معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

شناسایی حق متفاوت بودن از اصلی‌ترین بخش‌های حقوق فرهنگی است

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جمله اصلی‌ترین رویکردهای نظری حقوق فرهنگی، احترام به تنوع فرهنگی و شناسایی حق متفاوت بودن است.

شناسایی حق متفاوت بودن از اصلی‌ترین بخش‌های حقوق فرهنگی است

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر کاراندیش - معاون توسعه مدیریت منابع انسانی وزارت ارشاد - در اولین دوره آموزش کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی، با بیان این‌که درباره حقوق شهروندی و مفاهیم آن و اقداماتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اصلامی انجام شده، لازم است مطالبی درباره حقوق فرهنگی شهروندی یا حقوق شهروندی فرهنگی بیان شود، توضیح داد: در حقوق شهروندی نظریه‌پردازان معتقدند علاوه بر سایر حقوق مانند حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی باید برای شهروندان، حقوق فرهنگی هم وجود داشته باشد. از این رو، حقوق فرهنگی در دیدگاه شهروندی فرهنگی نیازمند تامین این حقوق است که حقوق فرهنگی را ناظر بر تامین حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و دیگر گروه‌های اجتماعی می‌داند. به رسمیت شناخته شدن حقوق هویت‌ها و گروه‌های اجتماعی بدون وجود مانع برای بازنمایی هویت‌ها و به رسمیت شناختن حقوق آن‌ها به‌عنوان حقوق فرهنگی شناخته شده است.

او ادامه داد: این دسته از حقوق، به اشاعه سبک زندگی و هویت فرهنگی شهروندان توجه ویژه داشته است. از اصلی‌ترین رویکردهای نظری حقوق فرهنگی، احترام به تنوع فرهنگی و شناسایی حق متفاوت بودن است. بر این اساس، توجه به عامه مردم و پذیرفتن اشکال مختلف فرهنگی منحصر از فرهنگ اجباری یا انحصار فرهنگ نخبگان است. بسط مشارکت افراد در شکل دادن به قوانین و تصمیم‌های جامعه در مفهوم مدرن شهروندی برای ساماندهی این مفهوم مد نظر قرار گرفته است و بر این اساس توجه به مفهوم فرهنگ و مثابه شیوه زیست در آن عامه مردم صاحب فرهنگ هستند، مورد توجه است و این فرهنگ مخصوص افراد خاص نیست و به عامه مردم ارتباط دارد.

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که یونسکو مفهوم حقوق فرهنگی را به معنای حق انسان برای دسترسی به فرهنگ در تمام ابعاد آن را تعریف کرده است، اظهار کرد: بر این اساس تمام شهروندان حق دارند از امور و محصولات فرهنگی استفاده کنند و در امر تولید فرهنگ اعم از سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری مشارکت کنند. حضور دولت در این مفهوم به حمایت و نظارت خلاصه شده است و باید با نهادینه کردن حقوق شهروندی عرصه اجرای فرهنگ را با تنوع دیدگاه‌ها به مردم سپرد. از این رو، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به‌عنوان یکی از متولیان امر فرهنگ اقداماتی را درباره تحقق حقوق شهروندی با تمرکز حقوق فرهنگی انجام داده و با برنامه جامع و مدونی دستیابی بیشتر و بهتری به اهداف دولت در موضوع حقوق شهروندی در سال‌های آینده دست خواهد یافت.

کاراندیش بیان کرد: اقداماتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم انجام شده است، شامل تشکیل مرتب جلسات کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در راستای بند ٢ اصل ٣ و نیز اصل ٢٤ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با تدوین سه لایحه مربوط به آن با تلاش وزارت مربوط و همچنین برگزاری جلسات کمیسیون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات است. از برنامه‌های این وزارت دقت و اهتمام ویژه به منظور شفاف‌سازی و شناسایی هرچه بهتر موانع پیش در رفع کاستی‌ها و نارسایی‌های مربوط است.

وی گفت: در کنار تاکید بر اجرای مواد منشور حقوق شهروندی اعم از احکام عام برای تمام دستگاه‌های اجرایی و احکام خاص که ویژه این وزارت است، با مطالعه و شناسایی دقیق مواد و احکام اختصاصی، ٢٠ ماده از این مواد کاملا مرتبط با این وزارت شناسایی و به معاونت‌ها، سازمان‌های مرتبط، سازمان‌های تابعه و اداره‌های کل استانی به‌عنوان اولویت‌های راهبردی اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حقوق شهروندی در سال ٩٦ ابلاغ شد. بهبود کسب و کار در این حوزه از طریق حذف مجوزهای غیرضروری از اولویت‌های اقدام است که شناسایی بخش عمده‌ای از این مجوزها و حذف آن در برنامه‌های عادی وزارت به‌شمار می‌رود. در این چهار سال توانستیم از ١٢٥ مجوز به ٥٥ مجوز برسیم.

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که گسترش دولت الکترونیک موجب کاهش مراجعه مردم و صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود، اظهار کرد: تلاش برای الکترونیکی کردن تمام مجوزهای صادره از این وزارت، از برنامه‌های اساسی است و به‌زودی در این راستا فرآیند ثبت آثار ادبی و هنری که گام مهمی در جهت حمایت از مالکیت فکری پدیدآورندگان موضوع ماده ٧٦ منشور است، به‌صورت الکترونیکی از طریق سامانه انجام خواهد شد. بسیاری از مجوزها را مثل مجوز مطبوعات و حوزه‌های دیگر را نیز الکترونیکی کردیم.

کاراندیش ادامه داد: استمرار اصلاح نظام پرداخت یارانه مطبوعات و توانمندسازی مطبوعات، حذف یارانه رسانه‌های دولتی وابسته به بخش عمومی براساس فرمول‌های مشخص توسط صنف انتشار فهرست واریزی در جهت شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم، همچنین اختصاص یارانه به طرح‌هایی مانند اشتراک نشریات که ٥٠ درصد را مشترک می‌دهد و ٥٠ درصد را وزارتخانه تامین می‌کند، خرید مجلات برگشتی، یارانه بیمه خبرنگاران و قرار گرفتن گزارش‌ها در سایت وزارتخانه، از جمله اقدامات است. به‌علاوه‌ی‌ تشکیل کمیته‌ای شامل صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌های مربوط به‌منظور بررسی و شناسایی بیمه تامین اجتماعی خبرنگاران که در دولت یازدهم به‌عنوان یارانه بیمه خبرنگاران به‌صورت مرتب در هر فصل انجام می‌شود.

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا چند ماه قبل، ١٨هزار و ٧٠٠ نفر از فعالان مطبوعاتی، نویسندگان، هنرمندان و فعالان قرآنی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دادیم. با پیگیری چند ماهه، امروز به ٣٢هزار نفر آن را افزایش دادیم. به‌منظور فرهنگ‌سازی و تبدیل منشور به مطالبه عمومی آموزش حقوق شهروندی به موسسات، کانون‌ها، انجمن‌ها و مراکز قرآنی، فرهنگی و مطبوعاتی و ... صورت گرفته است که در اولویت از ظرفیت خبرگزاری جمهوری اسلامی براساس ماده ٧٩ منشور استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: حمایت و تولید آثار سینمایی مستند از دیگر اقدامات این وزارتخانه است. برنامه‌های دیگری نیز در حال انجام است. افزایش سرانه مطالعه کتاب نیز هرچند به‌صورت مستقیم به این وزارتخانه ارتباط ندارد، اما در حال انجام است. درباره کارهایی که در خارج از کشور انجام می‌شود نیز به‌واسطه حضور ٨٠ رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف در حال فعالیت هستیم. سازمان حج و زیارت در زمان حج در زمینه فرهنگی بسیارتاثیر گذار است. دو حرکت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌سازی برای مردم در ترویج حقوق شهروندی و اقدامات درون‌سازمانی در این وزارتخانه باید انجام شود و این آمادگی نیز وجود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر