الکساندر مک‌کویین/ تاثیرگذاران دنیای مد

طراحان مد همیشه جزو تاثیرگذارترین افراد بر روی صنعت مد بوده‌اند. این بار در بنیتا بیوگرافی یکی از خلاق‌ترین طراحان لباس دنیا، الکساندر مک‌کویین را می‌خوانید.

الکساندر مک‌کویین/ تاثیرگذاران دنیای مد

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا در سری مطالب تاثیرگذاران دنیای مد، به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی یکی از طراحان بزرگ مد، الکساندر مک‌کویین می‌پردازیم.

%EB%8B%A4%EC%9A%B4%EB%A1%9C%EB%93%9C.jpg

لی الکساندر مک‌کویین، متولد 17 مارس 1969، طراح مطرح انگلیسی است. او قبل از راه‌اندازی برند خود، طراح ارشد لاین ژیوانشی برند لویی‌ویتون بود. الکساندر مک‌کویین به دلیل طراحی‌های خلاقانه و منحصربه‌فردش به شهرت زیادی دست پیدا کرد. او چهار بار موفق به کسب جایزه‌ی بهترین طراح مد از انجمن طراحان انگلستان شد. علی‌رغم موفقیت‌های بسیار، به دلیل افسردگی شدید در فوریه‌ی 2010 خودکشی کرد.

 

زندگی شخصی

الکساندر مک‌کویین در 17 مارس 1969 در یک خانواده‌ی متوسط به دنیا آمد. پدرش راننده‌ی تاکسی و مادرش معلم علوم اجتماعی بود. باوجود درآمد پایینی که داشتند، از الکساندر و پنج خواهر و برادر دیگرش به خوبی مراقبت می‌کردند. دوستانش او را «لی» خطاب می‌کردند و به دلیل گرایش‌هایش بارها در مدرسه مورد تمسخر همکلاسی‌هایش قرار می‌گرفت. الکساندر مک‌کویین در سن 16 سالگی ترک تحصیل کرد و در خیاطی اندرسن و شپرد مشغول به کار شد. او غواص ماهری بود و از این علاقه برای طراحی لباس نیز استفاده می‌کرد.

 

زندگی حرفه‌ای

مک‌کویین پس از پا گذاشتن در حرفه‌ی طراحی و دوخت لباس، تصمیم گرفت در همین حرفه مسیر خود را ادامه دهد. او شروع به همکاری با Angels and Bermans، که طراحان لباس‌های نمایشی بودند کرد. سبکی که از آن زمان برای لباس هایش انتخاب کرد، تا بعدها که به صورت مستقل شروع به کار کند، تبدیل به امضای کاری‌اش شد. مک‌کویین لندن را به مقصد میلان ترک کرد و در میلان به عنوان دستیار طراح مد ایتالیایی، رومئو گیگلی مشغوب به کار شد. پس از بازگشت به لندن به دانشگده هنر و طراحی سینت مارتین رفت و در رشته‌ی طراحی مد فارغ‌التحصیل شد. پرو‌ژه‌ی پایانی‌اش را با الهام از «جک قاتل»  طراحی و ارائه کرد و  مورد استقابل ایزابلا بلو، استایلیست مشهور انگلیسی قرار گرفت. او بعدها به دوست صمیمی مک‌کویین تبدیل شد. پس از مرگ این دو فیلمی‌ از زندگی مک‌کویین و ایزابلا بلو وارد مرحله ساخت شد.

11savagebeauty.jpg

کت سمت راست تصویر، پرو‌ژه‌ی فارغ‌التحصیلی الکساندر مک‌کویین

 

کمی پس از فارغ‌التحصیلی، مک‌کویین کسب‌و‌کار خود را با طراحی لباس برای خانم‌ها آغاز کرد. طراحی‌های او خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و تنها 4 سال بعد از اینکه از مدرسه‌ی مد فارغ التحصیل شد، به عنوان طراح ارشد برند لویی ویتون مشغول به کار شد. باوجود اینکه شغل آبرومند و با پرستیژی بود، مک‌کویین نسبت به آن دوران از دوران حرفه‌ای‌اش بی‌تفاوت بود. مک‌کویین در همان زمان هم از سطح انتظارات مردم از مد فراتر رفته بود. او در مراسم کت واک از مدلی استفاده کرده بود که نقص عضو داشت و با پاهای مصنوعی روی استیج راه می‌رفت. با این حال هنوز فکر می‌کرد در دنیای مد عقب مانده. او اعتقاد داشت شغلش جلوی خلاقیت‌هایش را می‌گیرد. او بعدها گفت: «من با ژیوانشی برخورد خوبی نداشتم. آن‌جا تنها یک منبع درآمد برای من بود. اما کاری از دستم بر نمی‌آمد؛ تنها راهی که وجود داشت این بود که به من اجازه دهند مفهوم و هویت تازه‌ای به آن خانه‌ی مد بدهم و آن‌ها دوست نداشتند این کار را انجام دهند. حتی با وجود اینکه در دوران فعالیت برای ژیوانشی، از کارش راضی نبود، در سال‌های 1996، 1997 و 2001، به عنوان طراح برتر بریتانیا انتخاب شد.

در سال 2000، برند گوچی 51 درصد از سهام شرکت خصوصی مک‌کویین را خریداری کرد تا کسب‌و‌کار مک کویین را گسترش بدهد. پس از آن مک‌کویین ژیوانشی را ترک کرد. او در سال 2003 توسط انجمن طراحان آمریکا به عنوان طراح سال انتخاب شد. مک‌کویین در نیویورک، لندن، لاس وگاس و لس آنجلس بوتیک‌هایی افتتاح کرد و به این ترتیب با سرمایه‌ی گوچی، از قبل نیز موفق‌تر شد.

الکساندر مک کویین هرگز از ظاهر یا گذشته‌ی فقیرانه‌اش خجالت نمی کشید و این ویژگی او همیشه معروف بود.  او به شکستن سنت‌ها افتخار می‌کرد و آن را عاملی برای موفقیتش می‌دانست. در گالری زیر یکی از کالکشن‌های معروف الکساندر مک‌کویین به نام Savage Beauty را می‌بینید.

 

 

مرگ

از سال 2007 مسائل مختلفی باعث افسردگی مک‌کویین شدند. در سال 2007، ایزابلا بلو، دوست قدیمی‌اش خودکشی کرد و مک‌کویین کالکشن بهار وتابستان 2008 خود را به او تقدیم کرد. او درباره‌ی مرگ ایزابلا بلو گفت: «‌مرگ او با ارزش‌ترین چیزی بود که من در مد یاد گرفتم». دو سال بعد مادرش در تاریخ 2 فوریه 2010 از دنیا رفت و افسردگی او را تشدید کرد. یک روز قبل از مراسم خاکسپاری مادرش، بدن بی‌جان مک‌کویین در آپارتمانش در لندن پیدا شد. علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند. مک‌کویین 50 هزار پوند از ثروتش را برای سگ‌های خانگی‌اش گذاشت تا آن‌ها مانند زمان حیات او در آرامش زندگی کنند و 100هزار پوند از ثروتش را به خیریه بخشید که بیشتر آن‌ها پناهگاه‌های حیوانات بودند.

Quote

من می‌خواهم به زنان قدرت ببخشم. می‌خواهم مردم از قدرت زنانی که طرح‌های من را می‌پوشند بترسند.

من می‌خواهم به زنان قدرت ببخشم. می‌خواهم مردم از قدرت زنانی که طرح‌های من را می‌پوشند بترسند.

الکساندر مک‌کویین

هر هفته دوشنبه ها با یک بیوگرافی از تاثیرگذاران دنیای مد همراه شما هستم. نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت‌ها با من درمیان بگذارید. همچنین می‌توانید کانال تلگرام بنیتا  و صفحه‌ی اینستاگرام بنیتا را نیز دنبال کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان