ماهان شبکه ایرانیان

امام صادق(ع)در فرهنگ کوثر

مجموعه حاضر، تلاشی ویژه جهت شناساندن چهره پرفروغ امام صادق(ع)در چهلمین شماره ماهنامه است; آنچه در پیش رو دارید فهرست مقالات شماره قبل کوثر درباره امام صادق(ع) است.

مجموعه حاضر، تلاشی ویژه جهت شناساندن چهره پرفروغ امام صادق(ع)در چهلمین شماره ماهنامه است; آنچه در پیش رو دارید فهرست مقالات شماره قبل کوثر درباره امام صادق(ع) است.

1- اگر پیامبر می افزود، کوثر، شماره 5، ص 62 تا63، عباس عبیری

این داستان، براساس یک واقعیت تاریخی تدوین شده و به مناسبت سالروز میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) به خوانندگان کوثر هدیه شده است. این داستان مربوط به شخصی به نام «سدیر» است که درخواب به محضر پیامبراکرم(ص) مشرف شد و در آن جا با خرما (8عدد) پذیرایی شد و امام صادق(ع) به او فرمود: «ای سدیر! اگرپدر بزرگم، رسول خدا، بیشتر می داد، مانیز بردهش خویش می افزودیم.»

2- امام صادق(ع) و نهضت عظیم علمی، کوثر شماره 12، ص 72 تا75، ناصرالدین انصاری قمی.

این مقاله به مناسبت 25 شوال، سالگرد شهادت امام صادق(ع) تهیه شده است. نویسنده، بعد از ذکر مقدمه به مدت زندگی و امامت آن حضرت، نقش امام در زدودن انحراف از چهره دین، اقدامات علمی وفرهنگی امام (برخورد با غلات، تربیت راویان، تربیت مبلغان) و درنهایت به برگ احکام فقهی مذاهب اسلامی به حضرت، می پردازد. درذیل همین بخش می خوانیم:

«جوامع حدیثی شیعه، آکنده از احادیث امام صادق(ع) است و هیچ تفسیری از تفاسیر امامیه از گفتار تفسیری آن حضرت خالی نیست.

احادیث اخلاقی حضرت در کتاب «الاخلاق عند الامام الصادق(ع ») وآراء فلسفی او در کتاب «فلسفه الامام الصادق(ع ») و نظرات فلکی و هیوی ایشان در «الهیئه و الاسلام » و گفتارش در علم کیمیا درکتاب «الامام الصادق(ع)، ملهم الکیمیاو فرمایشاتش در علم طب در«طب الامام الصادق » و ادعیه درکتب «الصحیفه الصادقیه » و«ادعیه الامام الصادق » و شمار علم آموختگان و اصحاب و راویان آن حضرت در کتابهای «الفائق فی اصحاب الصادق » و «اصحاب امام صادق » و معرفی کتابهایی که در باره آن بزرگوار نگاشته شده در«کتابشناسی امام صادق » گرد آمده است.

3- رمز و راز وحدت از دیدگاه امام صادق(ع)، کوثر، ش 16، ص 92تا93، جواد محدثی

«در هفته وحدت »، در سایه کلام نورانی حضرت صادق(ع) به رمز وراز تحقق همدلی و اخوت دینی و شرکت اجتماعی اشاره می شود. آن هم برمبنای یک حدیث زیبا از امام (بحارالانوار، ج 75، ص 237).

4- سیمای ابوخالد کابلی (بخش 1) کوثر، ش 18، ص 50 تا53، سیدحسن احمدی نژاد.

در این مقاله به زندگی ابوخالد کابلی که محضر سه امام (علی بن حسین، امام باقر و امام صادق علیهم السلام ) را درک کرده،پرداخته است و بارها پیرامون وی از امام صادق(ع) روایت و مطلب نقل کرده است. در بخشی از این مقاله می خوانیم «امام صادق(ع)فرمود: پس از حادثه خونین عاشورا، جز سه تن بیشتر مردم از دین دست برداشتند. این افراد عبارتند از: ابوخالد کابلی، یحیی بن ام طویل و جبیربن مطعم.»

5- هشام بن حکم از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع)، کوثر،ش 18، ص 84 تا89، عبدالکریم پاک نیا.

مقاله حاضر به معرفی هشام بن حکم می پردازد و این عناوین را دربردارد. قرن دوم هجری، عصر شکوفایی نهضت فرهنگی شیعه، هشام بن حکم کیست؟ سفر برای تحصیل دانش، جایگاه هشام در محضر امام صادق(ع) مناظره های علمی، هشام و مناظره با عمروبن عبید معتزلی،اکثریت دلیل حقانیت نسبت، خواستگاری هشام ترازوی امامت و الگوی شیعیان، هشام در محضر امام کاظم(ع) کارگزار امام، دستور تقیه،مقام علمی.

در این مقاله می خوانیم: «هشام در اوایل قرن دوم هجری در کوفه دیده به جهان گشود و در شهر واسط رهنه کرد و به عرصه اجتماع گام نهاد...»

6- سیمای ابوخالد کابلی 2، کوثر، ش 19، ص 42 تا 45، سیدحسن احمدی نژاد

7- امام صادق(ع) از میلاد تا میعاد، کوثر، ش 23، ص 5، علی نجفی.

8- عبدی کوفی، شاعر ولایت و حریت، کوثر، ش 24، ص 44 تا47.

جواد محدثی.

بررسی اشعار مکتبی، عبدی کوفی، هدف مقاله مذکور است. در بخش ازاین مقاله می خوانیم:

امام صادق(ع) فرمود: ای جماعت شیعه! به فرزندانتان شعر عبدی رایاد دهید. همانا او بر دین و آیین خداست.» و به تعبیر علامه امینی در الغدیر«صدق و صداقت لهجه و استواری در مسیر شعر وادبی و رسایی بیان در سرودن از دستور امام صادق(ع) به اوبرمی آید که فرمود: نوحه ها و مرثیه های بانوان را که درسوگواری ها می خوانند، گردآوری کند.»

9- امام صادق(ع) را بهتر بشناسیم(1)، کوثر، ش 24، ص 70 تا 74،محمد الله اکبری.

این مقاله بعد از ذکر مقدمه ای در نام، مدت امامت، خلفای معاصرو مهمترین حوادث سیاسی جهان دوران امامت، حضرت این عناوین رابه بررسی نشسته است. شمایل، آراستگی ظاهری، لباس پوشیدن،غذاخوردن، عبادت، برنامه زندگی (کار، تجارت)

10- با امام صادق(ع) در سایه قرآن، کوثر، ش 24،ص 75 تا 78.

سیدعلی رضا جعفری

اهل بیت علیهم السلام ترجمان قرآن، عنوان مقدمه ای است که نویسنده برای ورود به بحث انتخاب کرده است. آن گاه مواردی از تفسیرها وسخنان امام پیرامون برخی از آیات را نقل کرده است از جمله:«هرچه می خواهی در قرآن بجوی، اقسام ایمان در قرآن (اقرارزبان، تصدیق قلبی، انجام واجبات، تایید و حمایت) اقسام کفر درقرآن (انکار، بیزاری، ترک فرمان خدا، کفران) رنگ خدایی، معنای خشم و غضب خدا و در نهایت این که چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود.»

11- امام(ع) را بهتر بشناسیم(2)، ش 28، ص 43 تا47، محمدالله اکبری

این مقاله، ادامه مقاله ای است که در شماره 24 کوثر چاپ شده ودر آن این عناوین آمده است:

بخشش به نیازمندان، شجاعت، مهابت و گذشت و بردباری، صبر،تواضع، صله رحم، کمک مالی برای برقراری صلح و آرامش، همدردی بامردم و همه این فضایل در سیره امام صادق(ع) مورد توجه قرارگرفته است.

12- مفضل کوفی، امین امام، کوثر، ش 29، ص 55 تا59، عبدالکریم پاک نیا

نماینده امام صادق(ع) در شهر کوفه، زیباترین سیمای صلح و صفا،در سایه شاخسار امامت، انیس امام هفتم، من کسی مثل او ندارم،امین امامت، در آیینه کلام دانشمندان، در اوج علم و دانش، کلام آرام بخش، استادان و شاگردان گنجینه حقایق، نکوهش مفصل، بخشی از عناوین این مقاله است.

در بخشی از این مقاله می خوانیم:

مفضل در اواخر قرن اول یا آغاز قرن دوم هجری در شهر کوفه به دنیا آمد. و در پرتو تربیت امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بالیدو در زمان امامت امام هفتم(ع) دنیا را وداع گفت.... امام صادق(ع) به مردم کوفه فرمود: مفضل بن عمر را مرجع شما قراردادم، سخن او را بشنوید و اطاعت کنید. زیرا او جز حق نمی گوید.»

13- نگاهی به سیمای امام صادق(ع)، یک کتاب در یک مقاله، کوثر،ش 34، ص 59 تا63. تلخیص محمدباقر پورامینی

مقاله حاضر خلاصه ای است از کتاب ارزشمند نگاهی به سیمای امام صادق(ع) دکتر سید جعفر شهیدی است.

14- برید عجلی، کوثر، ش 35، ص 71 تا 75، مرتضی نجفی این مقاله به معرفی ابعاد گوناگون زندگی برید عجلی از محبان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) می پردازد.

در بخش از این مقاله می خوانیم:

«الهی! دوستی، پیوند ناگسستنی بین افراد ایجاد می کند. امام معصوم(ع) با نگاه الهی خود، برید را دوست خود می نامد. او را درخدمت به مکتب تشیع سرآمد همه می بیند و می فرماید: «چهار تن نزدمن محبوب ترین مردمند. برید، زراره، محمدبن مسلم و نعمان احول.»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان