سطح پتاسیم در بدن انسان

پتاسیم کارهای کلیدی زیادی در بدن انجام می‌دهد. ولی، سطح طبیعی پتاسیم در بدن انسان چه قدر است؟ در این مقاله به بحث درباره این موضوع خواهیم پرداخت

سطح پتاسیم در بدن انسان

پتاسیم کارهای کلیدی زیادی در بدن انجام می‌دهد. ولی، سطح طبیعی پتاسیم در بدن انسان چه قدر است؟ در این مقاله به بحث درباره این موضوع خواهیم پرداخت.
همه ما از مواد معدنی ضروری برای بدن آگاه هستیم و پتاسیم نیز یکی از آن‌هاست. پتاسیم کارکردهای مختلف زیادی در بدن انجام می‌دهد که عبارتند از حفظ ریتم قلب، کنترل تکانه‌های عصبی و عضلات و غیره. پتاسیم همچنین به کنترل کارکردهای آنزیمی مختلف و متابولیسم کربوهیدرات‌ها نیز کمک می‌کند. به همراه همه این‌ها، پتاسیم همچنین به عنوان قسمتی از پمپ سدیم – پتاسیم در بدن عمل می‌کند. آن‌ها به ورود مواد مغذی به داخل سلول دفع مواد زائد سلول‌ها کمک می‌کنند. بنابراین، اکنون می‌توانیم ببینیم که حفظ سطح مطلوب این ماده معدنی در بدن مهم است.

سطح طبیعی پتاسیم

سطح پتاسیم با واحدی به نام mEq/L اندازه‌گیری می‌شود. در این واحد، مقدار طبیعی پتاسیم 5ر3 تا 5 است. اگر سطح پتاسیم از این مقدار بیشتر شود به آن هیپرکالمی گفته می‌شود. همچنین، سطح پتاسیم کمتر از این مقدار هیپوکالمی نامیده می‌شود. تغییرات در سطح پتاسیم در خون ممکن است به خاطر تغییرات هورمونی، استفراغ شدید، تغییر در کارکرد کلیه‌ها و عدم مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم به مقدار کافی و غیره باشد. اجازه دهید نگاهی به این مشکلات و علائم آن‌ها داشته باشیم.

هیپوکاملی

هیپوکالمی بیماری است که سطح پتاسیم خون کمتر از حد عادی است. در افراد مبتلا به هیپوکاملی سطح پتاسیم بدن کمتر از 3.5 mEq/L است. علائم هیپوکالمی عبارتند از ضربان نامنظم قلب، تجزیه فیبر‌های عضلانی، خستیگ، ضعف عضلانی و یبوست. برای حل این مشکل می‌توانید با دستور پزشک مکمل‌های پتاسیم مصرف کنید. البته توصیه می‌شود از مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا بیشتر استفاده کنید. تشخیص زودهنگام هیپوکالمی مهم است. موارد شدید افت سطح پتاسیم خون می‌تواند کشنده باشد.

هیپرکالمی

مشکل دیگری که در رابطه با سطح پتاسیم بدن وجود دارد هیپرکالمی است که با افزایش بالاتر از حد طبیعی پتاسیم بدن توصیف می‌شود. به طور معمول، هنگامی که سطح پتاسیم بین 5.1 تا 6 mEq/L است، به آن هیپرکالمی خفیف گفته می‌شود. مقدار بین 6.1 تا 7 هیپرکالمی متوسط و افزایش بالاتر از 7 هیپرکالمی شدید نامیده می‌شود که کشنده است. مطالعات زیادی درباره علل بروز هیپرکالمی انجام شده است و نشان می‌دهند که علل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند. معمولاً، پتاسیم در داخل سلول‌ها قرار دارد و وارد جریان خون نمی‌شود. ولی، به خاطر تخریب بافت‌هایی خاص، پتاسیم ممکن است وارد جریان خون و منجر به افزایش سطح پتاسیم خون شود. علائم هیپرکالمی اغلب تا زمانی که سطح پتاسیم به بالاتر از 7 نرسد به ندرت ظاهر نمی‌شوند. اکثراً، علائم هیپرکالمی بسیار شایع هستند و به قدر کافی برای تشخیص به عنوان علائم وجود بیماری خاص متمایز نیستند.
اگر سطح پتاسیم بدن بالا باشد، شما ممکن است دچار ضعف عضلانی، حالت تهوع، خستگی و احساس مور مور شدن شوید. در موارد شدید‌تر، شما همچنین ممکن است پایین آمدن ضربان قلب را تجربه کنید. برای تشخیص هیپرکالمی، باید آزمایش خون انجام شود. در موارد ابتلا به هیپرکالمی باید از غذاهای حاوی پتاسیم پایین استفاده کنید.
با توجه به آنچه که گفته شد توصیه می‌شود به طور منظم چک آپ آزمایش خون انجام دهید تا بتوانید سطح مواد معدنی بدن خود از جمله پتاسیم که برای سلامتی بسیار مهم است را بررسی کنید. مشکلات ناشی از عدم تعادل مواد معدنی در بدن علی‌الخصوص پتاسیم می‌تواند حتی کشنده باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر