ماهان شبکه ایرانیان

ورم ملتحمه

ملتحمه از یک بافت نازک، شفاف و نرم تشکیل شده که روی سفیدی چشم (صلبیه) و پشت پلک ها را پوشش می دهد. ورم ملتحمه بهاره یک عارضه التهابی حساسیتی ملتحمه است با تظاهرات فصلی عود کننده

ورم ملتحمه
ملتحمه از یک بافت نازک، شفاف و نرم تشکیل شده که روی سفیدی چشم (صلبیه) و پشت پلک ها را پوشش می دهد. ورم ملتحمه بهاره یک عارضه التهابی حساسیتی ملتحمه است با تظاهرات فصلی عود کننده. این بیماری معمولا در فصل بهار آغاز می شود و با فصل گرما افزایش و در زمستان فروکش می کند. شیوع این بیماری بین 2 الی 15 سالگی است و شدت حملات بیماری بین 3 تا 15 سال و از مواردی بیشتر طول می کشد این بیماری دو طرفه است و اکثر پسرها را گرفتار می کند.
این بیماری به صورت های زیر خودش را نشان می دهد:
1-گرفتای می تواند مختص به ملتحمه اطراف قرنیه به صورت برجستگی های ژله مانند باشد که ایجاد چشمی قرمز و ناآرام می کند.
2-گرفتاری می تواند مختص به ملتحمه پشت پلکی باشد که به صورت برجستگی های کوچک یا بزرگ سنگفرش پشت پلک خودش را نشان می دهد بدنبال باز و بسته کردن چشم باعث خراش و زخم روی قرنیه می شود و ایجاد چشمی ناآرام می کند.
علت بیماری: علت دقیق بیماری هنوز مشخص نشده با این حال امروزه همه متفق القولند که این بیماری در افرادی که زمینه آلرژی دارند وجود دارد. گرده گل و گیاهان که در فصل بهار زیاد است عامل پیدایش این بیماری است.
علائم بیماری: علائم بیماری در افراد مختلف متغیر است اما شایعترین علامت بیماری خارش است و در بعضی افراد خارش به حدی است که باعث سلب آسایش می شود علامت های دیگر بیماری شامل قرمزی، سوزش، اشک ریزی، ترشحات رشته ای کشدار، تورم پلک ها و خارش سطح قرنیه می باشد. این افراد بدنبال دستکاری چشم و برداشتن ترشحات از داخل چشم باعث عفونت چشم می شوند و به این افراد توصیه می شود که از دستکاری چشم خودشان دوری کنند.
پیشگیری: با توجه به اینکه گرد گل و گرد گیاهان و گرما در علت آن دخالت دارند لذا دور کردن بیمار از محیط، مواد آلوده و گرما شانس بیماری و علائم بیماری را کاهش می دهد.
درمان: بر اساس کم کردن ناراحتی های علامتی بیمار که بتواند زندگی روزمره خود را انجام بدهد و جلوگیری از عوارض چشمی کند، انجام می گیرد. درمان بیماری در موارد خفیف شامل شستشوی چشم با آب سرد و استفاده از داروهای ضد آلرژی است اما در موارد شدید بیماری برای کاهش عوارض چشمی لازم است تحت نظر پزشک داروها را مرتب و منظم استفاده بکند تا از عوارض شدید چشمی جلوگیری به عمل آید. در مواردی مشاهده می شود که بعضی از بیماران سر خود داروهایی را از داروخانه بدون تجویز پزشک به مدت طولانی استفاده می کنند بدون اینکه متوجه عوارض این قطره ها باشند. بطور کلی بعضی از داروهای چشمی بخصوص قطره های کورتون دار اگر به مدت طولانی استفاده بشوند ایجاد عوارض جبران ناپذیر می کند بخاطر همین است که هیچ داروخانه ای مجاز نیست قطره های کورتون چشمی را بدون نسخه در اختیار افراد قرار بدهند چون بیماران متوجه عوارض این قطره ها نیستند.
منبع: ماهنامه دنیای سلامت شماره 33
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان