زنان در آثار نقاشان بزرگ تاریخ؛ مریم مجدلیه

مریم مجدلیه از مشهورترین زنان انجیل است. در فرهنگ عامه‌ی مسیحیت از او به عنوان زنی زیباروی ولی فاحشه نام برده می‌شود که پس از ملاقات با حضرت عیسی(ع) توبه می‌کند و پرهیزگار می‌شود. با الهام از زندگی او آثار نقاشی بسیار توسط نقاشان بزرگ تاریخ خلق شده است.

زنان در آثار نقاشان بزرگ تاریخ؛ مریم مجدلیه

تاریخ منبع بی‌پایانی برای هنر و ادبیات است. پر از داستان‌ها و اتفاقات کوچک و بزرگ که هر کدام می‌توانند دستمایه‌ی خلق آثاری بزرگ و ماندگار شوند؛ کما اینکه بسیار این اتفاق افتاده است. در این میان داستان‌های مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارند. کمتر هنرمندی در تاریخ اروپا وجود دارد که اثری با الهام از کتاب مقدس خلق نکرده باشد. دلیلش هم کاملا مشخص است و آن هم استیلای هزار ساله‌ی کلیسا بر تمام وجود زندگی و مناسبات سیاسی و اجتماعی و هنری اروپاست؛ پس بی‌جهت نیست که موضوعات مذهبی نمود زیادی در آثار هنری و به‌ویژه نقاشی دارد. در سلسله مطالب مربوط به زنان در آثار نقاشی، این‌بار هم به سراغ یکی دیگر از شخصیت‌های مذهبی تاریخ مسیحیت رفته‌ایم. با بنیتا همراه باشید تا ببینیم مریم مجدلیه که بود و نگاه نقاشان مختلف به او چگونه است.

مریم مجدلیه

مریم مجدلیه، یکی از مشهورترین شخصیت‌های انجیل است. لقبِ مجدلیه به شهری به نام مجدله در کرانه‌ی غربی دریاچه‌‌ی تیبریاس اشاره دارد. مریم به عنوان زنی بسیار زیباروی ولی بدکاره در فرهنگ عامه‌ی مسیحیت شناخته می‌شود. روزی مردم شهر او را دنبال می‌کنند تا سنگسارش کنند. مریم می‌گریزد تا اینکه به عیسی برمی‌خورد، به پای او می‌افتد و از همان لحظه توبه می‌کند و همواره در کنار مسیح باقی می‌ماند. در انجیل نقل شده که او شاهد به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع) بوده. البته در هیچ‌کدام از انجیل‌های چهارگانه ازاو به عنوان زن بدکاره یا فاحشه نام برده نشده است. افسانه‌ها و داستان‌های زیادی پیرامون زندگی او وجود دارد. مثلا گفته می‌شود که او دارای تبار سلطنتی بود و زنی برجسته در میان قوم. داستان‌های دیگری نیز در مورد او وجود دارد که می‌گوید او همسر حضرت عیسی(ع) بوده است. رمان رمز داوینچی نوشته‌ی دن براون با آب و تاب بسیار به این موضوع پرداخته که در زمان انتشارش واکنش شدید کلیسا را در پی داشت.

مریم مجدلیه

به هر حال اما گذشته از تمام این‌ها داستان توبه‌ی مریم مجدلیه در پای عیسی، خالی کردن شیشه‌ی عطری گران‌بها بر سر و بدن عیسی و خشک کردن پاهای او با گیسوانش از موضوعاتی است که بسیاری از نقاشان بزرگ تاریخ به آن پرداخته‌اند. در ادامه تعدادی از این آثار را مشاهده می‌کنید.

 

عزاداری سه مریم بر مسیح مرده

اثر: آنیباله کاراچی

مریم مجدلیه

 

گفت‌وگوی مریم مجدلیه با مسیح

اثر: پابلو ورونسه

مریم مجدلیه

 

مرا لمس مکن

اثر: جوتو

مریم مجدلیه

 

مریم مجدلیه به آرامگاه نزدیک می‌شود

اثر: جیان گیرولامو ساولادو

مریم مجدلیه

 

مریم مجدلیه در خانه‌ی سیمون فریسی

اثر:جین بورود

مریم مجدلیه

 

مریم مجدلیه

اثر: پی‌یرو کوزیمو

مریم مجدلیه

 

مریم مجدلیه

اثر: هنرمند ناشناس

مریم مجدلیه

 

اولین دیدار مسیح و مریم مجدلیه

اثر: هنریک سیمیرازکی

مریم مجدلیه

 

مجدلیه در حال خواندن

اثر: آمبروسیوس بنسون

مریم مجدلیه

 

مجدلیه‌ی توبه‌کار

اثر: جورج دلاتور

مریم مجدلیه

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان