجاربی که می‌توان صبح خود را با آن آغاز کرد یک سردرد است. سردردهای صبحگاهی دردناک، آزار دهنده و گیج‌کننده هستند. شما که به تازگی از خواب بیدار شده‌اید پس چه چیزی باعث رخ دادن آن شده است؟

عوامل زیادی وجود دارند که همه‌ی آن‌ها در کنترل شما قرار ندارند. در ادامه شما را با این عوامل آشنا خواهم کرد:

 

خواب کافی نداشته‌اید

کمبود خواب

بدن بین 7-8 ساعت خواب نیاز دارد تا به خوبی کار کند. پس زمانی که کم می‌خوابید بدن واکنش نشان می‌دهد. هورمون‌های دفاعی بدن، شروع به کار می‌کنند و نتیجه بالا رفتن فشار خون، ضربان قلب و استرس است و همه‌ی این‌ها منجر به سردرد خواهد شد. مسکن‌هایی مثل: ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به درمان این سردردهای صبحگاهی کمک کنند و باعث کاهش التهاب درون بدن شوند.

اگر همچنان دچار سردرد هستید بهتر است یک چرت نیم ساعته بزنید و در ضمن به سیکل طبیعی خواب شبانه‌ی خود برگردید.

 

شما زیادی خوابیده‌اید

خواب زیادی

افزایش خواب بیشتر از 9 ساعت سبب کاهش سطح هورمون سروتونین در مغز می‌شود و کاهش سطح این هورمون باعث کاهش جریان خون در مغز و در ادامه سردرد می‌شود.

این نوع سردردها معمولاً آخر هفته‌ها رخ می‌دهند که افراد غالباً بیشتر می‌خوابند. این نوع سردرد نیز با مسکن‌هایی که اشاره شد برطرف می‌شوند. در ضمن ساعت خود را درست کوک کنید!

 

میزان تولید آندورفین خیلی پایین آمده است

آندورفین

آندورفین هورمونی است که سبب خوشحالی و خوش‌خلقی می‌شود. زمانی که سطح آن پایین می‌آید دچار میگرن خواهید شد. سطح پایین آندروفین روی دیگر انتقال دهنده‌های عصبی مثل: سروتونین که سبب باریک شدن رگ‌های خونی مغز می‌شود هم اثر می‌گذارد. این باریک شدن سبب کاهش فشار خون به مغز و در ادامه سردرد می‌شود.

خبر بد این است که متخصصان نمی‌دانند چه چیزی سبب این موضوع می‌شود اما آن‌ها معتقدند که ورزش صبحگاهی می‌تواند جلوی این درد را تا حدود زیادی بگیرد چرا که ورزش کردن باعث آزاد شدن آندورفین می‌شود.

 

شما خروپف می‌کنید

خروپف

خرناس کشیدن نشانه‌ای از آپنه خواب (وقفه‌ی تنفسی در خواب) است که در این شرایط گاهی اوقات در حین خواب نفس نمی‌کشید و بدن به اکسیژن نیاز دارد. این توقف‌های تنفسی چند لحظه بیشتر طول نمی‌کشند اما سبب کاهش اکسیژن در مغز خواهند شد.

بعضی متخصصین باور دارند که این کاهش سطح اکسیژن سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش فشار در مغز و در ادامه‌ی سردرد می‌شود.

شما ممکن است به وقفه‌ی تنفسی در خواب مبتلا باشید و خودتان از آن بی‌خبر باشید مخصوصاً اگر به تنهایی هم بخوابید و کسی نباشد که به خاطر خرناس‌های شما شکایت کند. با پزشک خود مشورت کنید.

 

دیر کافئین مصرف می‌کنید

کافئین

کافئین یک داروی مخدر سطح متوسط است که اعصاب را تحریک می‌کند. بنابراین اگر هر روز صبح قهوه یا چای مصرف می‌کنید و تاخیری در مصرف شما پیش بیاید هنگام بیدار شدن دچار سردرد خواهید شد.

قطع ناگهانی کافئین سبب گشاد شدن رگ‌های خونی مغز نیز می‌شود که در نتیجه‌ی آن جریان خون بیشتری وارد مغز خواهد شد و فشار بر مغز بیشتر هم می‌شود.

 

افسرده هستید

افسرده

افسردگی مرتبط با سردرد هر زمانی می‌تواند رخ دهد. چرا که افسردگی با کاهش سروتونین در ارتباط است. افسردگی در ابتدای صبح می‌تواند اوج هم بگیرد. افسردگی می‌تواند برنامه خواب شما را به هم بریزد. بهترین راه برخورد این است که فکری به حال ریشه‌ی افسردگی کنید. حتماً با یک روانپزشک مشورت کنید.

 

فشار خون بالایی دارید

فشار خون بالا

وقتی فشار خون شما از mm Hg 90/140 بالاتر می‌رود میزان این فشار درون مغز نیز افزایش می‌یابد. افراد زیادی هستند که به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند اما اطلاعی از آن ندارند چرا که این بیماری نشانه‌ی خارجی از خود به جا نمی‌گذارد.

اگر سردردهای شما مرتب و بدون توضیح است با پزشک خود مشورت کنید. احتمالاً باید تغییراتی را در رژیم غذایی خود بدهید و یک سری داروی تنظیم فشار هم باید مصرف کنید.

 

کم‌ آبی

کم‌ آبی

این موضوع جای شگفتی ندارد چرا که آب برای بدن بسیار مهم است. سردرد یکی از اولین نشانه‌های ابتدایی کم‌ آبی است مخصوصاً اگر در طول روز آب مصرف نکرده باشید به احتمال زیاد در ابتدای صبح گرفتار سردرد می‌شوید.

 

بالشت بی‌کیفیت

بالشت

تنش بین سر زمانی که گردن و عضلات پوست تحت فشار قرار دارند و سر برای مدتی طولانی در یک موقعیت قرار گرفته می‌تواند سبب شروع سردرد شود. بالشتی را انتخاب کنید که سر و گردن را در موقعیتی خنثی قرار بدهد، درست مثل زمانی که ایستاده‌اید. در ضمن در اتاق خیلی سردی نخوابید چرا که می‌تواند سبب تنش سر و گردن شود.

 

دندان قروچه (براکسیسم)

دندان قروچه (براکسیسم)

فشار دادن فک و دندان قروچه در طول شب می‌تواند باعث سردرد شود. درمان این مشکل از طریق گارد دهان، تکنیک‌های کاهش استرس یا تغییر رفتار امکان‌پذیر است.

 

نتیجه‌گیری

همان‌ طور که مشاهده کردید سردردهای صبحگاهی نشانه‌ای از یک بیماری جدی درون بدن نیستند اما اگر سردرد‌های شما بدون وقفه ادامه پیدا می‌کنند با پزشک مشورت کنید.

منبع: menshealth ،sleep 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان