حضرت امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند: همانا کلام آل محمد صعب آمیخته به دشواری، سنگین و پوشیده در حجاب، فراتر از دست یابی عقل است، که آن را جز ملک مقرب یا پیامبری مرسل یا بنده ای که خدا قلبش را به واسطة ایمان امتحان کرده، و یا شهری که بلند و استوار است، تحمل نمی کند. پس هنگامی که قائم ما قیام نماید، [درباره آن] سخن گوید و قرآن او را تصدیق فرماید.34
ظاهر این روایت به ما می گوید که اسرار قرآن کریم و امامان اطهار(ع) در آخرالزمان به دست امام مهدی(ع) آشکار خواهد شد و این مطلب از تعدادی از احادیث دیگر نیز استنباط می شود.
از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که فرمودند: علم بیست و هفت قسمت دارد. همة آن چه را رسولان الهی آوردند، دو قسمت است، و مردم تا به امروز از دو قسمت آن آگاه نیستند. هنگامی که قائم(ع) قیام نماید، بیست و پنج قسمت آن را بیرون می آورد و آن را در میان مردم منتشر می سازد و آن دو قسمت را نیز به آن ها انضمام می نماید تا همة بیست و هفت قسمت علم را انتشار دهد.35
سبزواری(ره) بیان می کند:
«هم چنان که طبیعت اسرار و گنج های خود را به تدریج آشکار می نماید، گنجینه های حقایق نیز به تدریج در افراد بشر ظاهر می گردد، لذا در علایم نشر حق و عدل حقیقی ذکر شده که خداوند متعال عقل ها و درک های بندگان را اکمال می کند تا حجت او را مورد اهانت قرار ندهند و قدر و منزلتش را بزرگ شمارند.»36
هم چنین در برخی از اخبار آمده است که حضرت امام مهدی(ع) میان مردم بنابر شواهد حقیقی و باطنی نه صرفاً ظاهری قضاوت و حکومت خواهد نمود، و این امری است که دربارة هیچ یک از پیامبران و رسولان، غیر از داوود نبی(ع)، سابقه نداشته است. در روایات مشاهده می کنیم که حضرت محمد(ص) بر اساس ظواهر امور قضاوت می فرمود؛ چنان که ازآن حضرت روایات شده است که فرمودند:
شما (مردم) برای دادخواهی نزد من می آیید، و من بشری مانند شما هستم. ممکن است دلایل برخی از شما نسبت به دیگران گویاتر باشد، که (در آن صورت) من میان شما بر اساس آن چه می شنوم داوری می کنم. پس اگر دربارة کسی [که به ناحق ادعا کرده و به دروغ دلیل آورده است] نسبت به حق دیگری حکم نمایم و آن را اخذ کند، بی تردید پاره ای از آتش را برایش تضمین کرده ام.37
اما امام مهدی(ع) بنابر بواطن امور قضاوت خواهند نمود. از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند:
هنگامی که قائم آل محمد(ع) قیام نماید، میان مردم همانند داوود(ع) حکم خواهد نمود، چنان چه به هر دلیلی نیاز دشته باشد، خداوند متعال آن را به او الهام خواهد فرمود.37
پی نوشت:
34. همان، ص305.
35. بصائر الدرجات، ص37.
36. الإمام المهدی(ع) و الیوم الموعود، ص492.
37. مواهب الرحمان، ج3، ص223.
38. همان، ص214.