به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، نشست رسانهای نخستین کنگره شعر بقیع (آخرین حرم) با حضور محمدعلی مجاهدی دبیر علمی کنگره، رضا بیات، محمود حبیبی کسبی و هادی جان فدا، اعضای هیات علمی کنگره دوشنبه 16 مردادماه در حوزه هنری برگزار شد.
محمدعلی مجاهدی دبیر علمی کنگره شعر بقیع (آخرین حرم) در نشست رسانهای این کنگره ادبی، با اشاره به درگذشت غلامرضا شکوهی، شاعر آئینی کشور، اظهار کرد: درگذشت غلامرضا شکوهی لطمه بزرگی را به ارکان شعر آئینی در ادبیات معاصر وارد کرد و جای خالی ایشان به زودی پر نخواهد شد.
این شاعر ادامه داد: تردیدی نیست که مرحوم شکوهی از چهرههای نامآشنا و مفاخر شعر آئینی بود. اگر آثار چاپشده ایشان را تورق کنیم، به این باور میرسیم که بهترین آثار این شاعر، صبغههای ولایی و آئینی دارد. بنابراین اگر از این شاعر بزرگ به عنوان شاعر آئینی نام میبریم، اشتباه نکردهایم. آنهایی که معتقدند ایشان شعر آئینی داشت، اما آثار دیگرش در اولویت قرار داشته، باید گفته خود را با ادله قابل قبول اثبات کنند.
مجاهدی گفت: شعر آئینی تنها شعر منقبت و مرثیه نیست. قلمرو شعر آئینی، شامل توحید، حکمت، اخلاق، رهایی در بعد فردی و اجتماعی، اعتراض به شرایط نامطلوبی که در یک جامعه اسلامی حاکم میشود و بسیاری موضوعات دیگر میشود. چه برخی بخواهند و چه نخواهند، 10 سالی که گذشت، دهه بالندگی شعر ولایی بود. درگذشت چهره اثرگذار در این عرصه را از صمیم قلب تسلیت میگویم.
او همچنین درباره کنگره شعر بقیع توضیح داد: تا حدود 100 سال پیش، در منطقهای که امروز قبرستان بقیع در آن واقع شده است، بقعههایی وجود داشت. بقعههایی که ائمه اطهار (ع) و همچنین چهرههای معروف خاندان بقیع در آنجا به خاک سپرده شده بودند. تا آن که استعمار انگلیس با تربیت گروه جاهلی و با تقویت این گروه و شناسایی برخی از چهرههای مطرح در اهل سنت، سعی کردند که نظرات جدید و نادری را ایجاد کنند؛ همچون این که ساختن بقعه بر روی مزار بزرگان بدعت است و باید خراب شود.
دبیر علمی کنگره شعر بقیع (آخرین حرم) با بیان این که وهابیت همیشه در تلاش بوده که چهره واقعیاش نمایان نشود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جهتگیریهایی که نظام اسلامی ایران در برابر استکبار جهانی داشت، خودکامگان سعودی، احساس کردند بنای سلطنت و قدرت آنها رو به تزلزل است و سعی کردند بیش از گذشته به استکبار جهانی دل ببندند. امروز وهابیت بیش از گذشته با صهیونیسم جهانی و آمریکای جهانخوار در تعامل است و خوابهای شومی برای مردم منطقه دیده است که با بیداری مسلمانها، انشاءالله این خوابها تعبیر نخواهد شد.
او اظهار کرد: در ادبیات کشورمان، قلمرو شعر ولایی بسیار گسترده است. یکی از مسائلی که شعرای متعهد سدههای اول هجری را رنج میداده، همین مسائل بقیع بوده است و مشکلات و رنجهایی که بر ائمه گذشته است. در سرلوحه برنامههای یک شاعر شیعی در این مقطع حساس تاریخی نیز باید مسئله اعتراض باشد. اعتراض یکی از زیرمجموعههای شعر رهایی است. امروز یک شاعر آئینی نمیتواند چشم خود را روی چشم فجایعی بندد که در اطراف ما رخ میدهد. امروز وهابیت بینقاب بیرون آمده است. شاعر آئینی برای درهم شکستن این ابهت پوشالی، باید از هنر شعری خود استفاده کند و تندیسهای غیربشری را در هم بکوبد و سعی کند خوراک لازم را در اختیار جامعه اسلامی که بیدار شده و به دنبال رهایی از دست دژخیمان جهانی است، قرار دهد.
این شاعر پیشکسوت کشور بیان کرد: شاعران جوان متعهد در مهلتی که وجود دارد، برای ارسال آثارشان اقدام کنند. امروز باید آثاری بیافرینیم که در پیشینه شعر آئینی، مسکوت مانده و هنوز حق مطلب ادا نشده است. البته مسئله شعر بقیع، 1100 سال پیشینه مکتوب در قلمرو زبان فارسی دارد.
در ادامه این نشست رضا بیات عضو هیات علمی کنگره شعر بقیع با بیان این که حضورش در این نشست به عنوان منتقد ادبی نشان از این دارد که کنگره به دنبال شعر ماندگار است، ادامه داد: نگاه ما به کنگره به شکل اتفاقی کوتاهمدت نیست و به دنبال شروع یک جریان و احیای شعر بقیع هستیم.
او افزود: شعر ماندگار ویژگیهایی دارد و باید به لحاظ ادبی و زبان قدرتمند باشد و میشود از روایتهای جدید هم استفاده کرد و شعری که میگوییم میتواند مطابق با نظریات سوررئالیسم باشد. همچنین مشکلی نیست که شعر آئینی، در قالبهای نو، سپید و مدرن و حتی هایکو سروده شود. اینها به لحاظ فنی میتواند شعر ماندگار تولید کند.
بیات تصریح کرد: مخاطبان ما در کنگره شعر بقیع تنها شاعران شیعه نیستند. هر شاعر مسلمانی میتواند در این کنگره حضور داشته باشد، چرا که اهل سنت هم زیارت داشته و دارند. دعوت ما در این فراخوان، دعوت از همه شاعران است و امیدواریم شاهد خلق آثار ماندگار با ارزش ادبی بالا باشیم.
سپس محمود حبیبی کسبی شاعر و دیگر عضو هیات علمی کنگره شعر بقیع نیز گفت: اهمیت ماجرای بازسازی بقیع موجب شد سازمانهای فعال در عرصه فرهنگ و هنر امروز، همچون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مجمع شاعران اهل بیت (علیهم السلام)، موسسه فرهنگی هنری سلیس و انجمن میراث اسلامی دست به دست هم بدهند و کنگره بقیع به نام «آخرین حرم» را برگزار کنند.
او افزود: پرداختن به موضوع تخریب بقیع و لزوم بازسازی و احیای بقیع، موضوع ویژه این جشنواره است. همچنین پرداختن به تفکرهای ویرانگر و مخرب سلفیگری و وهابیت از دیگر موضوعات مورد اهمیت در این کنگره است. مهلت ارسال آثار نیز تا هفتم شهریور ماه اعلام شده است.
این شاعر اظهار کرد: دوستانی که علاقهمند به شرکت در این کنگره هستند، سعی کنند بیشتر به معارف و فضائل ائمه تدفینشده در بقیع بپردازند و از بسنده کردن به معیارهای رایج در اشعار جشنوارهای و کنگرهای فاصله بگیرند. این کنگره تلاش دارد به سمت موضوعات معرفتی حرکت کند و تمام فعالیتهایی که در این کنگره اتفاق میافتد برای این است که مطالبه جهانی بازسازی بقیع شکل بگیرد. این حرکت یک بازوی فرهنگی و هنری میخواهد و تلاش داریم این بازو را به حرکت دربیاوریم.
حبیبی کسبی با اشاره به دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام ماه رمضانی که گذشت، اظهار کرد: علاوه بر احیای بقیع، در دیدار شاعران با رهبر انقلاب اسلامی، ایشان فرمودند که شاعران به موضوع جاهلیت مدرن و تفکر سلفی بپردازند و این همخوانی و همخونی با ماجرای بقیع نیز دارد و شاعران میتوانند به این موضوع هم بپردازند.
وی ادامه داد: همچنین تلاش میکنیم از آثار رسیده به کنگره شعر بقیع، علاوه بر آثاری که برگزیده میشوند، حدود 50 اثر را گزینش و منتشر کنیم تا همزمان با مراسم اختتامیه کنگره رونمایی شود. اختتامیه این کنگره نیز حوالی هفتم ماه صفر، همزمان با شهادت امام حسن مجتبی (ع) برگزار شود.
در ادامه نشست هادی جانفدا شاعر و عضو هیات علمی کنگره شعر بقیع با اشاره به این که ایجاد مطالبه برای احیای بقیع مسئله مهمی است، گفت: شاید شعر برای ایجاد این جریان بتواند بیش از دیگر هنرها موثر باشد. بازوی ادبیات میتواند بازوهای دیگر را هم فعال کند. البته به شرطی که رسانهها نیز از این جریان حمایت کنند.
او افزود: بقیع نماد مظلومیت شیعه است. این که حرمی برای امامی وجود دارد، به واسطه حرم وارد زندگی امام میشویم. در بقیع چهار امام به خاک سپرده شدهاند، اما نبود حرم، باعث شده خیلی به آن ائمه نپردازیم و آن ائمه را وارد زندگی خود نکنیم.
فراخوان کنگره سراسری شعر بقیع با عنوان «آخرین حرم» در دو بخش «ائمه بقیع علیهمالسلام» و «حرم مطهر بقیع» منتشر شده است.