ماهان شبکه ایرانیان

سالم‌سازی فست ‌فودها

با توجه به گرایش کودکان و نوجوانان به استفاده از فست ‌فودها، باید به دنبال راه‌هایی برای بهینه‌سازی کیفیت این قبیل مواد غذایی باشیم

سالم‌سازی فست ‌فودها
با توجه به گرایش کودکان و نوجوانان به استفاده از فست ‌فودها، باید به دنبال راه‌هایی برای بهینه‌سازی کیفیت این قبیل مواد غذایی باشیم. هر چند برخی از این راهکار‌ها، وابسته به صنایع غذایی و عرضه کنندگان فرآورده‌های غذایی است، ولی برخی دیگر به راحتی توسط خانواده‌ها قابل اجرا هستند. در این قسمت، با چند نمونه از این راهکارها آشنا می‌شویم:
• مواد غذایی سالم، خوشمزه و با ظاهر جذاب را در منزل تهیه کنید. با کمی‌حوصله و سلیقه، می‌توانید ساندویچ‌ های خوشمزه‌ای در خانه تهیه کنید که علاقه کودکان و نوجوانان به غذا خوردن در خارج از منزل کاهش یابد.
• از مواد غذایی ساده‌تر استفاده کنید. به عنوان مثال، در صورت استفاده از ساندویچ همبرگر، به جای ساندویچ‌های با سایز بزرگ، حاوی سس چرب و لایه‌های پنیر چرب، از انواع ساده‌تر و کوچک‌تر استفاده کنید.
• روش پخت سالم‌تر را انتخاب کنید. به جای استفاده از خوراک‌های سرخ شده در روغن، از انواع آب پز، تهیه شده در فر و یا کباب شده استفاده کنید تا کالری، چربی و مواد مضر کمتری دریافت نمایید.
• اندازه پرس مواد غذایی را در نظر داشته باشید. به طور معمول رستوران‌ها، پرس‌های بزرگ مواد غذایی را با قیمت کمی‌بیشتر از پرس‌های معمولی ارایه می‌کنند تا مشتریان به مصرف پرس‌های بزرگ‌تر ترغیب شوند. به یاد داشته باشید با انتخاب پرس‌های غذایی بزرگ‌‌تر، مواد مضرتری وارد بدن خواهد شد. همانگونه که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، سیب زمینی سرخ کرده در اندازه بزرگ، 3 برابر اندازه معمولی آن کالری و چربی دارد به‌علاوه به یاد داشته باشید بسته بزرگتر سیب زمینی، مقدار نمک خیلی بیشتری هم وارد بدن شما خواهد کرد.
• دورچین‌های غذایی سالم‌تری سفارش دهید. به طور معمول، سیب زمینی سرخ کرده به عنوان دورچین غذاهای سفارش داده می‌شود به جای آن از انواع سبزی‌ها، ذرت و موادغذایی مشابه استفاده کنید.
• به همراه غذای خود از نوشیدنی‌های سالم استفاده کنید. بیشتر افراد عادت دارند که همراه با غذاهای از انواع نوشابه‌های گازدار استفاده کنند، در حالی که اگر به جای آن آب یا آب میوه یا دوغ مصرف شود نه تنها ماده مضری به بدن فرد نمی‌رسد بلکه مواد مفید هم در اختیار فرد قرار می‌گیرد. اگر هم مایل بودید از انواع نوشابه گازدار استفاده کنید آن را در لیوان کوچک بریزید تا حجم کمی ‌از آن را استفاده کنید.
• ساندویچ‌های تهیه شده با نان‌های دارای سبوس را انتخاب کنید.
• به جای سس‌های چرب از مواد طبیعی و یا سس‌های کم‌چرب تهیه شده در منزل استفاده کنید.
• همراه غذا از سبزی، سالاد و میوه استفاده کنید. سالادهای حاوی سبزی‌ها و میوه‌های تازه به طور معمول سالم‌تر از سالادهای حاوی انواع سوسیس، کالباس و سس‌های چرب هستند.
• از فرزندان خود بخواهید تا در زمان تهیه و صرف غذا با شما همراهی کنند تا علاقه بیشتری به صرف غذا در محیط گرم خانواده پیدا کنند.
• رعایت تنوع غذایی و تعادل در مصرف گروه‌های مختلف غذایی را به یاد داشته باشید.
بدیهی است اصلاح الگوی غذایی مستلزم همکاری سیاستگذاران، دست‌اندرکاران امر سلامت و تغذیه، صنایع غذایی، رسانه‌های گروهی و خانواده‌هاست. پس بیاییم دست‌های کوچک آینده سازان کشور که برای سلامتی امروز و فردایشان به سوی ما گرفته شده را در دست خود گرفته و با اصلاح شیوه زندگی و عادت‌های غذایی به سوی آینده روشن‌تری گام برداریم.
منبع:http://www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان