خرما، میوه ی بهشتی

خرما به عنوان یک میوه ی مقوی و ویژه شناخته شده است و خداوند بارها در قرآن مجید از درخت نخل و خرما به خوبی یاد کرده است

خرما، میوه ی بهشتی
خرما به عنوان یک میوه ی مقوی و ویژه شناخته شده است و خداوند بارها در قرآن مجید از درخت نخل و خرما به خوبی یاد کرده است. به گونه ای که امروزه مسلمانان این میوه را به دلیل تأکید ائمه اطهار، قرآن کریم و همچنین خواص اعجاب انگیزآن جزء میوه های بهشتی می دانند. خرما یکی از پر مصرف ترین خوراکی هاست که در ماه رمضان بر سر سفره ی افطار گذاشته می شود. استفاده از این میوه درماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذائی آن توصیه شده است. این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران می کند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه داری بی تحرک شده است، به تحرک وا می دارد.

خواص و کاربرد خرما :
 

درباره ی خواص خرما، جالب است بدانید که یک کیلوگرم خرما با رطوبت 20 درصد، 3000 کیلوکالری انرژی تولید می کند که بیشترین مقدار انرژی از قندهای آن به دست می آید. روزی ظرفی از خرما را خدمت حضرت امام صادق (ع) گذاشتند.
آن حضرت فرمود: «همانا در آن، شفای دردهاست.»طبق نظر حکمای طب سنتی، جوشانده 50 گرم خرما در 1 لیتر آب، شربت بسیار مؤثری برای رفع خشونت ونرم کردن سینه است. افزون برآن، خرما برای درمان فلج، پارکینسون، تقویت کلیه، نرم کردن مفاصل و رفع کمردرد، مفید می باشد. در کشور هندوستان از شیرابه درخت خرما، برای درمان اسهال و معالجه بیماری های مجاری تناسلی و ادراری استفاده می شود و از میوه خرمای بدون هسته، برای نرم کردن سینه و به عنوان ملین و همچنین در بهبود آسم وناراحتی های سینه و رفع سرفه، بهره می برند. فواید دیگر خرما، شامل کمک به خونسازی (به داشتن فولات) و درمان سنگ مثانه می باشد. افرادی که تمایل به مصرف ملین غذائی جهت کمک به انجام فعالیت های دستگاه گوارش به طور طبیعی دارند، می توانند چنددانه خرما را در هنگام شب در مقداری آب بگذارند و صبح اول وقت، آن را همراه با آبش میل نمایند. این شربت، برای افراد مبتلا به رماتیسم هم مفید است.

خرما و سرطان :
 

خرما، به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم در پیشگیری از سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد که میزان ابتلا به انواعی از سرطان در افراد ساکن نواحی خرما خیز جهان، کمتر می باشد.

مصارف خانگی خرما:
 

منابع قدیمی و جدید، اشاراتی به مصرف خرما در ترکیبات غذائی و آماده سازی غذا دارند. خرما را در فرنی، شیرینی ها و کلوچه های خانگی نیز به کار می برند. یک شکل از آن، سرخ کردن خرمای چرخ کرده با آرد و شیر و به شکل کیک و درآوردن آنهاست. شیرینی دیگر خرما ـ که در ایام عید در مکه مصرف می شودـ Debiaza است که با تغلیظ شیره ی خرما و مخلوط کردن آن با لیموخشک و نعنا، تا مرحله ژله شدن آنها پیش می رود. خرما و آجیل های گردو، پسته و بادام و همچنین بذر کنجد، ترکیب مناسبی است که برای مصارف خانگی تهیه می شود. آجیل ها همان گونه که در مثال های پائین عنوان شده است نقش مهمی در مرباهای خانگی دارند : پوست خرماهای سفت را با چاقو جدا کنید و آنها را در ظرفی بریزید و با آب بجوشانید تا نرم شود. هسته آن را خارج کنید و مغز بادام یا پسته به جای آن قرار دهید و خرما را همراه با آبلیمو بجوشانید تا شهدش غلیظ شود. حالا آنها را درون شیشه یا ظروف لعابدار نگهداری کنید. یک روش دیگر، افزودن بذر کنجد و پودر زنجفیل، علاوه بر گردو، قبل از فشرده کردن و نگهداری مخلوط در شهد خرما در داخل شیشه است. مربای خرمای تهیه شده در خانه نیز متداول است. مثال زیر، بیانگراین موضوع است. خرماهای نیمه خشک را در آب بپزید تا نرم شوند. پوست و هسته آنها را جدا کنید و یک قطعه سیر داخل آنها قرار دهید. نصف فنجان شکر به یک فنجان خرما بیفزائید و آبلیمو را نیز اضافه کنید و آب اولیه را ـ که برای جوشاندن خرما به کاربرده بودید ـ به آن بیفزائید. حالا روی شعله کم، ‌آن را بجوشانید تا غلیظ شود. به جای قطعه سیر و آبلیمو، می توانید از گردو استفاده کنید تا نوع دیگری از مربا را به دست آورید.

خرما، میوه ی بهشتی

منبع:نشریه آشپزباشی، شماره43
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر