ماهان شبکه ایرانیان

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران/ یک کتاب بیشتر بخوانیم

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۳ اردیبهشت در شهر آفتاب آغاز به کار کرد و تا ۲۳ اردیبهشت ماه میزبان علاقمندان به کتاب و کتاب‌خوانی خواهد بود

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران/ یک کتاب بیشتر بخوانیم

مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور در حوزه‌ی کتاب این روزها در حال برگزاری است. سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شروع به کار کرد و سیل کتاب‌خوانان و علاقمندان به کتاب و حتی کسانی که علاقه‌ی چندانی هم به کتاب ندارند را هم راهی شهر آفتاب کرد. با بنیتا همراه باشید تا نگاهی به نمایشگاه کتاب از آغاز تاکنون داشته باشیم.

International-Tehran-Book-Fair%20%286%29.jpg

سرانه‌ی مطالعه در هر جامعه‌ای یکی از معیارهای پیشرفت و توسعه‌ی آن محسوب می‌شود. بالا بودن این سرانه فقط برای فخر فروشی و افتخار کردن نیست؛ وقتی که مردم یک جامعه مطالعه را جدی بگیرند و کتاب را در سبد مصرف خود قرار دهند، در زندگی روزانه‌ی خود و در برخورد با مسائل مختلف خردمندانه‌تر و آگاهانه‌تر رفتار می‌کنند. متاسفانه میزان مطالعه در جامعه‌ی ما پایین است اما در این سال‌ها تلاش‌هایی برای افزایش این سرانه در کشور ما صورت گرفته که یکی از این اقدامات نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که اتفاق بسیار خوبی است و شور و شوقی زیادی که برای کتاب و کتاب خواندن در میان مردم ایجاد ‌می‌کند.

International-Tehran-Book-Fair%20%283%29.jpg

سال 1366 آغاز این اتفاق خوب بود. 13 تا 22 آبان این سال، اولین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد. عنوان این نمایشگاه «فرهنگ و تمدن اسلامی» نام گرفت. چرا که بیش از دوهزار عنوان کتاب مرجع درباره فرهنگ و تمدن اسلامی در این نمایشگاه عرضه شد. مکان آن هم محل دائمی نمایشگاه‌های تهران بود. در اولین دوره‌ی نمایشگاه کتاب 32 کشور با 26 هزار عنوان کتاب شرکت کردند؛ در حالی که تنها هشت‌هزار عنوان کتاب از ناشران داخلی در نمایشگاه عرضه شده بود. اولین دوره‌ی نمایشگاه کتاب به معنای واقعی بین‌المللی بود. در سال‌های بعد هم با وجود تمام مشکلات، مهم‌ترین رویداد کتاب کشور برگزار می‌شد. تا سال 1385 همچنان محل دائمی نمایشگاه‌های تهران میزبان کتاب‌ها و کتاب‌خوان‌ها بود. از سال 1385 تا 1394 هم مصلی تهران به عنوان محل نمایشگاه کتاب انتخاب شد. از سال گذشته هم کتاب‌ها در شهر آفتاب منتظر مردم هستند.

در طول این سال‌ها هم نمایشگاه با تمام فراز و فرودهایش توانسته نه‌تنها اشتیاقی هرچند مقطعی برای مطالعه در میان دانشجویان، اهل علم و معدود افراد کتاب‌خوان ایجاد کند، بلکه برای همه‌ی افراد در سنین مختلف و طبقات مختلف جامعه این اشتیاق را ایجاد کرد. در هر دوره‌ نسبت به دوره‌ی قبل تعداد ناشران داخلی و خارجی افزایش می‌یافت و هر سال هم شعار جالبی برای آن انتخاب می‌شد. امسال هم شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» برای دعوت به آمدن به نمایشگاه در همه جای شهر و فضای مجازی می‌چرخد.

International-Tehran-Book-Fair%20%285%29.jpg

چند روز است که کتاب‌ها و کتاب‌فروش‌ها در شهر آفتاب منتظر کتاب‌دوستان هستند. با این که مسیر دسترسی برای نمایشگاه کتاب کمی دورتر شده اما به رفتنش می‌ارزد. امکاناتی هم برای این کار در نظر گرفته شده؛ از جمله ایجاد محل‌هایی برای اسکان کسانی که از شهرستان‌ها می‌آمدند. ولی در کل خود نمایشگاه کتاب اتفاق خوبی است که کمک زیادی به بالا رفتن سطح فرهنگ می‌کند.

منبع: بنیتا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان