خواب کم و خواب زیاد، هردو برای بدن مضر هستند

طبق تحقیقات پزشکان، اختلالات خواب، چه به صورت بی‌خوابی و کم خوابی باشد و چه به صورت پرخوابی، برای بدن مضر هستند و خطرات حملات قلبی را افزایش می‌دهند. تحقیقات اخیر حکایت از آن دارد که چه کم‌خوابی و چه پرخوابی و حتی محدودیت‌های آنی تنفسی درخواب ریسک بیمار شدن فرد را افزایش می‌دهد؛ چرا که هر دوی این اختلالات، مانع از رسیدن خون کافی به مغز می‌شود.

خوابطبق تحقیقات پزشکان، اختلالات خواب، چه به صورت بی‌خوابی و کم خوابی باشد و چه به صورت پرخوابی، برای بدن مضر هستند و خطرات حملات قلبی را افزایش می‌دهند. تحقیقات اخیر حکایت از آن دارد که چه کم‌خوابی و چه پرخوابی و حتی محدودیت‌های آنی تنفسی درخواب ریسک بیمار شدن فرد را افزایش می‌دهد؛ چرا که هر دوی این اختلالات، مانع از رسیدن خون کافی به مغز می‌شود.

به علاوه سایر اختلالات خواب از جمله سندروم پای بی قرار (نوعی اختلال خواب  که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می‌شود و آن را به صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت حشرات روی پوست توصیف می‌کند و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خود را تکان دهد و یا بکشد.)  و یا آپنه خواب (درطول خواب با منقبض شدن ناگهانی گلو و محدودیت تنفسی روبرو می‌شوند) هم با احتمال حمله قلبی در ارتباط هستند.

در تحقیقات پیشین مشخص شده بود که افرادی که دچار حمله قلبی شدید یا ضعیف شده اند، می‌بایست از نظر اختلالات خواب تحت معاینه قرار بگیرند.

خوابدکتر دیک هرمن، استادبیمارستان- دانشگاه اسن آلمان دراین رابطه گفته:«با وجودی که اختلالات خواب بعد از حملات قلبی، مرسوم و رایج هستند، اما به ندرت بیمارانی که با حملات قلبی مواجه شده اند، ازاین نظر مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج بررسی‌های ما حکایت از این دارد که افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، بیشتر از سایرین در معرض حملات قلبی و سایر بیماری‌ها هستند. از همین رو بیمارانی که این حملات را رد کرده اند باید بیشتر مراقب خوابشان باشند.»

خوابمحققان در عین حال توصیه کرده اند که کسانی که دچار آپنه هستند می‌توانند به سادگی و با بهره گیری از ماشینی که با فشار، هوا می‌دمد، درمان شوند. این کار به بهبود فرد بعد از یک حمله قلبی نیز کمک می‌کند.محققان در این زمینه مطالعات زیادی را انجام داده اند تا ارتباط میان اختلالات خواب و حملات قلبی را بیابند و بعد اطلاعات به دست آمده از تحقیقات مختلف را مورد آنالیز قرار دادند. اختلالات خواب را می‌توان به طور کلی در دو دسته طبقه بندی کرد: مشکلات تنفسی در خواب و اختلال در خواب و بیداری.

خواباز جمله مشکلات تنفسی در خواب، می‌توان به آپنه و هم‌چنین مختل شدن آنی تنفس درهنگام خواب اشاره کرد. اختلال در خواب و بیداری هم شامل مرض بی‌خوابی و یا سندروم پای بی‌قرار برروی میزان زمان خواب افراد تاثیرگذار هستند. مشکلات تنفسی در خواب ریسک مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. اما با توجه به نبود اطلاعات کافی درمورد عوارض احتمالی، محققات در تجویز دارو برای افرادی که اختلالات خواب دارند، محتاطانه عمل می‌کنند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان