ماهان شبکه ایرانیان

معرفی کتاب - یاد محبوب

چاپ اول: ۱۳۷۹، نشر آفاق، ۱۲۶ صفحه، ۶۵۰ تومان

یاد محبوب

مؤلف: سیدحسین حسینی

ویراستار: سید علی رضوی

چاپ اول: 1379، نشر آفاق، 126 صفحه، 650 تومان

بعضی وقت ها که می خواهیم درباره موضوعی اطلاع کسب کنیم، سراغ استاد و معلم، پدر و مادر یا کسانی می رویم که با آن موضوع بیشتر و بهتر آشنایی و آگاهی دارند و می توانند به ما اطلاعات صحیح و درست بدهند . اگر اهل مطالعه و تحقیق هم باشیم و حوصله و زمانی را برای رفتن به کتابخانه یا خریدن کتاب تخصیص بدهیم، سراغ کتاب هایی می رویم که پاسخ سؤالات ما را بخوبی داده باشند . درباره موضوع مهدویت و وجود مقدس حضرت مهدی، علیه السلام، نیز کتاب های زیادی در قالب شعر، داستان، مقاله و ... نوشته شده که می تواند ما را در جهت آشنایی هر چه بیشتر با آن حضرت راهنمایی کند . بعضی از نویسنده ها هم برای سهولت دسترسی مخاطبان و علاقه مندان به این موضوع، به تالیف کتاب یا گردآوری مطالبی پرداخته اند که در قالب پرسش و پاسخ نوشته شده است .

«یاد محبوب » یکی از نمونه های چنین کتاب هایی است . در این کتاب، ابتدا سؤالی درباره امام عصر، علیه السلام، مطرح شده، سپس با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار پاسخ آن شرح داده شده است . در پایان هر پاسخ نیز منابعی برای آگاهی و مطالعه بیشتر - البته با ذکر شماره فصل و صفحاتی از کتاب که اختصاص به موضوع سؤال دارد - آورده شده است .

راستی دلت می خواهد بدانی چرا حضرت مهدی، علیه السلام، دو غیبت (صغری و کبری) دارد؟ چرا دیدار امام عصر، علیه السلام، نصیب همه مشتاقان نمی شود؟ و چرا از بین تمام انبیاء و اولیاء، علیهم السلام، تنها امام زمان، علیه السلام، می تواند به خواسته خدا و امید مردم جامه عمل بپوشاند؟

آیا تا به حال فکر کردی که حضرت مهدی، علیه السلام، در دوران غیبت چگونه به مردم تمام جهان رسیدگی می کند؟ آیا یکایک مردم را می شناسد؟ و این رسیدگی در روزگار ظهور چگونه است؟ و ...

بیا با هم قسمتی از جواب سؤال آخر را که سؤال پانزدهم کتاب یاد محبوب است از صفحه 62 این کتاب بخوانیم:

در این صفحه و چند صفحه بعد از آن آمده است:

... امام، علیه السلام، به مقام امامت خود، به باطن اعمال مردم واقف است . او علم اولین و آخرین و حال و آینده را به اذن الله دارد و مانند کف دست خود به تمام آنها آگاه است . درباره امام گفته اند: امام قطب عالم، مرکز و قلب جهان است و به اذن خدا جهان را اداره می کند .

هشام بن الحکم، شاگرد امام صادق، علیه السلام، در مجلس درس متکلم معروف معتزلی، عمرو بن عبید نکته ای مهم در این باره آورده است . او سپس در گزارش به امام صادق، علیه السلام، آن را بازگو می کند و آن حضرت تایید می فرمایند . خلاصه آن از این قرار است:

انسان به عنوان یک موجود زنده ابزار متعددی در بدن دارد: چشم او کار می کند، گوش او کار می کند، زبان او کار می کند، دستگاه گوارش او از غذای جذب شده استخوان می سازد، خون می سازد، پوست تولید می کند، رگ می سازد و ... فرمانده کل در تمام اینها چه کسی است؟ روح چگونه در آن واحد بر همه اعضا مسلط است؟ چگونه در آن واحد به چشم دستور می دهد که ببین، به گوش دستور می دهد که بگو و ... به همین گونه، امام، علیه السلام، قلب عالم است . او به تمام اعضای جهان به اذن الله مسلط است و آنها را به کار می اندازد .

این قدرت الهی امام است . لذا می بینیم امام، علیه السلام، در آن واحد با قدرت الهی به هزاران نفر در گوشه و کنار جهان رسیدگی می کند و فریادرسی او همواره جاری است .

... در هنگام ظهور و در نحوه اداره جهان و رسیدگی به مردم نیز باید ابعاد گوناگون شخصیت 313 نفر یاران و همراهان دست اول حضرتش را دید . آنان تابع و مطیع بدون شرط و قید امام زمان خودند . آنها افراد مورد اعتماد و اطمینان اند .

... چشم و دست امام عصرند . آنان در اقطار جهان منتشرند . به آن اندازه گوش به فرمان امام اند که طبق حدیث، مانند پاره های ابر پاییزی در لحظاتی اندک گرد هم می آیند و با آن بزرگوار می نشینند و دستور می گیرند و به کار می بندند .

... ایشان اعضای دولت آن حضرت اند . این گروه نیز، به نوبه خود، افراد صالح دیگری را بر سر کارها می گمارند . لذا امام زمان، علیه السلام، بر تمامی جهان سلطه ظاهری نیز دارد . و از تمام گوشه و کنار جهان و جهانیان اطلاعات دقیق در دست او هست .

... این رسیدگی - آن سان که در کتب مربوط به این موضوع و گزارش های رسیده ثبت و ضبط است - در دوران غیبت هم به وسیله ایشان و کارگزارانشان - آن جا که بخواهند - صورت می گیرد ...»

اگر علاقه مند باشی می توانی پاسخ بعضی از سؤالاتی را که درباره آن حضرت داری، در مجموعه سه جلدی این کتاب پیدا کنی .

جلد دوم یاد محبوب که ما در اینجا به معرفی آن پرداختیم، مجموعا به 30 سؤال تو درباره امامت و مهدویت، بشارت کتب آسمانی، دیدارها و تشرفات در دوران غیبت، عمر طولانی امام، وظایف منتظران و ... پاسخ داده است .

البته چه خوب است اگر قیمت کتاب با حجم کم آن تناسب داشت و خرید آن را برای مخاطبان نوجوان و جوان دشوار نمی کرد . با این حال خواندن یک اثر ارزشمند درباره امام عصر، عجل الله تعالی فرجه، برای تو و سایر دوستداران شناخت امام و مشتاقان دیدار ایشان خالی از لطف و فایده نخواهد بود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان