آیا مصرف شیر منجر به بروز آکنه می‌شود؟

برخی پزشکان بر این باورند که آنچه می‌خوریم می‌تواند پوست را تحت تأثیر قرار دهد و آکنه را تشدید کند. جای تعجب است که آن‌ها به چیپس یا شکلات اشاره‌ای نمی‌کنند بلکه شیر را جزء این مواد غذایی می‌دانند

آیا مصرف شیر منجر به بروز آکنه می‌شود؟

برخی پزشکان بر این باورند که آنچه می‌خوریم می‌تواند پوست را تحت تأثیر قرار دهد و آکنه را تشدید کند. جای تعجب است که آن‌ها به چیپس یا شکلات اشاره‌ای نمی‌کنند بلکه شیر را جزء این مواد غذایی می‌دانند.
آیا شیر محرک آکنه است؟
برخی تحقیقات رابطه متقابلی بین مصرف شیر و بروز آکنه نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد کسانی که شیر مصرف می‌کننند دچار آکنه شدید‌تری از افراد دیگر می‌شوند. مطالعه‌ای که در مه سال 2008 در ژورنال آکادمی پوست آمریکا منتشر شد، رژیم غذایی پسران نوجوان را بررسی کرده بود. مردان جوانی که شیر بیشتری مصرف کرده بودند آکنه شدید‌تری داشتند. این از نتایج مطالعات قبلی که از دختران نوجوان خواسته شده بود تا محصولات لبنی مصرف کنند حمایت می‌کند. دوباره، دخترانی که رژیم غذایی غنی از محصولات لبنی داشتند، مبتلا به آکنه شدید‌تری از دیگران بودند. از میان محصولات لبنی شیر بدترین است. شیر شکلات و پنیر دلمه شده نیز تأثیر منفی روی پوست دارند. ولی، محصولات لبنی دیگر به نظر نمی‌رسد منجر به بروز آکنه شوند. جالب توجه است که شیر بدون چربی بیشتر از شیر کامل منجر به بروز آکنه می‌شود پس، به نظر می‌رسد که محتویات چربی موجود در شیر عامل بروز آکنه نیست. همچنین، کسانی که مکمل‌های ویتامین D دریافت می‌کردند آکنه شدید‌تری نداشتند. پس، ویتامین D نیز عامل بروز آکنه نیست.
شیر چگونه می‌تواند پوست را تحت تأثیر قرار دهد؟
چرا محصولات لبنی خاص ممکن است منجر به بروز آکنه شوند؟ برخی فکر می‌کنند این به خاطر هورمون‌های موجود در شیر است. شیر حاوی هورمون‌های آندروژنی است که از مدت‌ها پیش ارتباط آن‌ها با تشکیل آکنه ثابت شده است. تستوسترون هورمونی آندروژنی است و به طرز شدید با تشکیل آکنه مرتبط است. تستوسترون اغلب هورمون مردانه در نظر گرفته می‌شود ولی، زنان نیز به مقدار کمی تستوسترون تولید می‌کنند. تستوسترون از طریق زنجیره پیچیده‌ای از واکنش‌ها DHT تولید می‌کند. DHT غدد سبابه را تحریک می‌کند که منجر به افزایش تولید چربی پوست می‌شود. پوست چرب بیشتر مستعد مسدود شدن منافذ و در نهایت تشکیل آکنه است. شیر به طور طبیعی حاوی هورمون‌هایی مانند DHT است. شیر ممکن است حاوی هورمون‌های کافی باشد که بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. مطابق برخی تحقیقات، افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد تشکیل آکنه هستند ممکن است واکنش قوی‌تری به هورمون‌های موجود در شیر نشان دهند.
هورمون رشد IGF-1
بسیاری از دامپروران به گاوهای خود هورمون اضافی می‌دهند تا تولید شیر را تحریک کنند. در نتیجه، شیر حاوی مقدار زیادی IGF-1 خواهد بود. IGF-1 هورمون رشدی است که در دوران بلوغ به حداکثر مقدار خود می‌رسد که آکنه معمولاً در بدترین شرایط قرار دارد. این باور وجود دارد که IGF-1 به همراه تستوسترون و DHT می‌تواند تشکیل آکنه را تحریک کند. در چندین مطالعه، مصرف زیاد شیر با افزایش سطح IGF-1 همراه بوده است. مجدد، شیر بدون جربی ارتباط بیشتری از شیر کامل با افزایش سطح IGF-1 داشته است. فرآوری شیر بدون چربی ممکن است ارتباط آن با شدت آکنه را نشان دهد. به شیر‌های بدون چربی برای قوام خامه پروتئین وی اضافه می‌کنند. برخی بر این باورند که این پروتین‌ها تشکیل آکنه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
ارتباط میان محصولات لبنی و شدت آکنه
این بدان معناست که مصرف شیر باعث نمی‌شود فردی که پوست سالمی دارد ناگهان به آکنه مبتلا شود. لازم به ذکر است که هیچ یک از مطالعات نشان نداده‌اند که شیر منجر به بروز آکنه می‌شود. در واقع، آن‌ها تنها ارتباط ممکن بین محصولات لبنی و شدت آکنه را نشا می‌هند. این بدان معناست که مصرف شیر برای افراد مبتلا به آکنه می‌تواند شدت آکنه را افزایش دهد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر