خواص زالزالک

میوه درختچه ای است از خانواده ای که گونه های مختلفی دارد. قسمت هایی دارویی آن میوه و شکوفه تازه یا خشک شده است

خواص زالزالک
میوه درختچه ای است از خانواده ای که گونه های مختلفی دارد.
قسمت هایی دارویی آن میوه و شکوفه تازه یا خشک شده است.

خواص درمانی و موارد مصرف
 

-میوه آن محرک، قابض، ملایم، مقوی معده، مفتح و باز کننده گرفتگی ها است. هم چنین برای درمان قولون و ورم قولون و التهاب امعاء و تنظیم عمل روده مفید است.
-ضد خونریزی، تب بر و ضد تشنج است.
-اعصاب فرسوده را آرام می سازد.
-کمبود ویتامین«ث» بدن را تأمین می کند.
-اگر 200 تا 300 گرم آن را بدون پوست به جای وعده صبحانه بخورید و یا یک کیلوگرم از آن را با شکر شربت کنید و هر روز یک چهارم آن را بخورید، اسهال خونی را بند می آورد.
-جهت رفع سوءهاضمه و اسهال، توصیه شده است آن را سوزانده و مصرف نمایید.
-چنان چه عصاره آن را بخورید، قلب را تقویت می کند؛ تنگی نفس را که ناشی از ضایعات قلبی است درمان می کند؛ برای درمان بزرگ شدن قلب مفید است؛ ضربان قلب را متعادل و مرتب می کند؛ ضعف قلب را برطرف می نماید.
-40گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید. در این صورت اختلالات جریان خون را برطرف و فشار خون را درمان می کند.
-200گرم از آن را در یک لیتر آب بسیار بجوشانید تا آب آن کم بشود. پس از ته نشین شدن، آن را هر روز بر پوست بمالید؛ لک های سرخ را برطرف می سازد.

خواص درمانی هسته ای زالزالک
 

-اگر آن را نرم بکوبید و بخورید، اسهال را برطرف می کند؛ هم چنین از احتلام شبانه جلوگیری می کند.

خواص درمانی گل زالزالک
 

-هر روز 40 گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کرده و بنوشید، آثار مفیدی در تنظیم فشار خون دارد؛ ضعف قلب را برطرف می سازد؛ آنژین را درمان می کند؛ برای درمان ورم آئورت مفید است؛ اختلالات عصبی از جمله نگرانی، بی خوابی، سرگیجه، احساس صدا در گوش و نظایر آن را درمان می کند.
-روزی سه بار هر مرتبه یک قاشق سوپ خوری از آن را در یک فنجان آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید، ضد اسپاسم است. همچنین داروی مفیدی برای دوران یائسگی به شمار می رود.
3-آب جوشانده آن را در دهان و گلو نگه دارید و غرغره کنید. تورم و جراحات مخاط دهان وگلو را برطرف می سازد.

خواص درمانی برگ زالزالک
 

-50گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و پس از خنک شدن روزی سه بار آب آن را در دهان بگیرید. برفک دهان را برطرف می سازد و آبسه لثه را نیز باز می کند. اگر در گلو غرغره کنید. درد گلو و آنژین را درمان می کند.اگر به پوست بمالید پوست ظریف شده را درمان کرده و سالک را رفع می کند.
منبع: نشریه تغذیه و سلامتی 83
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر