علائم کمبود امگا-۳ چیست

اسیدهای چرب امگا-۳ برای بدن ضروری هستند، کمبودشان به بدن ضرر می زند و باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند. گزارش بنیتا را در رابطه با علائم کمبود آن بخوانید.

علائم کمبود امگا-3 چیست

اسیدهای چرب امگا-3 از ترکیبات ضروری غشای تمام سلول‌های بدن شما هستند؛ اما بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند و شما باید با گنجاندن امگا-3 به رژیم غذایی‌تان از کمبود آن جلوگیری کنید. غذاهای دریایی و به خصوص ماهی‌هایی مانند سالمون و تن بهترین منبع اسیدهای چرب امگا-3 هستند. آجیل‌ها و دانه‌هایی مانند بذر کتان، گردو و سویا نیز دارای سطوح قابل توجهی امگا-3 هستند. کمبود این ماده در بدن، باعث بروز علائمی می‌شود، در ادامه با بنیتا همراه باشید تا باهم آن‌ها را بررسی کنیم.

ماهیCredit: Getty

علائم روانی

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند، اسیدهای چرب امگا-3 تاثیر قابل توجهی روی سلامت روان دارند. افسردگی، اضطراب، افسردگی پس از زایمان، اسکیزوفرنی و اختلالات دو قطبی شدن همگی با کمبود این ماده در بدن در ارتباط هستند. همچنین مشکلات مربوط به حافظه نیز تا حدودی با کمبود امگا-3 در بدن در ارتباط است اما محققان معتقدند برای نتیجه گیری بهتر باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

تغییرات ظاهری

کمبود اسیدهای چرب در بدن می‌تواند تاثیراتی سطحی بر روی بدن داشته باشد، مانند پوسته پوسته شدن، خشک شدن، تغییر رنگ و خارش پوست. همچنین ممکن است بعضی نواحی پوست چرب شده و بعضی نواحی دیگر خشک شوند. در بعضی موارد اثر انگشت به دلیل ترک برداشتن نوک انگشت‌ها از بین می‌رود. شواهد نشان داده‌است؛ افرادی که دچار کمبود امگا-3 هستند موهایشان خشک می‌شود، شوره زده و یا می‌ریزد. ناخن‌ها نیز دچار تغییر می‌شوند، رشدشان کم شده و بسیار شکننده می‌شوند. 

دیگر علائم

خستگی و ضعیف شدن جریان خون از دیگر نشانه‌های کمبود امگا-3 در بدن هستند. برخی از افراد ممکن است تشنگی بیش از حد، دفع ادرار بیش از اندازه، خشک شدن چشم و افزایش جرم گوش را نیز تجربه کنند.  

دو مورد از مهم‌ترین اسیدهای چرب گروه امگا-3، ایکوزاپنتانوئیک اسید یا به اختصار(EPA) و دوکوزاهگزانوییک اسید یا به اختصار(DHA) هستند و به مقدار زیادی در غذاهای دریایی وجود دارند. دسته‌ی دیگری از اسیدهای چرب این گروه آلفا لینولنیک اسیدها یا به اختصار(ALA) هستند که در گیاهان خاصی مانند بذر کتان، گردو، سویا و آجیل‌های دیگر یافت می‌شوند. بسیاری از غذاهای غربی دارای مقدار زیادی روغن سبزیجات هستند که سرشار از اسیدهای چرب امگا-6 است. یک موسسه‌ی تحقیقاتی اعلام کرده است مقدار زیاد امگا-3 و امگا-6 در بدن می‌تواند منجر به التهاب و بیماری‌های قلبی شود بنابراین نباید در مصرف آن‌ها زیاده روی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر