پدر فناوری موشکی ایران

در بیست و یکم آبان سال ۱۳۹۰ یک اتفاق تلخ رخ داد و یکی از خدمتگزاران به مردم و کشور به شهادت رسید. خبر اما بسیار کوتاه و ناگوار بود، سردار حسن مقدم در حادثه پادگان ملارد به شهادت رسید؛ سرداری که پدر موشک ایران نامیده می شود و یکی از بهترین فرماندهان عرصه فناوری های موشکی بود.

حادثه ای تلخ

در بیست و یکم آبان سال 1390 یک اتفاق تلخ رخ داد و یکی از خدمتگزاران به مردم و کشور به شهادت رسید. خبر اما بسیار کوتاه و ناگوار بود، سردار حسن مقدم در حادثه پادگان ملارد به شهادت رسید؛ سرداری که پدر موشک ایران نامیده می شود و یکی از بهترین فرماندهان عرصه فناوری های موشکی بود.

 

25 سال تلاش در توسعه توان دفاعی ایران سر افراز

شهیدتهرانی مقدم از فرماندهانی بود که از ابتدای شکل گیری سپاه به عضویت سپاه در آمده بود و در بنیانگذاری مجموعه های ادوات، توپخانه و موشکی سپاه و ایجاد یک قدرت بازدارنده برای نظام نقش کلیدی و اساسی داشت و دوران جنگ حضور فعال داشت.

وی در ابتدای جنگ در بخش تأسیس فرماندهی توپخانه سپاه و بعد از آن هم در تشکیل و بنیانگذاری فرماندهی موشکی سپاه تأثیرگذار بود و تقریباً 25 سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه این بخش از توان دفاعی قرار داده بود.

بعد از آن، تهرانی مقدم وارد تحقیقات و توسعه فعالیت های مرتبط با ارتقای قدرت بازدارندگی نظام شد و در سازمان جهاد سپاه به عنوان مسئول سازمان جهاد فرماندهی کل سپاه مشغول شد که تا روز آخر عمر هم به عنوان مسئول این سازمان در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیر بنایی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود.

 

تاسف از سکوت رسانه ها در معرفی چهره شهید تهرانی مقدم

حالا اما با گذشت یک سال از این حادثه تلخ، سالگرد این شهید بزرگوار در سکوت رسانه ها و خبرگزاری ها برگزار می شود و در رسانه های مکتوب و غیر مکتوب خبری از یادبود پدر موشکی ایران نیست.

 

در کلام دیگران

 

به روایت رهبر انقلاب

حادثه خونین در یکی از مراکز سپاه پاسداران که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان ودر پیشاپیش آنان سردار عالیقدر دانشمند برجسته و پارسای بی ادعا سردار حسن تهرانی مقدم انجامید واقعیتی تلخ واندوه بار بود.آن جان بر کفان نستوه با سینه گشاده و عزم راسخ همواره به پیشباز خطر شتافته ودر دوران دفاع مقدس و پس از آن هرگز احساس خستگی به خود راه ندادند.شهادت بی شک ترین آرزوی آنان بود.لیکن فقدان مردان بزرگ در هر کشور و جامعه ای برای آن مردم و آن کشور تاسف بار است.ما هم در غم این عزیزان با خانواده های آنان شریک و همدردیم. عزیزان من امیدوار به تفضل بی انقطاع حضرت حق و با استمداد از ارواح شهیدانتان تلاش و همت را دو چندان کنیدتا همه پیش از پیش بدانند که شهادت برای ما توفیق الهی و مایه برکت و عروج برتر است.تسلیت صمیمانه خود را به بازماندگان و دوستان و همکاران این شهدا تقدیم می دارم.

به روایت دختر شهید

 تنها مقام معظم رهبری شهید تهرانی مقدم را می شناختند ضمن اینکه تلاش شبانه روزی این شهید در جهت توسعه صنعت موشکی کشورمان بسیار موثر بود. پدر من تنها یک الگو برای خانواده نبود؛بلکه برای تمامی انسان های آزاده جهان می تواند الگوی مناسبی باشد.ما خود نیز ایشان را نمی شناختیم و پس از شهادت متوجه خدمات و بزرگی ایشان شدیم زیرا می توان گفت حتی بیشتر از اینکه جوانان ایرانی او را بشناسند، بسیاری از جوانان لبنان و فلسطین ایشان را می شناختند و در ایران نیز کسی بیشتر از مقام معظم رهبری وی را نمی شناختند.

به جوانان امروز باید بگویم در این دوره که جوانان حضور شهیدان را درک نکردند و زندگی به صورت بسیار مادی گرایانه دنبال می شود و توجهات به مقام و پول و مدرک افزایش یافته است؛جوانان باید بدانند کسانی بودند که در راه خدا،اسلام و نظام فعالیت می کردند و جان خود را نیز در این راه از دست داده اند.

رهبر انقلاب ایشان را با صفت سردار عالیقدر، دانشمند برجسته و پارسای بی ادعا نام برده اند، و هر کدام از این صفات برای ما حامل پیامی است و این پیام کسب علم و دانش و فناوری توام با زهد و تقوا و توکل است و این عوامل با هم عامل سازندگی است. رهبر معظم انقلاب در زمان حضور خود نزد ما فرمودند:خودم مصیبت زده ام.

 

به روایت دکتر محمود احمدی نژاد

سردار سرلشگر پاسدار حسن تهرانی مقدم از نام آوران گمنام عرصه دفاع مقدس و از زمره رزم آوران بی ادعایی بود که پیکر قطعه قطعه اش را خلعت زیبای شهادت مزین گردانید و پاداش سالیان طولانی جهاد و کار و پیکار خالصانه وبی شائبه خود را از سالار شهیدان و امام آزادگان با شایستگی دریافت نمودو همچون مولا و مقتدایش به لقا حضرت دوست شتافت و روح بلندش به ملکوت اعلی پرکشید.

 

به روایت دکتر محسن رضائی

شهید حسن مقدم، از بهترین دوستان من بود که روحیات جهادی خود را نگه داشته بود.

 

به روایت محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

حد زیادی از اقتدار نظامی و موشکی ایران در زمان حیات شهید تهرانی مقدم و با تلاش های او محقق شد و نتیجه این تلاش ها دستاوردی بزرگ برای نظام بود. بدون تردید درجه اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال های آتی بسیار بالاتر از آنچه که امروز است، خواهد بود.شهید تهرانی مقدم و تمام آنهایی که چنین هدفی را دنبال می کنند، زندگی و آسایش خود و خانواده خود را در این مسیر قرار داده اند و از جایگاه بسیار والایی برخوردار هستند.

 

به روایت سر لشکر رحیم صفوی

سردار مقدم بنیانگذار سپاه پاسداران و بنیانگذار سیستم های نظامی و فرماندهی دانشمند، عارف و مخلص و مجاهدی بزرگ بود.8 سال دفاع مقدس و 23 سال پس از آن دوران امتحانات عظیمی بود که او با عزم و اراده پولادین با عشق و ارادت به رسول خدا و عترت طاهرینش، خصوصاً حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع)، در جهت رسیدن به جهاد خودکفایی و اقتدار نظامی سپاه قدم های بزرگ و آرمانی سترگی برداشت.آنچه مسلم است، حسن تهرانی مقدم نماینده نسلی است که با دست خالی به جنگ تحریم ها رفته و از هیچ همه چیز ساختند؛ حسن تهرانی مقدم نماد و اسطوره طیفی است که ثابت کرده اند می توان در تحریم ها هم با مدیریت صحیح و جهادی به اهداف بزرگ انقلاب رسید؛ آنچه حسن تهرانی مقدم گفت تا بر قبرش بنویسند و آرزویش بود بر قلب فرزندان انقلاب نوشته شده است.

 

مناجاتی با شهید حسن مقدم

می دانستم که بالاخره در وادی شهادت گام می نهی و به همرزمانت می پیوندی و مهمان «همت»، «شیفع زاده»، «رشادی» و «کاظمی» می شوی

آن روزها که دوربین ها را برای تست موشک های

«اسکادسی» و «زلزال» و «نازعات» می کاشتیم

می گفتی دوربین الهی هم فیلم ما را می گیرد

وقتی به عقبه خاطراتت فلاش بک می زدی

تمام وجودت بیانگر تصویر تمام نمای عشق بود

آن سان که در اوج تخصص و دانش و فناوری

خود را سرباز کوچک ولایت می دانستی

حال آن که: سرداری مسلّم و دانشمندی تمام عیار بودی

که حتی دانشمندان دیگر کشورها را به شگفتی وامی داشتی

 

حاج حسن!

تو آن قدر صمیمی و باایمان بودی که شاگردانت تو را نه با نام «سردار»

نه با عنوان «مهندس» بلکه با نام «حاج حسن» صدا می زدند

و تو چه عاشقانه آنان را در آغوش می گرفتی

و درس جوانمردی و شجاعت و اقتدار را به آنان می آموختی

وقتی در صحنه رزم و پیکار بودی

جان برکف، بی امان سر از پا نمی شناختی

و هنگامی که؛

در صحنه علم و فناوری موشکی می درخشیدی

و سخن می گفتی

هیچ کس به گرد دانش تئوری و عملی ات

نه در ایران، بلکه در خاورمیانه نمی رسید!

 

حاجی!

تو با تمام تجارب نظامی، چهره ای بشّاش و فرهنگی داشتی

و با اندیشه فرهنگی ات، به هنرمندان با دیده تحسین می نگریستی

و تمام فیلم های مستند موشکی بالستیک را با نگاهی حرفه ای مشاهده می کردی

و به نقد و ارزیابی آن می پرداختی

تو در اوج شهرت، در گمنامی می زیستی

و با خُلق «حسن»، حسین گونه در صف اول جهاد فی سبیل الله حاضر می شدی

و از سکوی عناوین پرطمطراق دنیایی می گریختی

اما با ایثار تمام بر دفاع و حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی می کوشیدی و کار می کردی

 

حاج حسن!

تو سرباز مخلص و بی ادعای ولایت بودی

که در کانون دلدادگی با ولایت، با عمل صالح ظاهر می شدی

و خلاصه مرد عمل در میدان های سخت بودی

 

سردار!

یادت هست؟

بارها می گفتی: دوربین ها را بکارید!

دوربین ها کجایند؟ تا عظمت نظامی و دفاعی کشور را ببینند!

اما در هیچ فیلمی خود را «نشان» ندادی؟

و بی نشانی را پیشه راهت ساختی

اینک در حسرت تصویرت، دوربینم را کاشتم!

تا یک بار دیگر، فیلم اسکادسی را، با فرمانت تصویربرداری کنم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان