ماهان شبکه ایرانیان

۱۰ مواد غذایی بحث برانگیز: این مواد را بخوریم یانه؟- بخش اول

در مورد مسائل تغذیه‌ای و تاثیر برخی موادغذایی برروی سلامت افراد، نه تنها پزشکان، متخصصان، تولیدکنندگان وتوزیع کنندگان به اظهارنظر می‌پردازند، بلکه مصرف کنندگان این مواد غذایی هم نظراتشان را درست یا غلط، بر زبان می‌آورند

سلامتیدر مورد مسائل تغذیه‌ای و تاثیر برخی موادغذایی برروی سلامت افراد، نه تنها پزشکان، متخصصان، تولیدکنندگان وتوزیع کنندگان به اظهارنظر می‌پردازند، بلکه مصرف کنندگان این مواد غذایی هم نظراتشان را درست یا غلط، بر زبان می‌آورند. بررسی‌های انجام شده در مورد فواید یا مضرات احتمالی مواد مختلف غذایی برروی بدن انسان، باعث می‌شود که در خیلی از موارد تردیدهای زیادی نیز در بین افراد ایجاد شود.  البته بعضی تحقیقات نظراتی قطعی را در مورد مفید یا مضر بودن برخی مواد غذایی اعلام می‌کنند. ولی بارها پیش می‌آید که به عنوان مثال فلان ماده غذایی که برای کاهش کلسترول خون مفید است، دربخش دیگری از بدن مضر باشد و به عنوان مثال به سلامت دهان و دندان ما آسیب برساند. اما اکثر کارشناسان تغذیه براین باورند که تغذیه ایده آل تغذیه ای برپایه سبزیجات، ماهی و استفاده کمتر از گوشت و فاصله گرفتن از شیرینی جات و البته دوری از مواد غذایی فرآوری شده و منجمد است. در این جا و در گزارشی دو قسمتی قصد داریم تا در مورد 10 باور اشتباه راجع به مصرف مواد غذایی رایجی که معمولا همه روزه به سراغ‌شان می‌رویم، اطلاعات صحیحی را اعلام کنیم. این بخش اول گزارش ماست:

سلامتی1- نمک بد است

نتایج تحقیقات اخیر که در ژورنال آمریکایی hypertension منتشر شده، حکایت از آن دارد که کاهش مصرف نمک، برای بدن آن‌قدرها که به نظر می‌رسد، مفید نیست. این جمع بندی در پی مقایسه رژیم‌های کم سدیم و پرسدیم به دست آمده. در رژیم‌های غذایی کم نمک، ترشح دو هورمون رنین و آلدوسترون افزایش می‌یابد که برخلاف تصورات موجود، این اتفاق منجر به بالا رفتن فشار خون فرد می‌شود.

سلامتی2-کره مارگارین(گیاهی) سالم تر از کره حیوانی است

در گزارش علمی‌منتشر شده در Nutrition week به این نکته اشاره شده که افرادی که کره مارگارین(گیاهی) مصرف می‌کنند، دو برابر بیشتر از افرادی که کره حیوانی می‌خورند، در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. باید این را بدانید که کره مارگارین، یک محصول کاملا فرآوری شده است

3-رژیم غذایی کودکان باید کم چرب باشد

این جمله اشتباه است؛ چرا که کودکان برای رشدشان به چربی فرآوری نشده نیاز دارند و به همین خاطر نباید به فکر طبخ غذاهای کم چرب برای بچه‌ها بود.

سلامتی4- همه حبوبات موادغذایی خوبی هستند

خیلی از حبوبات از جمله چاودار (نوعی گندم) و خود گندم، حاوی موادطبیعی سمی‌ای هستند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری سلیاک (نوعی بیماری روده) و چندین بیماری خودایمنی مختلف دیگر شوند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان