عجیب اما واقعی: روغن مار برای سلامت عمومی

روغن مار فواید بسیاری برای سلامتی دارد. طبق گزارش منتشرشده‌ی مجله پزشکی وسترن، روغن مار آبی چینی منبع غنی از امگا ۳ و ایکوزاپنتانوئیک‌اسید است. می‌توان از برخی مزایای این روغن ازجمله تکسین‌دهنده‌ی درد مفاصل، بهبود سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی، حفاظت از سلامت قلب و تقویت مو نام برد. با بنیتا همراه باشید.

عجیب اما واقعی: روغن مار برای سلامت عمومی

روغن مار از چربی مار آبی چینی به‌ دست می‌آید. بااین‌وجود از انواع مارها مانند اژدرمار و مارهای دریایی نیز می‌توان روغن مار را تهیه کرد. این روغن تصفیه‌شده منبع غنی از امگا 3 ایکوزاپنتانوئیکاسید است که فواید بی‌شماری برای سلامتی انسان دارد. از اسید چرب موجود در روغن مار اصل می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد. روغن اصل را باید از انواع تقلبی که در باورهای تاریخی گذشته وجود داشته است متمایز کرد. مصرف بیش‌ازاندازه از این روغن یا استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت اثرات جانبی خفیفی دارد که عمدتاً ناشی از پاسخ آلرژیک به استفاده از این روغن است. به‌علت تاریخچه‌ی بحث‌برانگیز و شهرت این روغن، استفاده از روغن مار از یک منبع خالص و معتبر که خالص بودن آن را تضمین کند اهمیت دارد. با بنیتا همراه باشید.

فواید روغن مار

 بسیاری از مردم از روغن مار برای درمان بیماری‌هایی نظیر درد مفاصل، التهابات موضعی، ضعف سیستم ایمنی، بیماری‌های‌‌قلبی، مشکلات مغزی، زوال عقل، استرس و نگرانی، افسردگی، موخوره و شوره سر و دردهای مزمن استفاده می‌کنند. می‌توانید مطلب درمان های خانگی برای زوال عقل را نیز بخوانید.

تسکین آرتروز

روغن مار در طول هزاران سال در طب سنتی چین برای درمان بورسیت، روماتوئید و آرتروز مورد استفاده قرارمی‌گرفته است. مطالعات علمی اخیر نیز به استفاده از این داروی سنتی اعتبار بخشیده است. طبق مطالعات موسسه ملی سلامت، اسید چرب امگا 3 و ایکوزاپنتانوئیک‌اسید می‌توانند باعث کاهش علائم خشکی مفاصل در افرادی که از خشکی مفاصل رنج می‌برند باشند. بااین‌حال، مؤسسه ملی سلامت تاکنون ایکوزاپنتانوئیک‌اسید را به‌طور کامل به‌عنوان یک درمان برای سایر انواع آرتریت موردمطالعه قرار نداده است.

فشار خون

مؤسسه‌ی ملی سلامت گزارش می‌کند که اسید چرب امگا 3 برای کاهش فشارخون مؤثر است. متخصصان طب سنتی چین نیز روغن مار را برای درمان فشارخون توصیه می‌کنند. بااین‌وجود ایکوزاپانوییک‌اسید موجود در روغن مار تأثیرگذاری کمتری نسبت به دوکوزاهگزانوئیک‌اسید دارد که منحصراً در روغن ماهی موجود است. بسیاری از مطالعات انجام‌شده در مورد امگا3 شامل ترکیب این دو عنصر است. از خواندن مطلب قاتل خاموش: 7 غذایی که با فشار خون بالا مبارزه می کنند غافل نشوید.

کنترل تری‌گلیسرید

اسیدهای چرب امگا 3 درمان مؤثری برای بیماری تری‌گلیسیرید بالای خون هستند. مؤسسه‌ی ملی سلامت و انجمن قلب آمریکا استفاده از ایکوزاپنتانوئیک‌اسید را برای جلوگیری و درمان این وضعیت توصیه می‌کنند. روغن مار آبی چینی می‌تواند مقدار قابل‌اطمینانی از این ماده حیاتی را فراهم کند.

سلامت قلب

روغن مار برای قلبCredit: organicfacts

برخلاف آن‌چه بسیاری از مردم تصور می‌کنند، تمام چربی‌ها برای سلامتی مضر نیستند همانند ایکوزاپنتانوئیک‌اسید موجود در روغن مار. این چربی اشباع‌‌نشده سطح فشارخون را پایین می‌آورد. اسیدهای چرب امگا 3 برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار حیاتی هستند. طبق مطالعات انجام‌شده در مؤسسه‌ی ملی  سلامت، امگا 3 موجود در روغن مار می‌تواند خطر حمله قلبی و مرگ ناگهانی را کاهش دهد. همچنین این مؤسسه عنوان می‌کند که اسیدهای چرب امگا3 می‌توانند ساخت‌وساز پلاک خونی در عروق خونی را کاهش دهند و از بی‌نظمی ضربان قلب جلوگیری کنند.

سلامت مغزی

شواهد نشان می‌دهند ایکوزاپنتانوئیک‌اسید موجود در روغن مار انواع مختلفی از بیماری‌های مغزی را درمان می‌کند. طبق گفته‌ی مؤسسه‌ی ملی سلامت مطالعات اولیه بر استفاده از ایکوزاپنتانوئیک‌اسید به‌عنوان درمان اسکیزوفرنی، آلزایمر، افسردگی و اختلالات احساسی و روانی تأکید می‌کند. بااین‌وجود شواهد بالینی که کارایی قطعی محصول را نشان دهد وجود ندارد.

اگزما

در طب سنتی چین از روغن مار برای درمان دانه‌های اگزما استفاده می‌شود. مؤسسه‌ی ملی سلامت بیان می‌کند که برخی مطالعات، اثر ایکوزاپنتانوئیک‌اسید را به عنوان درمان اگزما ارزیابی کرده‌‌اند اما این ارزیابی‌ها نتایج غیرقطعی را به دنبال داشته‌اند.

خواص ضدالتهابی

روغن مار به طور سنتی به عنوان مرهم موضعی برای بیماری‌های التهابی نظیر درد مفاصل، ورم مفاصل، نقرس، دردهای عضلانی و بسیاری از دردهای مزمن دیگر استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که اسید چرب امگا 3 موجود در روغن مار از شل‌شدگی مفاصل جلوگیری می‌کند و التهاب‌های قسمت‌های مختلف بدن را رفع می‌کند.

مسکن 

روغن مارCredit: shopify

روغن مار دارای خواص مسکنی است که آن را تبدیل به داروی محبوب برای زخم‌ها و آسیب‌ها و بیماری‌های مزمن که ممکن است عامل درد مزمن یا مداوم باشند کرده است. این روغن می‌تواند در مصارف موضعی به بهبود زخم‌ها و آسیب دیدگی‌ها سرعت ببخشد.

وضعیت پوست

هنگامی‌که صحبت از حفاظت از پوست می‌شود روغن مار تأثیر به‌ سزایی بر نرم و مرطوب نگه‌داشتن پوست، محافظت و درمان پوست از جنبه‌های مختلفی دارد. اگر پوست شما چرب، ترک‌خورده، خشک یا به دلیل عفونت یا تحریک‌پذیری متورم شده است به‌کاربردن مقداری از این روغن همراه با روغن‌های حامل دیگر، می‌تواند باعث تسکین التهاب شود. درنتیجه باعث جوان‌تر و سالم‌تربه نظر رسیدن پوست می‌شود. بهتر است سری هم به روش‌ های غیر منتظره برای لایه برداری پوست، از سر تا نوک انگشتان پا بزنید.

کیفیت مو

 با وجود تحقیقات اندک در این زمینه، استفاده سنتی از این روغن که شامل ماساژ مقدار کمی از آن بر روی پوست سر است، در جلوگیری از ریزش مو مؤثر است. اعتقاد بر این است که اسید چرب امگا3 و دیگر ترکیبات فعال در روغن مار می‌تواند منجر به نرم و فعال کردن و پرطراوت کردن پوست و افزایش سلامتی فولیکول‌های مو شود.

سیستم ایمنی

ترکیبات محافظتی موجود در روغن مار به‌طور عام به‌عنوان ضد باکتری و ضد ویروس شناخته‌شده نیستند اما عملکرد آن‌ها شبیه آنتی‌اکسیدان و مواد ضدالتهابی است که می‌توانند فشار بر سطح ایمنی را کاهش دهند. به این معنی که می‌توانند عاملی مقوی بر سلامت کلی بدن باشند.

نگرانی و خلق و خو

طبیعت ضدالتهابی و تسکین دهندگی و همچنین تعادل هورمونی و حالت فکری-احساسی-روحی این روغن بسیار مشهور است. اگر بدون دلیل نگران یا عصبانی هستید مقداری از روغن مار را بر شقیقه‌ی خود بمالید یا به‌عنوان بخور روی قفسه‌ی سینه خود استفاده کنید، درنتیجه احساس خلق خوی بهتری پیدا خواهید کرد. مطلب تغییرات خلق‌ و خو را جدی بگیرید! را نیز از قلم نیندازید.

عوارض جانبی روغن مار

عوارض روغن مارCredit: charismamag

روغن مار اثرات جانبی مانند التهاب پوست، واکنش حساسیتی و ناراحتی دستگاه گوارش دارد که این عوارض عمدتاً به دلیل مصرف نادرست و روغن‌های بی‌کیفیت است. انجام تحقیقات لازم بر روی مواد تشکیل‌دهنده و منابع این روغن بر مؤثرتر بودن آن لازم است.

 واکنش‌‌های آلرژیکی

برخی مردم نسبت به روغن مار آلرژی دارند که این آلرژی منجر به تهوع، استفراغ، نفخ و دل‌درد می‌شود. اگر شما این علائم مانند تورم لب، گلو، مشکل تنفسی یا تنگی قفسه سینه را تجربه‌کرده‌اید بلافاصله مصرف این دارو را قطع کنید.

التهاب پوست

هنگامی‌که روغن به‌صورت موضعی مصرف می‌شود این احتمال وجود دارد که سبب ایجاد التهابات پوستی نظیر قرمزی یا خارش یا ورم شود. قبل از استفاده از روغن چند قطره از آن را بر روی قسمتی از پوست خود بریزید و ببینید آیا واکنشی منفی در طی چند ساعت وجود دارد.

درآخر پیشنهاد می‌کنیم مطلب مزایای باور نکردنی روغن گردو را هم بخوانید.

منبع: livestrong, organicfacts

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر