فواید لیمو شیرین

لیمو شیرین یکی از بهترین میوه ها برای فصل زمستان است. در بنیتا خواص لیمو شیرین را بخوانید

فواید لیمو شیرین

لیمو شیرین میوه‌ی بومی کشور هند است که در هند به آن موسامبی گفته می‌شود. همه‌ کم و بیش با خواص ظاهری این میوه آشنا هستند. درخت لیمو شیرین که از مرکبات است٬ بیشتر در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری کاشته می‌شود و اوج سن محصول‌دهی این درخت بین 10 تا 20 سالگی آن است. در ادامه با خواص لیمو شیرین با بنیتا همراه باشید

لیمو شیرین یا همان موسامبی هندی‌ها با طعم شیرین خود به میوه‌ی همه کاره معروف است٬ ارزش غذایی لیمو شیرین شگفت انگیز است٬ علت تلخی لیمو شیرین وجود موادی به نام نارجنین و لیمونین است. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد، طعم آن تلخ‌ می‌شود. لیمونین و نارجنین موجود در لیموشیرین با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و باعث ایجاد طعم تلخی می‌شود. به هنگام خرید لیمو شیرین باید مراقب بود میوه سالم بوده و لک و فرو رفتگی نداشته باشد. پوست میوه نباید سفت باشد.

فواید لیمو شیرین

لیمو شیرین با پوست سالم را می‌توان تا دو هفته بیرون یخچال و در دمای معمولی اتاق نگهداری کرد. همچنین می‌توان آن را به مدت 6 ماه منجمد و در فریزر نگهداری کرد٫‌ هرچند که این میوه به دلیل لیمونین داخل آن بعد از مدتی نگهداری طعم تلخی به خود می‌گیرد که اگر لیمو شیرین را با شربت‌های دیگر مخلوط کنیم این تلخی به چشم نمی‌اید٬ همچنین می‌توان آب لیمو شیرین را گرفته و در ظرفی خالی از هوا و به دور از اکسیژن و در فریزر نگهداری کرد تا از تلخ شدن آن جلوگیری شود. 

ویتامین‌های لیمو شیرین

لیمو شیرین سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. ویتامین یا Aرتینوئید برای بینایی و دید خوب و سیستم ایمنی سالم و رشد سلول ها لازم  است. ویتامین A موجود در یک لیمو شیرین می‌توان تا 10 درصد نیاز روزانه‌ی یک خانم بالغ را فراهم کند. لیموشیرین سرشار از نیاسین است ٬ نیاسین که به ویتامین B3 نیز معروف است. نیاسین برای کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون (LDL) و پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک لیمو شیرین می‌تواند تنها 3 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به نیاسین را فراهم کند. یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در لیمو شیرین ویتامین B1  یا تیامین است.  این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. لیموشیرین 100 درصد نیاز بدن کودکان و تا 83 درصد نیاز بدن بزرگسالان به این ویتامین را فراهم می‌کند. همچنین در فصل زمستان با توجه به کم شدن جذب نور خورشید در بدن٬ ممکن است بدن انسان با کمبود ویتامینD رو به رو شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم٬ روش های جذب ویتامین D در زمستان را بدانید

 

ویتامین‌ های لیمو شیرین

فواید لیمو شیرین

اگر بخواهیم به مهم‌ترین فواید لیمو شیرین اشاره کنیم باز هم لیستی طولانی از خواص این میوه‌ی بی‌نظیر پیش روی ما خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید با معرفی تعدادی از خواص لیمو شیرین.

 

1- کمک به هضم غذا

لیمو شیرین حاوی مقدار زیادی فلانویید (flavonoid) است که باعث تحریک دستگاه گوارش و در نتیجه ترشح آنزیم‌های گوارشی  دیواره‌ی معده٬ و ابتدای روده از جمله صفرا می‌شود. نوشیدن آب لیمو شیرین برای افرادی که به  سوء هاضمه ٬ یبوست و دیگر مشکلات گوارشی مبتلا شده‌اند توصیه می‌شود. فیبر موجود در لیمو شیرین باعث می‌شود سیستم گوارشی بهتر به وظایف خود عمل کند. همچنین به خنثی سازی اسید معده کمک می‌کند. ترکیبات موجود در این میوه برای تنظیم فعالیت سیستم گوارشی بسیار سودمند است. آهک موجود در لیمو شیرین نیز در کنترل اسهال٬‌ تهوع و استفراغ موثر است.

 

2- جلوگیری از اسکوروی

اسکوروی (Scurvy) بیماری کمبود ویتامین C است که باعث خونریزی٬ تورم لثه‌ها٬ حکلات مکرر آنفولانزا  و سرماخوردگی٬ زخم دهان و زبان٬ ترک‌ خوردگی‌های عمیق گوشه‌های لب و دیگر مشکلات این چنینی می‌شود. اسکوروی در گذشته به بیماران ملوان‌ها معروف بود. زیرا ملوانان در طول سفرهای طولانی خود از مواد حاوی لیمو شیرین محروم بودند٬ بعدها زمانی که علت این بیماری کشف شد دیانوردان با خود مرکبات به کشتی می‌بردند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود. لیمو شیرین می‌تواند خونریزی لثه را متوقف کند. مخلوط آب خالص لیمو شیرین و کمی نمک می‌تواند بعد تماس با محل خونریزی باعث متوقف کردن فوری خونریزی لثه شود.

 

3- جلوگیری از بوی بد دهان

افراد زیادی هستند که  که از مشکل بوی بد دهان خود رنج می‌برند. نوشیدن آب لیمو شیرین باعث می‌شود بوی بد دهان کاهش یابد٬ همچنین آب موجود در پوست لیمو شیرین کم بیشتری در رفع بوی بد دهان خواهد کرد.

 

4- کمک به زخم معده

مواد موجود در لیمو شیرین می‌تواند در سم زدایی و پاک سازی معده موثر باشد٬ همچینن خواص آنتی بیوتیکی لیمو شیرین در بهبود رخم‌های معده و زخم‌های دهان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

فواید بی نظیر لیمو شیرین

5- مشکلات تنفسی

عصاره روغن گرفته شده از این میوه باعث می‌شود که مجاری تنفسی پاکسازی شود و از گرفتگی و تنگ شدن این مجاری جلوگیری می‌کند. بنابراین امروزه این روغن در بسیاری از اسپری‌ها٬ خوشبو کننده‌ها و مایع بخور‌ها استفاده می‌شود.

 

6- بهبود سیستم ایمین بدن

مصرف منظم آب لیمو شیرین باعث تنظیم گردش خون و کمک بخ سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین این اتفاق باعث می‌شود که جریان خون به قلب نیز افزایش بیابد و خون رسانی به خود قلب تنظیم شود٬ در نتیجه در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن٬ قلبی سالم نیز خواهید داشت.

 

7-  لیمو شیرین خاصیت ضد سرطانی دارد

لیمو شیرین حاوی آنتی اکسدان است٬ همچنین ماده ای به اسم لیمونویید (Limonoids) دارد که در مبارزه با انواع سرطان‌ها موثر است٬ لیمونویید‌ها دارای ساختاری هستند که به یک قند به نام گلوکز متصل است٬ گلوکز سوخت اصلی سلول‌هاست.

 

8- حفاظت در مقابل آرتریت روماتویید

لیمو شیرین سرشار از ویتامین C است٬ این ماده باعث حفاظت و پیشگری از التهاب و تورم مفاصل می‌شود. دانشمندان توانسته‌انذ تاثیر فوق‌العاده‌ی این میوه را در کاهش بیماری‌هایی مانند آرتریت روتویید (rheumatoid arthritis) و استئوآرتیرت (osteoarthritis) ثابت کنند.

 

9- کمک به کاهش وزن

لیمو شیرین به کاهش وزن شما نیز کمک خواهد کرد. نوشیدن روزانه یک لیوان آب ولرم شده‌ی لیمو شیرین به همراه یک قاشق عسل٬ به کم کردن وزن شما کمک خواخد کرد. لیموشیرین باعث کاهش کلسترول خون و تنظیم فشار خون خواهد شد.

 

10-  درمان اختلالات مجاری ادراری

لیمو شیرین دارایی مقدار بسیار زیادی پتاسیم است که در دفع سموم از کلیه‌ها و مثانه است که نتیجه باعث درمان عفونت‌ مجاری ادراری٬ کلیه‌ها و مثانه خواهد شد.

 

همچنین لیمو شیرین باعث بهبود آسم و التهاب لوزه می‌شود٬ در کاهش ریزش مو٬ ضد عفونی کردن پوست سر و کاهش شوره‌ی سر٬ سفید و صاف کردن پوست بدن موثر است٬‌ اگر لیمو شیرین بخورید باعث ایجاد بوی خاصی در بدنتان می‌شود که می‌تواند حشرات را از شما دور کند.

منبع: بنیتا

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان