بهبود جریان خون با نیاسین

نیاسین نام ژنریک نیکوتینامید و اسید نیکوتنیک است که ویتامین محلول درآب و متعلق به ویتامین های گروه B می باشد

بهبود جریان خون با نیاسین
نیاسین نام ژنریک نیکوتینامید و اسید نیکوتنیک است که ویتامین محلول درآب و متعلق به ویتامین های گروه B می باشد. نیاسین به عنوان جزئی ازکوآنزیم هایی است که برای متابولیسم و تولید انرژی در تمام سلول ها ضروری می باشد.
نیاسین می تواند ازاسید آمینه اساسی تریپتوفان سنتزشود. اگرچه این سنتز کارایی بالایی ندارد، اما دریافت تریپتوفان و تبدیل آن به نیاسین در اقتصاد کلی نیاسین موثر می باشد.

عملکرد نیاسین در بدن:
 

این ویتامین نقش بسیارمهمی در حذف مواد شیمیای سمی و مضر دربدن دارد و نیز به بدن در سنتز انواع هورمون های جنسی و مرتبط با استرس در غده آدرنال و سایر بخش های بدن کمک می نماید. نیاسین در عملکردDNA و رشد و بلوغ سلول ها در بدن موثر می باشد و همچنین با جلوگیری ازآسیب به DNA در پیشگیری از سرطان اهمیت دارد.
وجود این ویتامین برای ساخت اسید هیدروکلریک در معده ضروری می باشد. این اسید همچنین به عملکرد صحیح پانکراس کمک می نماید.

نیاسین و سلامتی:
 

1- کلسترول بالا: این ویتامین برای کاهش کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید خون به کار می رود. همچنین موجب افزایش کلسترول خوب (HDL) می شود. در بررسیهای انجام شده، دوز بالای نیاسین HDL کلسترول را بالا برده و LDL و TG خون را کاهش داده است. تاثیر نیاسین در افزایش کلسترول خوب بیشتراست، اما اثر آن در کاهش LDL کلسترول نسبت به سایر داروهای کاهنده کلسترول کمتر می باشد.
2- تصلب شرایین: این ویتامین موجب آزاد کردن هیستامین می شود. هیستامین بر روی رگ های خونی اثرمی گذارد و موجب گشاد شدن آنها می شود و جریان خون بهتر در تمام نقاط بدن جریان می یابد. بررسی های نشان داده اند که دوز بالای دارو درمانی با نیاسین در جلوگیری از پیشرفت تصلب شرایین (تشکیل پلاک در رگ های خونی که منجر به لخته شدن خون می شود) و کاهش خطر بازگشت مجدد حملات قلبی موثر است.
3- دیابت: نیاسین همراه با عنصر کروم در تنظیم قندخون (از طریق بهبود عملکرد هورمون انسولین) موثر می باشد.
4- استئوآرتریت: این ویتامین موجب افزایش حرکت مفاصل، بهبود قدرت عضلانی و کاهش خستگی عضلات و مفاصل در بیماران مبتلا به استئوآرتریت و روماتیسم می شود. بررسی ها نشان داده اند که نیاسین دارای عملکرد ضد التهابی است و برای درمان روماتیسم (بیماری که همراه با التهاب مفاصل است) مفید می باشد.
5-سایراثرات: نیاسین با گشاد کردن مویرگ های مغزدرتسکین حالت هایی مانند اسکیزوفرنی، افسردگی، توهم و جنون موثر می باشد.
این ویتامین همچنین در افراد مسن موجب بهبود حافظه می شود و اکسیژن بیشتری را برای مغز فراهم می آورد.
سایر اثرات آن شامل بهبود جوش صورت جوانی، میگرن، سرگیجه، افزایش فشار خون، اسهال، بینایی و جلوگیری از آب مروارید می باشد.

 بهبود جریان خون با نیاسین

منابع غذایی نیاسین:
 

مقدار قابل توجهی از نیاسین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، بادام زمینی و مخمر منابع غنی هستند. نیاسین اغلب به شکل نیکوتنیک اسید متصل به پروتئین در بافت های گیاهی و به شکل نیکوتین آمید در بافت های حیوانی وجود دارد. شیر و تخم مرغ حاوی مقدارکمی نیاسین هستند، اما منابع عالی از ترپیتوفان می باشند که مقدار زیادی معادل نیاسین از آنها حاصل می شود.

کمبود:
 

از سرخط علایم اولیه کمبود نیاسین شامل بی اشتهایی، سوء هاضمه، ضعف عضلانی و بثورات پوستی شبیه به آفتاب سوختگی است.
کمبود شدید نیاسین منجر به پلاگر می شود که علایم آن عبارتند از التهاب پوست، زوال شدید عقل، اسهال، لرزش، دردناک شدن زبان (زبان گاوی) معمولاً تغییرات پوستی بارزترین علامت است. پلاگر درمان نشده می تواند منجر به مرگ شود.

مسمومیت:
 

به طورکلی مسمومیت با نیاسین کم است. اگرچه دوزهای بالا در حد 2-1 گرم نیکوتنیک اسید سه بار در روز (مقداری که به منظور پایین آوردن غلظت کلسترول خون تجویزمی شود)، می تواند عوارض جانبی داشته باشد.
عارضه عمده دوز بالا، آزاد شدن هیستامین است که باعث گرفتگی می شود. بیماران با سابقه بیماری کبد یا زخم معده نباید مکمل نیاسین دریافت نمایند، چون دوزبالای نیاسین موجب آسیب به کبد می شود.

تأثیر پروسه ها بر روی نیاسین:
 

هوا، نورو گرما کمترین تاثیر را روی عملکرد این ویتامین تاثیر می گذارند، عبارتند از: مشکلات گوارشی، اسهال مزمن و بیماری التهابی روده که موجب کمبود نیاسین می شوند.
داروهایی که برنیاسین اثر می گذارند، عبارتند از: داروهای ضد بارداری (موجب کاهش دسترسی بدن به نیاسین می شوند) و ایزونیازید (که برای درمان سل به کار می رود) که موجب کمبود این ویتامین می شوند.
منبع:نشریه دنیای تغذیه، شماره 98.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر