امام موسی صدر طلایه دار وحدت اسلامی بود

آیت الله سیدمحمد حسین فضل الله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBN به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، درباره روابط دوستانه و صادقانه اش با امام موسی صدر گفت : من چهار سال با او در نجف زندگی کردم و روابط خوبی با هم داشتیم که در این دوره از دیدگاه باز و وسیع وی درباره جهان اسلام مطلع شدم .

آیت الله سیدمحمد حسین فضل الله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBN به مناسبت سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، درباره روابط دوستانه و صادقانه اش با امام موسی صدر گفت : من چهار سال با او در نجف زندگی کردم و روابط خوبی با هم داشتیم که در این دوره از دیدگاه باز و وسیع وی درباره جهان اسلام مطلع شدم .

وی ادامه داد: امام موسی صدر از کسانی بود که پیش از آمدن به نجف ، در ایران برای به روز کردن حوزه علمیه تلاش زیادی کرده بود. آیت الله فضل الله گفت : امام موسی صدر وقتی برای اولین بار به لبنان مسافرت کرد، به نیاز همه گروه های لبنانی برای گشوده شدن عرصه هایی در دیدار و گفت وگو با طوایف دیگر پی برد و همیشه برای ایجاد چنین عرصه هایی برای مسلمانان و به شکل خاص برای شیعه تلاش می کرد و از همین رو، در لبنان روابط خود را با جامعه مسیحی افزایش داد. وی افزود: امام موسی صدر دائماً در فکر ایجاد وحدت بین طوایف مسلمان بود و شخصیت و سعه صدر او به گونه ای بود که همه مردم ، حتی دشمنانش ، جذب او می شدند.

این مرجع تقلید مقیم لبنان ، امام موسی صدر را طلایه دار وحدت اسلامی خواند و گفت : او تلاش می کرد مجلس اعلای اسلامی را با برادران اهل سنت تأسیس کند، اما با مخالفت و رد بعضی از شخصیت های سنی مواجه شد که با یکی شدن اهل سنت و شیعه در یک مجلس موافق نبودند. وی ادامه داد: وقتی او مجلس اعلای شیعیان را احداث کرد، هرگز در پی جدا کردن و ایجاد تفرقه بین اهل سنت و شیعه نبود، بلکه این کار او به آن سبب بود که موفق به ایجاد مجلسی متشکل از همه فرق مسلمان نشد.

آیت الله فضل الله گفت : امام موسی صدر همیشه در پی رفع محرومیت از مردم فقیر لبنان بود و از این رو، حرکت المحرومین را تأسیس کرد که این اقدام تنها حرکتی شیعی نبود، بلکه همه مردم را دربرمی گرفت . وی گفت : افق دید امام موسی صدر نه تنها لبنان ، بلکه همه جهان عرب را فرا می گرفت و این در رابطه خاص او با حافظ اسد و حتی جمال عبدالناصر آشکار می شد هر چند جمال عبدالناصر ابتدا رابطه خوبی با امام موسی صدر نداشت ، اما پس از دیدار با امام موسی صدر نظرش کاملاً عوض شد و اذعان کرد امام موسی صدر انسانی مخلص است که تنها در پی خدمت به اسلام می باشد. دید باز او در ارتباط با جهان اسلام چنان بود که به ارتباط با عربستان سعودی نیز کشیده شد.

آیت الله فضل الله تأکید کرد: دیدار از لیبی آخرین تلاش وی برای تحقق اهداف والایش بود که معلوم نشد سرنوشت او چه شد.

وی با اشاره به روحیه آزادمنشی امام موسی صدر در ایجاد وحدت ملی در لبنان و گفت وگو با همه مذاهب و طوایف گفت : امام موسی صدر در مبارزه با اسرائیل و پایه گذاری مقاومت نقش مهمی داشت و همیشه با سعه صدر و عاقلانه با گروه های مختلف مسلمان برخورد می کرد و این چیزی است که امروزه و در این موقعیت دشوار، جهان اسلام به آن نیازمند است .

آیت الله فضل الله تصریح کرد: ما از تمامی کسانی که به این مسئله اهتمام دارند، چه در سطح دولت ها و چه در سطح جنبش ها و احزاب و چه در سطح ملت ها، می خواهیم که در راستای کشف سرنوشت امام موسی صدر قدم بردارند و آنهایی را که در ارتکاب این جنایت بزرگ دست داشته اند، رسوا سازند جنایتی که تنها صدور بیانیه محکومیت در قبال آن کافی نیست ، بلکه دولت دست دارنده در این جنایت باید مسئولیت این مسئله را نیز در سطح جهانی ، عربی و منطقه ای بپذیرد.

 

دولت لیبی باید مجازات شود

خلیل علی حمدان ، عضو هیأت رئیسه جنبش امل لبنان ، در مراسم سی امین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر که در تالار ابن سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت : دولت لیبی باید در برابر عملی که انجام داده است مجازات شود چراکه آنها برای رسیدن به اهداف استکباری خود دست به این کار زده اند. وی افزود: امام موسی صدر، شیخ محمد یعقوب و روزنامه نگار، عباس بدرالدین بعد از اینکه رسماً وارد لیبی شدند ربوده شدند بنابراین ، در این میان مسئولیت دولت لیبی کاملاً مشهود است و هر بحثی خارج از این چارچوب بیهوده و باعث اتلاف وقت می باشد. خلیل علی حمدان تأکید کرد که دولت لیبی تنها برای گمراه کردن افکار عمومی اظهار داشته که امام موسی لیبی را به مقصد ایتالیا ترک کرده ، ولی همه تحقیقات و مدارک نشان می دهد که این سه نفر وارد رم نشده اند. وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر یک مسئول ور رهبر مجاهد برای محرومان و مستضعفان بود که به شدت در برابر دشمن متجاوز اسرائیلی مقاومت می کرد. همچنین ایشان یک شهروند ایرانی و یکی از چهره های برجسته انقلاب اسلامی ایران است که همراه با امام خمینی (ره ) به مبارزه با رژیم ستم شاهی پهلوی پرداختند.

عضو هیأت رئیسه جنبش امل لبنان با بیان اینکه ما در لبنان از امام موسی صدر الگو می گرفتیم و از نقش ایشان کاملاً آگاه بودیم گفت : مسئولیت آزادسازی امام موسی صدر و دو تن از همراهان وی از زندان های لیبی ، مسئولیت ایران یا لبنان نیست ، بلکه مسئولیت تمام آزادگان جهان است ، همچنان که امام خمینی (ره ) اهتمام ویژه ای به این امر داشتند.

 

نخستین هدف امام موسی صدر، تربیت علمی محرومان بود

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی فرد گفت : امروز لبنان عزت را برای مسلمین آفریده و دشمنان اسلام را در خانه های غصبی شان در ذلت فرو برده است . امیدواریم ملت سلحشور لبنان همواره در سایه دین ، اخلاق و فضیلت پیشگام عرصه جهاد و مبارزه با سلطه استعمار و پیشگام حرکت پیروز مقاومت تا محو اسرائیل باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در مراسم سی امین سالگرد ربوده شدن امام صدر که از سوی دفتر جنبش امل لبنان در ایران برگزار شده بود، سخن می گفت ، اظهار داشت : گمان نمی کنم هیچ انسان خردمند و منصفی در این حقیقت کمترین تردید را بنماید که شجره طیبه مقاومت اسلامی که امروز شاهد به ثمر نشستن آن در کشور لبنان می باشیم ، به دست توانای انسان بلند همت ، عالم و فقیهی فرزانه و تربیت یافته در حوزه های علمیه شیعی ، سیدی از نسل پیامبر اعظم (ص )، حضرت آیت الله سید موسی صدر، غرس شده است . وی ادامه داد: امام موسی صدر با نگاهی عمیق ، اراده ای استوار و برنامه ای مدون و راه کارهایی موفق ، راه را برای عزت و بالندگی امروز هموار ساخت .

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ویژگی های شخصیتی امام موسی صدر گفت : امام موسی صدر با هجرت به لبنان توانست طی دو دهه راه را برای لبنان امروز هموار سازد. ابوترابی با اشاره به موقعیت نامناسب سیاسی و اقتصادی لبنان و به ویژه شیعیان پیش از سفر امام موسی صدر به آنجا اظهار داشت : آیت الله صدر راه نجات لبنان را در همبستگی افراد با گرایش های سیاسی متعدد و باورهای اعتقادی متفاوت می دید و برای ایجاد پیوستگی ، این حرکت را از جامعه شیعی لبنان آغاز نمود.

وی ادامه داد: امام موسی صدر نخست به مطالعه این سرزمین و به دست آوردن اطلاعات لازم همت گمارد. قطعاً اگر او در کنج کتابخانه ی خویش جای داشت و به عنوان یک پژوهشگر کار می کرد، یک مصلح برای ملت لبنان شناخته نمی شد. او با حضور در متن جامعه و قرار گرفتن کنار محرومان نیازهای آنها را درک کرد و نخستین هدف را تربیت علمی این نسل محروم قرار داد.

وی با بیان اینکه مدتی در مدرسه شهر صور در خدمت شهید بزرگوار چمران بوده ام گفت : این مدرسه با هدف خدمت به جامعه محرومان لبنان تأسیس شد. موسی صدر، چمران را از آمریکا به این مدرسه دعوت کرد چراکه می دانست این چهره باید دستاوردهای علمی ، اخلاقی ، فرهنگی و سیاسی خویش را درخدمت یک امت قرار دهد، نه اینکه در چهار دیواری یک مدرسه زندانی شود. شهید چمران هم این حقیقت را دریافته بود و تمام وقت خود را در این مدرسه برای تربیت نسلی برای آینده لبنان مصروف داشت تربیت سیاسی اعتقادی رزمندگان سلحشوری که در برابر تهاجمات اسرائیل بایستند. ابوترابی فرد تصریح کرد: امام موسی صدر مو›سسه ای را برای تربیت دختران در نظر گرفت و آموزشگاه پرستاری دایر کرد تا دختران در متن جامعه آن روز لبنان حاضر شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اگر سیدحسن نصرالله ، مجاهد نستوه در این کشور تولد می یابد و رشد پیدا می کند از آنجاست که در آن کشور، بزرگی همچون آیت الله صدر و سربازی همچون شهید چمران سرمایه گذاری کرده اند. لبنان سرزمین ابوذر غفاری است و اینان فرزندان ابوذرند.

 

پرونده امام موسی صدر باید در جوامع بین المللی پیگیری شود

مهندس مهدی چمران ، رئیس شورای شهر تهران ، طی سخنانی گفت : مجلس باید برای انجام هرچه بهتر فعالیت درخصوص مشخص شدن وضعیت امام موسی صدر و دو تن از همراهانش ، وکیلانی مبرز و خبره به کار گیرد تا این بحث را در جوامع بین المللی پیگیری کنند. وی اظهار داشت : هرچند مجلس گزارشی را برای پیگیری این قضیه تهیه کرده که قابل تقدیر است ، اما برای نیل به هدف نهایی خود باید وکلا و حقوقدانانی به کارگیرد که بتوانند در جامعه جهانی و اروپا فعالیت کنند و قضیه را به سازمان های بین المللی بکشانند.

برادر شهید مصطفی چمران تأکید کرد که بحث محاکمه قذافی به عنوان محکوم اصلی پرونده امام موسی صدر باید به جوامع و سازمان های بین المللی و نهادهای اسلامی کشیده شود. چمران با بیان اینکه همه افراد و مسلمانان در برابر مشخص شدن وضعیت امام موسی صدر مسئولند و باید در این راه نهایت تلاش خود را انجام دهند، تصریح کرد: در این راه رسانه ها و بخصوص خبرگزاری ها که در بعد وسیع جهانی اطلاع رسانی می کنند، می توانند با اطلاع رسانی دقیق ، علاوه بر افزایش آگاهی مردم ، نقش بسزایی درباره وضعیت امام موسی صدر داشته باشند.

وی صورت نگرفتن حرکتی مناسب با جایگاه امام موسی صدر از بدو ربوده شدنش را دردآور خواند و گفت : باید برای مشخص شدن این پرونده فعالیتی متناسب با شأن و جایگاه امام موسی صدر صورت بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران در پایان با اشاره به اینکه مردم به روحانیت مبارز خود که مبارزات انقلابی فراوانی در راه آزادی اسلام داشته اند، علاقه بسیاری دارند خاطرنشان کرد: آگاهی مردم در این قضیه باعث پیگیری و حضور بیشتر آنها برای مشخص شدن وضعیت امام موسی صدر می شود، لذا باید این موضوع را بیش از گذشته به آگاهی مردم رساند.

 

لیبی مسئول ناپدید شدن امام موسی صدر است

مجلس اعلای شیعه لبنان همزمان با سالروز ربوده شدن امام موسی صدر در نشستی در شرق بیروت ، نظام لیبی را مسئول ناپدید و ربوده شدن امام صدر دانست . در این نشست ، که به ریاست شیخ عبدالامیر قبلان ، نایب رئیس مجلس اعلای شیعه لبنان ، برگزار شد، این مجلس از عملکرد مسئولان رسمی لبنان در برابر ماجرای ربوده شدن امام موسی صدر ابراز نارضایتی کرد.

 

امام موسی صدر هنوز در اسارت حکومت لیبی است

همزمان با سالروز ربوده شدن امام موسی صدر، مو›سسه فرهنگی و تحقیقاتی امام موسی صدر نامه سرگشاده ای منتشر کرد. در این نامه آمده است :

آیا می دانید که 29 سال تمام است که امام موسی صدر در اسارت به سر می برد و حکومت لیبی اجازه نداده است که هیچگونه تماسی با ایشان و دو یار همراهش برقرار شود؟ 9 شهریور ماه 1386 آغاز سی امین سال ربودن امام موسی صدر توسط سرهنگ معمر قذافی است . تصور اینکه مردم لبنان و نیروهای مقاومت اسلامی و محرومان شیعی ، سنی ، مسیحی و دروزی از دیدار و همراهی ایشان محروم بوده اند، تصوری طاقت سوز است 10585 روز! 254040 ساعت ! 15242400 دقیقه ! که هر دقیقه اش در اسارت ، روزها می نماید.

بر اساس تحقیقات و احکام صادره از سوی دادگاه های ایتالیا و لبنان و نیز اطلاعات و اسناد منتشر شده ، قطعی است که :

- امام موسی صدر برای توقف جنگ های داخلی لبنان و جلوگیری از برادرکشی مسافرت هایی به کشورهای عربی و اسلامی آغاز کرده و پیشنهاد مصرانه رئیس جمهوری وقت الجزایر، هواری بومدین ، را برای ملاقات با قذافی پذیرفته بود.

- سفیر لیبی در لبنان دعوت نامه حکومت لیبی برای ملاقات و گفت وگو با قذافی را تسلیم امام موسی صدر کرده است .

- امام موسی صدر با دو تن از همکارانشان در تاریخ 3 شهریور 1357 بنا به دعوت رسمی حکومت لیبی وارد طرابلس شده اند و در تاریخ 9 شهریور 1357 در طرابلس ربوده شده اند.

- امام موسی صدر تاکنون با هیچ وسیله ای لیبی را ترک نکرده است و هنوز در اسارت حکومت لیبی می باشد.

موضوع دیگری که قطعی است ، بی ثمر بودن مذاکرات سیاسی ده سال اخیر است زیرا دولت لیبی بارها اظهارات مختلف و متضادی را با طرف های مذاکره کننده مطرح کرده و سناریوهای گوناگونی را پیشنهاد داده است . همه سناریوها و اظهارات و مفاد مذاکرات از دو دیدگاه قابل تأمل است : اول آنکه تار و پود آنها دروغ و حیله است و هیچ کمکی به کشف حقیقت و نجات امام نمی کند دوم آنکه هدف آنها تبرئه شخص قذافی است .

حال که علی رغم تلاش بسیار، لیبی نتوانسته است به اهداف خود در جهت فرافکنی ، اتهام و مقصر جلوه دادن ایتالیا و یا انحراف افکار عمومی دست یابد، به نظر می رسد راه کارهای دیگری ، از جمله آنچه در نامه نخبگان ایران پیشنهاد شده ، باید در اولویت مأموریت و رسالت پیگیری قضیه امام موسی صدر قرار داد:

- تقویت روند پیگیری از طریق مراجع قضایی بین المللی و سازمان های جهانی و دادگاه های صالح در کشورهای دیگر

- گسترش کمی و کیفی اطلاع رسانی به منظور معرفی هر چه بیشتر امام موسی صدر و عواقب عدم حضور سی ساله ایشان در لبنان و منطقه از یک سو و ارائه هر چه گسترده تر اسناد و مدارک تحقیقات جهانی دال بر آدم ربایی لیبی

- تقویت روند جمع آوری اطلاعات از سازمان های اطلاعاتی جهان و نظارت بر قدرت و استمرار آن

- اتخاذ سیاست ملی مناسب و یکپارچه در همه قلمروهای همکاری جمهوری اسلامی ایران با لیبی و کاهش سطح همکاری ها.

شما هم می توانید در هر کجا و در هر مسئولیتی که باشید در تلاش برای آزادی امام موسی صدر و همراهانش شریک باشید.

 

بین المللی کردن پرونده امام موسی صدر در حال بررسی است

عاطف عون ، از یاران نزدیک امام موسی صدر و از مو›سسان جنبش امل لبنان ، تصریح کرد: ما همچنان به زنده بودن امام موسی صدر در زندان های قذافی اطمینان داریم ، زیرا شاهدی دال بر وفات ایشان وجود ندارد، هرچند زمان زیادی از ربوده شدن وی گذشته باشد.

وی درباره اینکه چگونه پرونده امام موسی صدر را پیگیری می کنید، اظهار داشت : پرونده در دست دستگاه قضایی لبنان قرار دارد و علاوه بر آن ، جمهوری اسلامی ایران ، جنبش امل لبنان به ریاست نبیه بری و خانواده امام موسی صدر با یکدیگر در این زمینه همکاری می کنند. وی درباره اینکه آیا تلاش ها تا کنون نتیجه ای داشته است ، تصریح کرد: تا زمانی که امام موسی صدر سالم به سوی ما باز نگردد می گوییم این تلاش ها به معنای صفر و بی نتیجه است . عون افزود: این تلاش ها تنها مسئله امام موسی صدر را زنده نگه داشته است از اینرو، مسئله امام موسی صدر فراموش نشده است و چنان یادش روز به روز در اذهان عمومی زنده تر می شود، که گویی امام موسی صدر ربوده نشده است .

عضو برجسته جنبش امل لبنان درباره اینکه چرا پرونده امام موسی صدر بین المللی نمی شود، اظهار داشت : بله ، صحیح است ، این مسئله در حال حاضر در حال بررسی است همانگونه که مسئله ترور شهید رفیق حریری ، بین المللی شد، در حال حاضر، بین المللی شدن موضوع امام موسی صدر و دو همراهش بررسی می شود. عاطف عون درباره اینکه آیا تلاش های عینی در این زمینه وجود دارد، گفت : تلاش های گسترده و فراوانی از سوی شخص نبیه بری ، رئیس مجلس لبنان ، و دستگاه قضایی لبنان انجام می شود و ما تلاش می کنیم این مسئله را بین المللی کنیم . وی درباره اینکه آیا به این مسئله (بین المللی کردن پرونده امام موسی صدر) خوشبین هستید، اظهار داشت : آری ، ما همچنین خواهان فشارهای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هستیم .

 

شواهد موجود بر زنده بودن امام موسی صدر تأکید دارد

جمیل حایک ، رئیس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان ، درباره اینکه اخیراً اعلام شد اسناد و مدارکی کشف شده که زنده بودن امام موسی صدر، بنیانگذار جنبش امل لبنان ، را تأیید می کند، گفت : همانگونه که نماینده جنبش امل در تهران در مراسم بیست و نهمین سالگرد ربوده شدن امام صدر اعلام کرد، همه شواهد و اسناد و مدارک بر این مسئله تأکید دارد که امام موسی صدر زنده است .

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مسئله بوده شدن امام موسی صدر بین المللی نمی شود، اما مسئله ترور رفیق حریری ، نخست وزیر اسبق لبنان ، بین المللی شده است و حتی کمیته ای نیز برای تحقیق درباره آن تشکیل شده ، تصریح کرد: مسئله بوده شدن امام موسی صدر آنقدر واضح است که نیاز به کشف حقیقت نیست چرا که دولت لیبی از وقوع این حادثه و حقایق آن مطلع است . حایک افزود: دولت لیبی بعد از25 سال به این مسئله اعتراف کرد که امام موسی صدر در خاک لبنان به دست اجانب ربوده شده است .

وی در ادامه درباره اینکه منظور از بین المللی کردن این مسئله این است که چرا از جامعه بین المللی برای پیگیری این مسئله درخواست نمی شود، گفت : شیخ عبدالامیر قبلان ، نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان ، بارها در سخنان خود از جامعه بین المللی خواسته است تا این مسئله را پیگیری کنند.

رئیس بخش سیاسی جنبش امل لبنان در ادامه تأکید کرد: آنچه که باید صورت پذیرد این است که دولت لیبی باید در این مورد تحت فشار قرار گیرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مسئله ربوده شدن امام موسی صدر در صحنه لبنان به طور دقیق پیگیری شود، گفت : دادگاه لبنان حکم بازداشت چند تن از مقامات دولت لیبی را که در این حادثه دست داشتند، صادر کرده است .

 

برای تعیین سرنوشت امام موسی صدر به ایران امید بسته ایم

ابوجعفر نصرالله ، رئیس هیأت اجرایی جنبش امل لبنان ، درباره آخرین اخبار مربوط به سرنوشت امام موسی صدر، رهبر شیعیان و محرومان لبنان که امسال بیست و نه سال از ربوده شدنش در لیبی می گذرد، گفت : در حال حاضر هیچ اخبار، جدیدی درباره سرنوشت امام موسی صدر وجود ندارد. نصرالله افزود: تلاش های زیادی از سوی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه انجام شده ، اما این تلاش ها تاکنون نتیجه ای نداشته است . وی درباره اینکه چگونه پرونده امام موسی صدر را دنبال می کنید، گفت : ما از طریق دستگاه قضایی لبنان و به ویژه از طریق حکم بازداشت برخی از شخصیت های لیبیایی ، این مسئله را پیگیری می کنیم و هماهنگی و تماس های مستمری با جمهوری اسلامی ایران داریم . وی تأکید کرد: ما به تلاش های جمهوری اسلامی ایران امیدواریم زیرا لیبی منافع زیادی در حفظ روابط با ایران دارد و قطعاً تهران می تواند از این مسئله به عنوان برگ برنده و ابزاری برای فشار بر حکومت لیبی استفاده کند تا سرنوشت امام موسی صدر هر چه زودتر روشن شود.

نصرالله درباره اینکه چرا پرونده امام موسی صدر همانند ترور رفیق حریری ، نخست وزیر اسبق لبنان ، بین المللی نمی شود، گفت : به اعتقاد من مانعی برای بین المللی کردن این پرونده وجود ندارد و این کار را ضروری می دانم ، اما شرایط سیاسی مربوط به پرونده امام موسی صدر با رفیق حریری متفاوت است زیرا در مسئله امام موسی صدر بیشتر کشورهای عربی در ناپدید شدن امام موسی صدر نقش داشتند.

 

پرونده امام موسی صدر باید بین المللی شود

خلیل حمدان ، از اعضای ارشد جنبش امل لبنان ، درباره آخرین خبرها درباره سرنوشت امام موسی صدر رهبر، شیعیان لبنان ، گفت : ما اعتقاد داریم که امام موسی صدر زنده و در زندان های قذافی در لیبی به سر می برد.

حمدان گفت : کمیته ای شامل وزیران دادگستری لبنان و ایتالیا برای پیگیری این مسئله تشکیل شد، اما تاکنون تلاش های این کمیته به نتیجه ای منجر نشده و متأسفانه پیشرفتی در کار کمیته به دست نیامده است .

وی درباره این پرسش که چرا پرونده امام موسی صدر در سطح بین المللی و به ویژه در دادگاه لاهه مطرح نمی شود، اظهار داشت : ما خواستار بین المللی کردن این پرونده برای افشای اقدام تروریستی قذافی هستیم ، اما همان گونه که می دانید شورای امنیت تمایلی به این کار ندارد و این پرونده با بی توجهی و بی تفاوتی آشکار آمریکا و دولت های اروپایی روبه رو است با وجودی که اسناد و شواهد بر دست داشتن حکومت قذافی در این قضیه دلالت می کنند. خلیل حمدان تأکید کرد: ما اعتقاد داریم که دولت آمریکا و کشورهای هم پیمان صهیونیزم ، چندان از آزادی امام موسی صدر استقبال نمی کنند زیرا او را از موانع بزرگ پیش روی طرح های توسعه طلبانه خود در منطقه ، به ویژه لبنان می دانند. از این رو، طرح این موضوع در دادگاه لاهه نیز به سادگی امکان پذیر نیست و نیاز به همراهی و کمک مجامع بین المللی و گروه های طرف دار حقوق بشر دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان